Iz Upravna Svetovalnica
Zadeva: Preverjanje realizacije opozoril v inšpekcijskem postopku, pravilnik o inšpekcijskem nadzoru ter rok za izdajo odločbe - V USKLAJEVANJU
Datum odgovora: 9. 8. 2023
Status uporabnika: uradna oseba, ki vodi upravni postopek
Vprašanje:
V inšpekcijskem postopku smo izdali zapisnik z opozorili. Ali moramo za ugotavljanje, ali so inšpekcijska opozorila iz zapisnika inšpekcijskega nadzora realizirana ali ne, uvesti nov inšpekcijski postopek ali se kontrolni pregled izvede kot eno od dejanj v prvotnem inšpekcijskem postopku?
Interni Pravilnik o inšpekcijskem nadzoru določa, da se lahko v takem primeru izvajajo tudi ponovne inšpekcije. Ali je tak pravilnik lex-specialis glede na Zakon o inšpekcijskem nadzoru?
Kakšen je rok za izdajo odločbe, če zavezanec ni realiziral opozoril iz zapisnika? Ali rok za izdajo odločbe začne teči s potekom roka za realizacijo opozorila?
Odgovor:
Splošna načela inšpekcijskega nadzora, organizacijo inšpekcij, položaj, pravice in dolžnosti inšpektorjev, pooblastila inšpektorjev, postopek inšpekcijskega nadzora, inšpekcijske ukrepe in druga vprašanja, povezana z inšpekcijskim nadzorom ureja Zakon o inšpekcijskem nadzoru (ZIN, Ur. l. RS, št. 43/07 in novele) v 1. členu.
Če inšpektor pri opravljanju nalog inšpekcijskega nadzora odkrije nepravilnosti in oceni, da je glede na pomen dejanja opozorilo zadosten ukrep, najprej le ustno opozori na nepravilnosti ter na njihove posledice in določi rok za njihovo odpravo. Svoje ugotovitve, izrečeno opozorilo ter rok za odpravo pomanjkljivosti navede v zapisniku. Če nepravilnosti niso odpravljene v določenem roku, izreče inšpektor druge ukrepe v skladu z zakonom. (33. člen ZIN).
Opozorilo po naravi stvari zavezuje zavezanca, da izpolni naloženo obveznost, ker sicer sledijo strožji ukrepi. Z izrekom opozorila pa inšpekcijski nadzor ni končan. Ta se praviloma nadaljuje po poteku roka, ko inšpektor opravi ponovni (kontrolni) pregled, da ugotovi, ali je opozorilo doseglo namen in je zavezanec odpravil nepravilnosti (Kovač (ur.)., Inšpekcijski nadzor, 2016, stran 247-248).
Začet, vendar nekončan postopek pa nikakor ne pomeni podlage za nov postopek, saj gre za isto zadevo.
Zaključek inšpekcijskega postopka je brezpogojno vezan na izdajo akta meritorne odločbe ali sklepa o ustavitvi. (Kovač (ur.), Inšpekcijski nadzor, 2016, stran 193). Ustavitev postopka opredeljuje 28. člen ZIN.
Ustavitev postopka pa ne izključuje prekrškovnega postopka: če je inšpektor ugotovil nepravilnosti, ki jih je zavezanec po opozorilu odpravil, se inšpekcijski upravni postopek ustavi, a če so nepravilnosti opredeljene kot prekršek, mora ukrepati skladno z Zakonom o prekrških (ZP-1, Uradni list RS, št. 29/11 in novele). (Kovač (ur.)., Inšpekcijski nadzor, 2016, stran 193).
ZIN v 3. členu jasno navaja: „Za inšpekcije, katerih delovanje urejajo posebni zakoni, se ta zakon uporablja samo glede tistih vprašanj, ki niso urejena s posebnimi zakoni. Glede vseh postopkovnih vprašanj, ki niso urejena s tem zakonom ali s posebnim zakonom iz prejšnjega odstavka, se uporablja zakon, ki ureja splošni upravni postopek.”
Pravilnik že zaradi narave akta ne more biti nadrejen zakonu. Po 153. členu Ustave Republike Slovenije (URS) velja tudi, da morajo biti podzakonski predpisi in drugi splošni akti v skladu z ustavo in z zakoni. Posamični akti in dejanja državnih organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil morajo temeljiti na zakonu ali na zakonitem predpisu. Iz vašega vprašanja izhaja, da gre za interni pravilnik, torej ne za pravilnik, ki bi ga na podlagi zakonskega pooblastila izdal pristojni minister, tako da niti ne gre za pravilnik, kot izhaja iz 74. člena Zakona o državni upravi, ampak za interni predpis Inšpektorata. V skladu z določbo 154. člena URS, morajo biti predpisi objavljeni, preden začnejo veljati, državni predpisi v državnem uradnem listu, predpisi lokalnih skupnosti pa v uradnem listu, ki ga te same določijo. Ker v vašem primeru ne gre za predpis, ki bi bil javno objavljen v skladu s 154. členom Ustave, niti ne gre za predpis (pravilnik) iz 74. člena Zakona o državni upravi, ta ne šteje kot pravni vir.
Rok za izdajo odločbe ali ustavitev postopka je treba računati celostno od uvedbe postopka, ne torej šteto od zapisnika o nadzoru z opozorili, ampak od trenutka oprave prvega dejanja v tej zadevi (127. člen ZUP). Za rok velja določilo 1. odstavka 222. člena ZUP, ki določa »Kadar se začne postopek na zahtevo stranke oziroma po uradni dolžnosti, če je to v interesu stranke, pa pred odločitvijo ni potreben poseben ugotovitveni postopek, mora pristojni organ izdati odločbo in jo vročiti stranki čimprej, najpozneje pa v enem mesecu od dneva, ko je prejel popolno vlogo za začetek postopka, oziroma od dneva, ko je bil začet postopek po uradni dolžnosti. V drugih primerih, ko se začne postopek na zahtevo stranke oziroma po uradni dolžnosti, če je to v interesu stranke, mora pristojni organ izdati odločbo in jo vročiti stranki najpozneje v dveh mesecih.« V navedenem primeru je rok torej dva meseca za poseben ugotovitveni postopek, če gre za nujni ukrep, kot je opredeljeno v 144. členu ZUP pa en mesec.
Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.