Iz Upravna Svetovalnica
Vrstica 11: | Vrstica 11: | ||
'''Vročanje je procesno dejanje prenosa dokumentov od oblastnih organov do drugih udeležencev v upravnih postopkih.''' Vročanje ima pri upravnih in drugih javnopravnih zadevah, ki potekajo na podlagi Zakona o splošnem upravnem postopku (ZUP, Ur.l. RS, št. 24/06 in novele) poseben pomen, saj so na dan (dejanske ali fiktivne) vročitve dokumentov vezani pravni učinki. '''Pravilna vročitev dokumentov tako predstavlja procesno predpostavko za nastop pravnih učinkov.''' Spoštovanje določb ZUP o vročanju je pogoj za uveljavitev načela zakonitosti, varstva pravic strank in varstva javnih koristi, zaslišanja stranke ter pravice do pritožbe, toda v smislu pomena in namena vročanja, ne črkobralsko. Glavni namen vročanja je to, da se '''z vročitvijo naslovniku omogoči seznanitev z dokumentom, ki se vroča''' (prvi odstavek [[Zak:ZUP#83. .C4.8Dlen{{!}}83. člena ZUP]]) kot izraz pravice biti slišan in učinkovitega pravnega varstva na eni strani ter razmeroma hitro izvršljivost upravnega akta, ki se vroča ter s tem potrebo po čim hitrejši zadostitvi javnega interesa (po Kovač in Remic, Nove in stare dileme o vročanju v javno(u)pravnih postopkih, 2019, str. 1). | '''Vročanje je procesno dejanje prenosa dokumentov od oblastnih organov do drugih udeležencev v upravnih postopkih.''' Vročanje ima pri upravnih in drugih javnopravnih zadevah, ki potekajo na podlagi Zakona o splošnem upravnem postopku (ZUP, Ur.l. RS, št. 24/06 in novele) poseben pomen, saj so na dan (dejanske ali fiktivne) vročitve dokumentov vezani pravni učinki. '''Pravilna vročitev dokumentov tako predstavlja procesno predpostavko za nastop pravnih učinkov.''' Spoštovanje določb ZUP o vročanju je pogoj za uveljavitev načela zakonitosti, varstva pravic strank in varstva javnih koristi, zaslišanja stranke ter pravice do pritožbe, toda v smislu pomena in namena vročanja, ne črkobralsko. Glavni namen vročanja je to, da se '''z vročitvijo naslovniku omogoči seznanitev z dokumentom, ki se vroča''' (prvi odstavek [[Zak:ZUP#83. .C4.8Dlen{{!}}83. člena ZUP]]) kot izraz pravice biti slišan in učinkovitega pravnega varstva na eni strani ter razmeroma hitro izvršljivost upravnega akta, ki se vroča ter s tem potrebo po čim hitrejši zadostitvi javnega interesa (po Kovač in Remic, Nove in stare dileme o vročanju v javno(u)pravnih postopkih, 2019, str. 1). | ||
Po [[Zak:ZUP#83. .C4.8Dlen{{!}}83. členu ZUP]] poznamo dva načina vročanja, '''fizično in elektronsko vročanje''', kjer sta oba načina vročitve na načelni ravni enakovredna. '''Strankam se lahko dokumente elektronsko vroči v varen elektronski predal ali navaden (uporablja se tudi pojem »ne varen« in "drug", ki označujeta isto) elektronski predal '''(po drugem odstavku [[Zak:ZUP#86. .C4.8Dlen{{!}}86. člena ZUP]]), ko so za to izpolnjeni pogoji na strani organa in stranke. Ob tehničnih pogojih pogojih na obeh straneh, se predpostavlja, da stranka soglaša z elektronskim vročanjem oziroma ne zahteva vročanja po fizični poti. Zakon ne določa, da bi stranka morala podati izrecno soglasje za vročanje po elektronski poti, na primer v obliki pisne ali ustne izjave, ampak njeno soglasje predpostavlja v zakonsko določenih okoliščinah: 1. če prijavi elektronski naslov za vročanje v registru stalnega prebivalstva; 2. če je elektronski naslov navedla v vlogi; 3. če iz elektronskega naslova pošlje vlogo, če je tak naslov sporočila v drugi upravni zadevi iz pristojnosti istega organ (več o tem tudi Kovač in Kerševan (ur.), Komentar Zakona o splošnem upravnem postopku, 2022, 3. knjiga, str. 88). Ob zakonski domnevi soglasja za elektronsko vročanje v omenjenih primerih zakon, v smislu temeljnega načela varstva pravic stranke sicer določa, da se se v okoliščinah iz '''prej navedene tretje in četrte točke pred začetkom vročanja stranko seznani''', da organ lahko opravlja vročanje na elektronski naslov, iz katerega je poslala vlogo oziroma ga je uporabljala v drugem postopku tega organa, dokler ne sporoči drugega naslova oziroma ne zahteva, da se vročanje opravlja po fizični poti. | |||
Po [[Zak:ZUP#83. .C4.8Dlen{{!}}83. členu ZUP]] poznamo dva načina vročanja, '''fizično in elektronsko vročanje''', kjer sta oba načina vročitve na načelni ravni enakovredna. '''Strankam se lahko dokumente elektronsko vroči v varen elektronski predal ali navaden (uporablja se tudi pojem »ne varen« in "drug", ki označujeta isto) elektronski predal '''(po drugem odstavku [[Zak:ZUP#86. .C4.8Dlen{{!}}86. člena ZUP]]), ko so za to izpolnjeni pogoji na strani organa in stranke. Ob tehničnih pogojih pogojih na obeh straneh, se predpostavlja, da stranka soglaša z elektronskim vročanjem oziroma ne zahteva vročanja po fizični poti. Zakon ne določa, da bi stranka morala podati izrecno soglasje za vročanje po elektronski poti, na primer v obliki pisne ali ustne izjave, ampak njeno soglasje predpostavlja v zakonsko določenih okoliščinah: 1. če prijavi elektronski naslov za vročanje v registru stalnega prebivalstva; 2. če je elektronski naslov navedla v vlogi; 3. če iz elektronskega naslova pošlje vlogo, če je tak naslov sporočila v drugi upravni zadevi iz pristojnosti istega organ (več o tem tudi Kovač in Kerševan (ur.), Komentar Zakona o splošnem upravnem postopku, 2022, 3. knjiga, str. 88). Ob zakonski domnevi soglasja za elektronsko vročanje v omenjenih primerih zakon v smislu temeljnega načela varstva pravic stranke sicer določa, da se se v okoliščinah iz '''prej navedene tretje in četrte točke pred začetkom vročanja stranko seznani''', da organ lahko opravlja vročanje na elektronski naslov, iz katerega je poslala vlogo oziroma ga je uporabljala v drugem postopku tega organa, dokler ne sporoči drugega naslova oziroma ne zahteva, da se vročanje opravlja po fizični poti. | |||
ZUP ne določa kdaj se dokumenti vročajo po elektronski ali fizični poti, ampak presojo o tem, seveda ob upoštevanju zakonskih pogojev (gl. zg.), prepušča organu oziroma uradni osebi. Te morejo '''odrediti takšen način vročitve, ki je v konkretni in posamični zadevi najbolj primeren.''' Po določbi četrtega odstavka [[Zak:ZUP#84. .C4.8Dlen{{!}}84. člena ZUP]], uradna oseba odredi, da se odločbe, sklepi in drugi dokumenti, v katerih je določen rok, vročijo v skladu z ZUP tako, da se zagotovi hitro in učinkovito vročitev z najmanjšimi stroški za organ in za naslovnika, ob tem pa upošteva vsebino dokumenta in morebitne druge razloge, ki vplivajo na način vročitve (četrti odstavek 86. člena ZUP). | ZUP ne določa kdaj se dokumenti vročajo po elektronski ali fizični poti, ampak presojo o tem, seveda ob upoštevanju zakonskih pogojev (gl. zg.), prepušča organu oziroma uradni osebi. Te morejo '''odrediti takšen način vročitve, ki je v konkretni in posamični zadevi najbolj primeren.''' Po določbi četrtega odstavka [[Zak:ZUP#84. .C4.8Dlen{{!}}84. člena ZUP]], uradna oseba odredi, da se odločbe, sklepi in drugi dokumenti, v katerih je določen rok, vročijo v skladu z ZUP tako, da se zagotovi hitro in učinkovito vročitev z najmanjšimi stroški za organ in za naslovnika, ob tem pa upošteva vsebino dokumenta in morebitne druge razloge, ki vplivajo na način vročitve (četrti odstavek 86. člena ZUP). | ||
<span style="text-align: justify; text-decoration-line: underline;">V zvezi s komuniciranjem s stranko</span> | <span style="text-align: justify; text-decoration-line: underline;">V zvezi s komuniciranjem s stranko </span><span style="text-align: justify;">organ skladno z načelom ekonomičnosti (glej </span>[[Zak:ZUP#14. .C4.8Dlen{{!}}14. člen ZUP]]<span style="text-align: justify;">) s stranko praviloma komunicira na način, ki je najhitrejši in najcenejši za organ in za stranko, hkrati pa pazi, da ne bi upoštevanje načela ekonomičnosti povzročilo neupoštevanja načela zakonitosti in materialne resnice (glej Grafenauer in Breznik, Upravno pravo: Procesni del: Upravni postopek in upravni spor, 2009, str. 214). Tako kot velja pri »standardnem« (fizičnem) komuniciranju s stranko v živo, tudi pri elektronskem poslovanju velja, da ne sme biti nobenega dvoma o identifikaciji stranke, s katero organ komunicira (v zvezi s tem glej tudi Upravno svetovalnico, primer</span>[https://upravna-svetovalnica.fu.uni-lj.si/index.php/Obravnava_e-vloge_brez_varnega_e-podpisa Obravnava e-vloge brez varnega e-podpisa]<span style="text-align: justify;">). Organ mora vsekakor pri komuniciranju s stranko upoštevati tudi vidike varstva osebnih podatkov zlasti pri komunikaciji, ki poteka po »ne varnem« elektronskem predalu (npr. na preko naslova: uporabnik@gmail.com). V tem primeru mora organ pri komuniciranju s stranko na ta način upoštevati predvsem naravo posredovanih podatkov in informacij. Uradna oseba mora ustrezno, v kolikor komunicira s stranko po elektronski poti (zlasti preko »ne varnih« elektronskih predalov) in z njo komunicira razne osebne podatke, z vidika varnosti take obdelave preveriti:</span><br> | ||
<div style="text-align: justify;">'''a) da ni nobenega dvoma o tem, da komunicira s stranko, ki ji je komunikacija namenjena'''. Uradna oseba mora prepreči nepooblaščen dostop do podatkov ter pri komunikaciji s stranko biti prepričana v identiteto stranke ter posledično to, da je poslane dokumente prejela oseba, na katero so ti vezani. V primeru dvoma o identiteti pa zahtevati ustrezen način identifikacije (v zvezi s tem glej tudi mnenje Informacijskega pooblaščenca, št. [https://www.ip-rs.si/mnenja-gdpr/posredovanje-osebnih-podatkov-po-elektronski-po%C5%A1ti-1643871512 07121-1/2021/759]).<br></div> | <div style="text-align: justify;">'''a) da ni nobenega dvoma o tem, da komunicira s stranko, ki ji je komunikacija namenjena'''. Uradna oseba mora prepreči nepooblaščen dostop do podatkov ter pri komunikaciji s stranko biti prepričana v identiteto stranke ter posledično to, da je poslane dokumente prejela oseba, na katero so ti vezani. V primeru dvoma o identiteti pa zahtevati ustrezen način identifikacije (v zvezi s tem glej tudi mnenje Informacijskega pooblaščenca, št. [https://www.ip-rs.si/mnenja-gdpr/posredovanje-osebnih-podatkov-po-elektronski-po%C5%A1ti-1643871512 07121-1/2021/759]).<br></div> | ||
<div style="text-align: justify;">'''b) vsebino komunikacije, glede na naravo podatkov, ki se pošiljajo, ustrezno zavarovati z varnostnimi in tehničnimi ukrepi''' (npr. šifriranje podatkov, psevdonomizacija podatkov itd. – v zvezi s tem glej tudi mnenji Informacijskega pooblaščenca št. [https://www.ip-rs.si/mnenja-gdpr/po%C5%A1iljanje-zdravstvenih-podatkov-po-e-po%C5%A1ti-1656589258 07121-1/2022/726], [https://www.ip-rs.si/mnenja-gdpr/po%C5%A1iljanje-dokumentov-po-e-po%C5%A1ti 07121-1/2021/1565]).<br> | <div style="text-align: justify;">'''b) vsebino komunikacije, glede na naravo podatkov, ki se pošiljajo, ustrezno zavarovati z varnostnimi in tehničnimi ukrepi''' (npr. šifriranje podatkov, psevdonomizacija podatkov itd. – v zvezi s tem glej tudi mnenji Informacijskega pooblaščenca št. [https://www.ip-rs.si/mnenja-gdpr/po%C5%A1iljanje-zdravstvenih-podatkov-po-e-po%C5%A1ti-1656589258 07121-1/2022/726], [https://www.ip-rs.si/mnenja-gdpr/po%C5%A1iljanje-dokumentov-po-e-po%C5%A1ti 07121-1/2021/1565]).<br> | ||
Vrstica 23: | Vrstica 21: | ||
'''Organ tako izbere tak način komuniciranja, ki je v konkretni in posamični zadevi najbolj primeren (skladno z vidika načela ekonomičnosti) ter v obzir podatkov in dokumentov, ki bi se na tak način komunicirali'''. Določbe tretjega odstavka [[Zak:ZUP#66. .C4.8Dlen{{!}}66. člena ZUP]] tudi izrecno napotujejo, da organ lahko na obrazcu vloge ali med postopkom seznani vložnika, ki v registru stalnega prebivalstva ni prijavil elektronskega naslova za vročanje, da se mu dokumenti lahko vročajo v elektronski obliki in da se ga nezavezujoče obvešča o stanju in teku postopka, če prostovoljno sporoči naslov varnega elektronskega predala ali naslov drugega elektronskega predala in telefonsko številko mobilnega telefona (več o tem tudi Kovač in Kerševan, ZUP s komentarjem, 2022, str. 50).<br></div> | '''Organ tako izbere tak način komuniciranja, ki je v konkretni in posamični zadevi najbolj primeren (skladno z vidika načela ekonomičnosti) ter v obzir podatkov in dokumentov, ki bi se na tak način komunicirali'''. Določbe tretjega odstavka [[Zak:ZUP#66. .C4.8Dlen{{!}}66. člena ZUP]] tudi izrecno napotujejo, da organ lahko na obrazcu vloge ali med postopkom seznani vložnika, ki v registru stalnega prebivalstva ni prijavil elektronskega naslova za vročanje, da se mu dokumenti lahko vročajo v elektronski obliki in da se ga nezavezujoče obvešča o stanju in teku postopka, če prostovoljno sporoči naslov varnega elektronskega predala ali naslov drugega elektronskega predala in telefonsko številko mobilnega telefona (več o tem tudi Kovač in Kerševan, ZUP s komentarjem, 2022, str. 50).<br></div> | ||
<div style="text-align: justify;"> | <div style="text-align: justify;"> | ||
<br></div> | <br></div> | ||
<div style="text-align: justify;"> | <div style="text-align: justify;"> |
Redakcija: 12:54, 23. maj 2023
Zadeva: Elektronsko vročanje v varne in druge elektronske predale in s tem povezano obveščanje in komunikacija s stranko - V USKLAJEVANJU
Datum odgovora: 21. 4. 2023
Status uporabnika: uradna oseba, ki vodi upravni postopek
Vprašanje:
Ali organ lahko komunicira s stranko preko navadnega (»ne varnega«) elektronskega predala in ali je treba od stranke pred takšnim komuniciranjem pridobiti vnaprej njeno dovoljenje? V katerih primerih mora organ stranko obvestiti, da bo vročitev opravil po elektronski poti? Ali morate obvestilo o vročanju po elektronski poti poslati tudi organom, ko jim pošiljate določene dokumente? Ali mora organ voditi evidenco vseh, ki so sporočili naslov varnega elektronskega predlaga ter tak naslov vpisati v informacijski sistem oz. šifrant? Kako naslovnik dostopa do dokumenta, v primerih ko le ta ne potrdi prevzema dokumenta v elektronski obliki? Kako naj organ izvede fizično arhiviranje upravnega spisa, ko je večina dokumentov v upravni zadevi v elektronski obliki?
Odgovor:
Vročanje je procesno dejanje prenosa dokumentov od oblastnih organov do drugih udeležencev v upravnih postopkih. Vročanje ima pri upravnih in drugih javnopravnih zadevah, ki potekajo na podlagi Zakona o splošnem upravnem postopku (ZUP, Ur.l. RS, št. 24/06 in novele) poseben pomen, saj so na dan (dejanske ali fiktivne) vročitve dokumentov vezani pravni učinki. Pravilna vročitev dokumentov tako predstavlja procesno predpostavko za nastop pravnih učinkov. Spoštovanje določb ZUP o vročanju je pogoj za uveljavitev načela zakonitosti, varstva pravic strank in varstva javnih koristi, zaslišanja stranke ter pravice do pritožbe, toda v smislu pomena in namena vročanja, ne črkobralsko. Glavni namen vročanja je to, da se z vročitvijo naslovniku omogoči seznanitev z dokumentom, ki se vroča (prvi odstavek 83. člena ZUP) kot izraz pravice biti slišan in učinkovitega pravnega varstva na eni strani ter razmeroma hitro izvršljivost upravnega akta, ki se vroča ter s tem potrebo po čim hitrejši zadostitvi javnega interesa (po Kovač in Remic, Nove in stare dileme o vročanju v javno(u)pravnih postopkih, 2019, str. 1).
Po 83. členu ZUP poznamo dva načina vročanja, fizično in elektronsko vročanje, kjer sta oba načina vročitve na načelni ravni enakovredna. Strankam se lahko dokumente elektronsko vroči v varen elektronski predal ali navaden (uporablja se tudi pojem »ne varen« in "drug", ki označujeta isto) elektronski predal (po drugem odstavku 86. člena ZUP), ko so za to izpolnjeni pogoji na strani organa in stranke. Ob tehničnih pogojih pogojih na obeh straneh, se predpostavlja, da stranka soglaša z elektronskim vročanjem oziroma ne zahteva vročanja po fizični poti. Zakon ne določa, da bi stranka morala podati izrecno soglasje za vročanje po elektronski poti, na primer v obliki pisne ali ustne izjave, ampak njeno soglasje predpostavlja v zakonsko določenih okoliščinah: 1. če prijavi elektronski naslov za vročanje v registru stalnega prebivalstva; 2. če je elektronski naslov navedla v vlogi; 3. če iz elektronskega naslova pošlje vlogo, če je tak naslov sporočila v drugi upravni zadevi iz pristojnosti istega organ (več o tem tudi Kovač in Kerševan (ur.), Komentar Zakona o splošnem upravnem postopku, 2022, 3. knjiga, str. 88). Ob zakonski domnevi soglasja za elektronsko vročanje v omenjenih primerih zakon, v smislu temeljnega načela varstva pravic stranke sicer določa, da se se v okoliščinah iz prej navedene tretje in četrte točke pred začetkom vročanja stranko seznani, da organ lahko opravlja vročanje na elektronski naslov, iz katerega je poslala vlogo oziroma ga je uporabljala v drugem postopku tega organa, dokler ne sporoči drugega naslova oziroma ne zahteva, da se vročanje opravlja po fizični poti.
ZUP ne določa kdaj se dokumenti vročajo po elektronski ali fizični poti, ampak presojo o tem, seveda ob upoštevanju zakonskih pogojev (gl. zg.), prepušča organu oziroma uradni osebi. Te morejo odrediti takšen način vročitve, ki je v konkretni in posamični zadevi najbolj primeren. Po določbi četrtega odstavka 84. člena ZUP, uradna oseba odredi, da se odločbe, sklepi in drugi dokumenti, v katerih je določen rok, vročijo v skladu z ZUP tako, da se zagotovi hitro in učinkovito vročitev z najmanjšimi stroški za organ in za naslovnika, ob tem pa upošteva vsebino dokumenta in morebitne druge razloge, ki vplivajo na način vročitve (četrti odstavek 86. člena ZUP).
V zvezi s komuniciranjem s stranko organ skladno z načelom ekonomičnosti (glej 14. člen ZUP) s stranko praviloma komunicira na način, ki je najhitrejši in najcenejši za organ in za stranko, hkrati pa pazi, da ne bi upoštevanje načela ekonomičnosti povzročilo neupoštevanja načela zakonitosti in materialne resnice (glej Grafenauer in Breznik, Upravno pravo: Procesni del: Upravni postopek in upravni spor, 2009, str. 214). Tako kot velja pri »standardnem« (fizičnem) komuniciranju s stranko v živo, tudi pri elektronskem poslovanju velja, da ne sme biti nobenega dvoma o identifikaciji stranke, s katero organ komunicira (v zvezi s tem glej tudi Upravno svetovalnico, primerObravnava e-vloge brez varnega e-podpisa). Organ mora vsekakor pri komuniciranju s stranko upoštevati tudi vidike varstva osebnih podatkov zlasti pri komunikaciji, ki poteka po »ne varnem« elektronskem predalu (npr. na preko naslova: uporabnik@gmail.com). V tem primeru mora organ pri komuniciranju s stranko na ta način upoštevati predvsem naravo posredovanih podatkov in informacij. Uradna oseba mora ustrezno, v kolikor komunicira s stranko po elektronski poti (zlasti preko »ne varnih« elektronskih predalov) in z njo komunicira razne osebne podatke, z vidika varnosti take obdelave preveriti:
V zvezi z vodenjem evidence varnih elektronskih naslovov morajo po uveljavljeni praksi Informacijskega pooblaščenca (glej zlasti mnenja Informacijskega pooblaščenca št. 07121-1/2023/648, 07120-1/2023/232, 07120-1/2023/34), javni organi, kadar vzpostavljajo nove zbirke osebnih podatkov, za namen opravljanja svojih oblastnih nalog, za takšno vrsto obdelave vedno izkazati ustrezno pravno podlago. V takšnih primerih pa največkrat prideta v poštev zgolj točka (c) – zakon ali točka (e) – izvajanje javne oblasti, prvega odstavka, 6. člena Splošne uredbe za varstvo osebnih podatkov (SUVP, Uredba (EU) 2016/679).
Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.