Iz Upravna Svetovalnica
Zadeva: Odločanje o porabi proračunskih sredstev samoupravnih lokalnih skupnosti
Datum odgovora: 19. 1. 2012
Vprašanje:
Ali je odločanje o porabi proračunskih sredstev samoupravnih lokalnih skupnosti v obliki dotacij upravna oziroma druga javnopravna zadeva ali ne? Katera vprašanja tega razpolaganja s finančnim premoženjem je potrebno pravno urediti in kako?
Odgovor:
V 2. členu ZUP je upravna zadeva opredeljena v formalnem in materialnem smislu. Za upravno zadevo gre, če so kumulativno izpolnjeni naslednji pogoji:
• o zahtevku stranke oziroma predmetu postopka se odloča,
• predmet odločitve je priznanje pravice ali pravne koristi, naložitev obveznosti ali ugotovitev pravice, pravne koristi ali obveznosti,
• odloča se v posamični zadevi (z znanim ali vsaj individualno določljivim naslovnikom),
• odloča se o pravici, pravni koristi ali obveznosti, ki jo opredeljuje materialno upravno pravo,
• pri odločanju se presoja (morebitna) kolizija med javno koristjo in interesi strank/e v postopku.
Poudariti velja, da naj bi bil upravni postopek sicer v prvi vrsti namenjen varstvu javne koristi, čeprav sama – vsaj potencialna – ogroženost javnega interesa ni nujen pogoj za opredelitev zadeve kot upravne. Konstitutivni element upravno-pravnega razmerja je namreč nujno dejstvo, da v tem razmerju oblastni organ s svojo nadrejeno voljo in v skladu z veljavnimi predpisi podrejeni stranki prizna neko pravico ali pravno korist ali ji naloži obveznost (glej Androjna in Kerševan, Upravno procesno pravo, 2006, str. 50–55, podrobneje str. 44–65).
Pri odločanju o porabi proračunskih sredstev samoupravnih lokalnih skupnosti v obliki dotacij gre za upravnopravno razmerje, saj je treba pri odločitvi upoštevati javni interes in določiti najbolj smotrno porabo javnih sredstev. Če o tem premoženju odloča ožji del samoupravne lokalne skupnosti (npr. krajevna skupnost), je treba pravno urediti naslednja vprašanja:
1) v statutu samoupravne lokalne skupnosti je treba določiti pristojnost sveta ožjega dela samoupravne lokalne skupnosti za odločanje na prvi stopnji o sofinanciranju iz nenamenskih sredstev v javnem interesu, ki se ne črpajo po določbah o javnem naročanju ali ne gre za razpolaganja s stvarnim premoženjem
2) za odločanje o tej zadevi je na prvi stopnji personalno pristojen predsednika sveta ožjega dela samoupravne lokalne skupnosti, postopek pa vodi član tega organa ali v skladu z drugim odstavkom 29. člena ZUP po pooblastilu tega organa uradnik uprave samoupravne lokalne skupnosti;
3) v statutu samoupravne lokalne skupnosti je treba določiti pristojnost župana, da odloča o pritožbah zoper odločitve ožjega dela samoupravne lokalne skupnosti (pritožbeni postopek se vodi po ZUP)
4) v splošnem pravnem aktu samoupravne lokalne skupnosti oziroma njenega ožjega dela je treba določiti vsaj:
a) nameni oz. dejavnosti, za katere se bodo sredstva delila
b) obseg sredstev, namenjen za posamezen namen
c) merila in pogoji za delitev sredstev
č) glavna postopkovna vprašanja (odločanje na podlagi vlog ali javnega razpisa; odločitev se izda v obliki upravne odločbe (210. člen ZUP)).
Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.