Iz Upravna Svetovalnica
| Vrstica 13: | Vrstica 13: | ||
Na podlagi [[Zak:ZUP#138. .C4.8Dlen{{!}}138. člena ZUP]] je potrebno v ugotovitvenem postopku nujno ugotoviti vsa dejstva in okoliščine, ki so pomembne za odločitev o glavnem in postranskih vprašanjih. '''Za zbiranje, izvedbo in presojo dokazov oziroma za ugotovitev dejstev je odgovorna uradna oseba, ki vodi upravni postopek''' in jih mora v skladu s [[Zak:ZUP#139. .C4.8Dlen{{!}}139. členom ZUP]] pravilno ugotoviti oziroma dokazati, saj so pomembna za odločitev po materialnem zakonu – načelo proste presoje dokazov (prav tam, str. 90-91 in 206-207). Če se vsa dejstva ne ugotovijo ali se ugotovijo napačno, gre za samostojni pritožbeni razlog po [[Zak:ZUP#237. .C4.8Dlen{{!}}237. členu ZUP]] oziroma tudi podlago za uporabo izrednih pravnih sredstev (prav tam, str. 78). | Na podlagi [[Zak:ZUP#138. .C4.8Dlen{{!}}138. člena ZUP]] je potrebno v ugotovitvenem postopku nujno ugotoviti vsa dejstva in okoliščine, ki so pomembne za odločitev o glavnem in postranskih vprašanjih. '''Za zbiranje, izvedbo in presojo dokazov oziroma za ugotovitev dejstev je odgovorna uradna oseba, ki vodi upravni postopek''' in jih mora v skladu s [[Zak:ZUP#139. .C4.8Dlen{{!}}139. členom ZUP]] pravilno ugotoviti oziroma dokazati, saj so pomembna za odločitev po materialnem zakonu – načelo proste presoje dokazov (prav tam, str. 90-91 in 206-207). Če se vsa dejstva ne ugotovijo ali se ugotovijo napačno, gre za samostojni pritožbeni razlog po [[Zak:ZUP#237. .C4.8Dlen{{!}}237. členu ZUP]] oziroma tudi podlago za uporabo izrednih pravnih sredstev (prav tam, str. 78). | ||
<span style="text-align: justify;">Pravila upravnega postopka, ki jih vsebuje ZUP, so po svoji naravi splošna, zato ni ovir za uporabo teh pravil pri odločanju v konkretnih upravnih zadevah na vseh upravnih področjih. Vendar so upravna področja mnogovrstna in za vsa upravna področja oziroma za vsa pravna razmerja na teh področjih zaradi njihovih različnosti in posebnosti ni mogoče vpeljati istega načina dela, zato so dovoljena odstopanja od pravil splošnega upravnega postopka. (glej Androjna in Kerševan, Upravno procesno pravo, 2006, str. 33, glej tudi </span>[https://upravna-svetovalnica.fu.uni-lj.si/index.php/Dokazovanje_po_pravilih_materialnega_predpisa Dokazovanje po pravilih materialnega predpisa]<span style="text-align: justify;">). | <span style="text-align: justify;">Pravila upravnega postopka, ki jih vsebuje ZUP, so po svoji naravi splošna, zato ni ovir za uporabo teh pravil pri odločanju v konkretnih upravnih zadevah na vseh upravnih področjih. Vendar so upravna področja mnogovrstna in za vsa upravna področja oziroma za vsa pravna razmerja na teh področjih zaradi njihovih različnosti in posebnosti ni mogoče vpeljati istega načina dela, zato so dovoljena odstopanja od pravil splošnega upravnega postopka. (glej Androjna in Kerševan, Upravno procesno pravo, 2006, str. 33, glej tudi </span>[https://upravna-svetovalnica.fu.uni-lj.si/index.php/Dokazovanje_po_pravilih_materialnega_predpisa Dokazovanje po pravilih materialnega predpisa]<span style="text-align: justify;">).</span> | ||
<span style="text-align: justify;">V primeru tujca, ki zaprosi za pridobitev državljanstva Republike Slovenije z naturalizacijo, '''mora upravni organ''' za pravilno ugotovitev dejstev in okoliščin '''upoštevati določbe '''</span>[http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS]'''<span style="text-align: justify;">, ki nadalje urejajo materialne pogoje za pridobitev državljanstva z naturalizacijo.</span>'''<br> | <span style="text-align: justify;">V primeru tujca, ki zaprosi za pridobitev državljanstva Republike Slovenije z naturalizacijo, '''mora upravni organ''' za pravilno ugotovitev dejstev in okoliščin '''upoštevati določbe '''</span>[http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS]'''<span style="text-align: justify;">, ki nadalje urejajo materialne pogoje za pridobitev državljanstva z naturalizacijo.</span>'''<br> | ||
<span style="text-align: justify;"></span><div><span style="text-align: justify;">V skladu s prvim odstavkom 12. člena </span>[http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS]<span style="text-align: justify;"> lahko pristojni organ, če je to v skladu z nacionalnim interesom, po prostem preudarku sprejme v državljanstvo Republike Slovenije slovenskega izseljenca in njegovega potomca do četrtega kolena v ravni črti, če dejansko živi v Republiki Sloveniji vsaj eno leto pred vložitvijo prošnje, če ima urejen status tujca in če izpolnjuje pogoje iz 1., 4., 5., 6., 7., 8., 9. in 10. točke prvega odstavka 10. člena </span>[http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS]<span style="text-align: justify;">.</span><br></div> | <span style="text-align: justify;"></span><div><span style="text-align: justify;">V skladu s prvim odstavkom 12. člena </span>[http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS]<span style="text-align: justify;"> lahko pristojni organ, če je to v skladu z nacionalnim interesom, po prostem preudarku sprejme v državljanstvo Republike Slovenije slovenskega izseljenca in njegovega potomca do četrtega kolena v ravni črti, če dejansko živi v Republiki Sloveniji vsaj eno leto pred vložitvijo prošnje, če ima urejen status tujca in če izpolnjuje pogoje iz 1., 4., 5., 6., 7., 8., 9. in 10. točke prvega odstavka 10. člena </span>[http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS]<span style="text-align: justify;">.</span><br></div> | ||
<div style="text-align: justify;">Četrta točka prvega odstavka 10. člena [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS] določa pogoj, da mora imeti oseba zagotovljena sredstva, ki njej in osebam, ki jih mora preživljati, zagotavljajo materialno in socialno varnost. V skladu z devetim odstavkom 10. člena [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS] se šteje, da ima oseba zagotovljeno materialno in socialno varnost, če ima zagotovljena sredstva najmanj v višini osnovnega minimalnega dohodka, določenega s predpisi o socialnem varstvu. Sredstva v višini osnovnega minimalnega dohodka mora imeti zagotovljena tudi za vsako osebo, ki jo mora preživljati.<br></div> | <div style="text-align: justify;">Četrta točka prvega odstavka 10. člena [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS] določa pogoj, da mora imeti oseba zagotovljena sredstva, ki njej in osebam, ki jih mora preživljati, zagotavljajo materialno in socialno varnost. V skladu z devetim odstavkom 10. člena [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS] se šteje, da ima oseba zagotovljeno materialno in socialno varnost, če ima zagotovljena sredstva najmanj v višini osnovnega minimalnega dohodka, določenega s predpisi o socialnem varstvu. Sredstva v višini osnovnega minimalnega dohodka mora imeti zagotovljena tudi za vsako osebo, ki jo mora preživljati.<br></div> | ||
<div style="text-align: justify;">Iz teh določb izhaja, da mora prosilec razpolagati z zadostnimi sredstvi za preživljanje, taka pa so sredstva vsaj v višini osnovnega minimalnega dohodka. Nadalje je razvidno, da je zakonodajalec pri opredelitvi obravnavanega pogoja uporabil splošen pojem "sredstva". Navedena splošnost kaže, da njegov namen ni bil v omejevanju za preživljanje potrebnih sredstev na določeno vrsto in obliko premoženja. To ne izhaja niti iz ostalih določb [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS] v smislu, da oseba nima zagotovljenih sredstev za preživljanje, če ne razpolaga s točno določenim premoženjem oziroma virom tega premoženja. Tako tudi ni določeno, da so sredstva, ki po tem zakonu zagotavljajo materialno in socialno varnost, samo sredstva, ki jih prosilec prejme v obliki denarnih izplačil. Po navedenem je torej kot sredstva, ki prosilcu zagotavljajo materialno in socialno varnost, upoštevati vse, kar ima svojo denarno vrednost in je lahko predmet prosilčevega razpolaganja. To pa niso samo denarni prejemki, ampak tudi ostalo prosilčevo premoženje (nepremičnine, premičnine večje vrednosti, poslovni deleži v družbi itd.) | <div style="text-align: justify;">Iz teh določb izhaja, da mora prosilec razpolagati z zadostnimi sredstvi za preživljanje, taka pa so sredstva vsaj v višini osnovnega minimalnega dohodka. Nadalje je razvidno, da je zakonodajalec pri opredelitvi obravnavanega pogoja uporabil splošen pojem "sredstva". Navedena splošnost kaže, da njegov namen ni bil v omejevanju za preživljanje potrebnih sredstev na določeno vrsto in obliko premoženja. To ne izhaja niti iz ostalih določb [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS] v smislu, da oseba nima zagotovljenih sredstev za preživljanje, če ne razpolaga s točno določenim premoženjem oziroma virom tega premoženja. Tako tudi ni določeno, da so sredstva, ki po tem zakonu zagotavljajo materialno in socialno varnost, samo sredstva, ki jih prosilec prejme v obliki denarnih izplačil. Po navedenem je torej kot sredstva, ki prosilcu zagotavljajo materialno in socialno varnost, upoštevati vse, kar ima svojo denarno vrednost in je lahko predmet prosilčevega razpolaganja. To pa niso samo denarni prejemki, ampak tudi ostalo prosilčevo premoženje (nepremičnine, premičnine večje vrednosti, poslovni deleži v družbi itd.); sodba VSRS [http://sodnapraksa.si/?doc-2015081111452455 X Ips 41/2021] z dne 25. 10. 2021, 14. točka obrazložitve).<br></div> | ||
<div style="text-align: justify;">Tako razlago potrjuje tudi namen določitve obravnavanega pogoja v zakonu. Kot izhaja iz zakonodajnega gradiva, se navedeni pogoj nanaša na zagotavljanje socialne varnosti osebe, ki prosi za sprejem v državljanstvo. Določen je iz razloga neobremenitve javnih služb, ki v Republiki Sloveniji zagotavljajo pravico do socialne varnosti in pravic z naslova socialnega varstva. Čim je tako, pa je pomemben ne le prosilčev dohodkovni položaj, ampak tudi njegov premoženjski položaj v širšem smislu. Premoženje osebe se namreč upošteva pri odločanju o tem, ali oseba izpolnjuje pogoje za pridobitev socialnovarstvenih izplačil. (ibid., 15. točka obrazložitve).<br></div> | <div style="text-align: justify;">Tako razlago potrjuje tudi namen določitve obravnavanega pogoja v zakonu. Kot izhaja iz zakonodajnega gradiva, se navedeni pogoj nanaša na zagotavljanje socialne varnosti osebe, ki prosi za sprejem v državljanstvo. Določen je iz razloga neobremenitve javnih služb, ki v Republiki Sloveniji zagotavljajo pravico do socialne varnosti in pravic z naslova socialnega varstva. Čim je tako, pa je pomemben ne le prosilčev dohodkovni položaj, ampak tudi njegov premoženjski položaj v širšem smislu. Premoženje osebe se namreč upošteva pri odločanju o tem, ali oseba izpolnjuje pogoje za pridobitev socialnovarstvenih izplačil. (ibid., 15. točka obrazložitve).<br></div> | ||
<div style="text-align: justify;">Navedeno daje torej podlago za sklepanje, da prosilec, ki razpolaga z zadostnim premoženjem (to pa niso nujno samo denarni prejemki), ne izkazuje potrebe po socialnovarstvenih prejemkih. Ker zato do njih ni upravičen in v takem primeru njegovo preživljanje ne bremeni javnih sredstev, mu tudi ni mogoče očitati, da s svojim premoženjem ne izpolnjuje pogoja imetništva zadostnih sredstev v smislu določbe iz prvega odstavka 10. člena [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS] (ibid., 16. točka obrazložitve).<br></div> | <div style="text-align: justify;">Navedeno daje torej podlago za sklepanje, da prosilec, ki razpolaga z zadostnim premoženjem (to pa niso nujno samo denarni prejemki), ne izkazuje potrebe po socialnovarstvenih prejemkih. Ker zato do njih ni upravičen in v takem primeru njegovo preživljanje ne bremeni javnih sredstev, mu tudi ni mogoče očitati, da s svojim premoženjem ne izpolnjuje pogoja imetništva zadostnih sredstev v smislu določbe iz prvega odstavka 10. člena [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS] (ibid., 16. točka obrazložitve).<br></div> | ||
Redakcija: 12:32, 8. marec 2024
Zadeva: Ugotavljanje pravno relevantnih dejstev in presoja izpolnjevanja pogojev splošno po ZUP in s specifikami po področnem zakonu
Datum odgovora: 8. 3. 2023
Status uporabnika: stranka v upravnem postopku
Vprašanje:
Kako se ugotavljajo pravno relevantna dejstva in presoja izpolnjevanje pogojev splošno po ZUP in s specifikami po področnem zakonu (na primer po Zakonu o državljanstvu (ZDRS, Ur. l. RS, št. 24/07 in nasl.) v postopku pridobitve državljanstva Republike Slovenije z naturalizacijo za slovenskega izseljenca in njegovega potomca do četrtega kolena v ravni črti glede pogoja zagotovljenih sredstev, ki zagotavljajo materialno in socialno varnost in pogoja dejanskega življenja v Republiki Sloveniji)?
Odgovor:
Začetku oziroma uvedbi upravnega postopka kot podfazi sledita ugotovitveni in dokazni postopek, ki se nanašata na zbiranje in preverjanje resničnosti dejstev, na podlagi katerih bo nadalje sprejeta odločitev v zadevi (glej Jerovšek in Kovač, Upravni postopek in upravni spor, 2020, str. 170). Ključen namen postopka do izdaje odločbe je v vodenju postopka na način, da se zadosti temeljnim načelom ZUP. Med slednjimi izstopata načeli materialne resnice in zaslišanja stranke (Kovač in Kerševan (ur.), Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga, str. 78-80).
Na podlagi 138. člena ZUP je potrebno v ugotovitvenem postopku nujno ugotoviti vsa dejstva in okoliščine, ki so pomembne za odločitev o glavnem in postranskih vprašanjih. Za zbiranje, izvedbo in presojo dokazov oziroma za ugotovitev dejstev je odgovorna uradna oseba, ki vodi upravni postopek in jih mora v skladu s 139. členom ZUP pravilno ugotoviti oziroma dokazati, saj so pomembna za odločitev po materialnem zakonu – načelo proste presoje dokazov (prav tam, str. 90-91 in 206-207). Če se vsa dejstva ne ugotovijo ali se ugotovijo napačno, gre za samostojni pritožbeni razlog po 237. členu ZUP oziroma tudi podlago za uporabo izrednih pravnih sredstev (prav tam, str. 78).
Pravila upravnega postopka, ki jih vsebuje ZUP, so po svoji naravi splošna, zato ni ovir za uporabo teh pravil pri odločanju v konkretnih upravnih zadevah na vseh upravnih področjih. Vendar so upravna področja mnogovrstna in za vsa upravna področja oziroma za vsa pravna razmerja na teh področjih zaradi njihovih različnosti in posebnosti ni mogoče vpeljati istega načina dela, zato so dovoljena odstopanja od pravil splošnega upravnega postopka. (glej Androjna in Kerševan, Upravno procesno pravo, 2006, str. 33, glej tudi Dokazovanje po pravilih materialnega predpisa).
V primeru tujca, ki zaprosi za pridobitev državljanstva Republike Slovenije z naturalizacijo, mora upravni organ za pravilno ugotovitev dejstev in okoliščin upoštevati določbe ZDRS, ki nadalje urejajo materialne pogoje za pridobitev državljanstva z naturalizacijo.
ZDRS pa nadalje v 28. členu pooblašča Vlado Republike Slovenije, da s podzakonskim predpisom določi (med drugim) tudi merila za ugotavljanje pogoja dejanskega življenja v Republiki Sloveniji in pogoja sredstev, ki zagotavljajo materialno in socialno varnost. Uredba o merilih in okoliščinah ugotavljanja pogojev pridobitve državljanstva Republike Slovenije v postopku naturalizacije (Ur. l. RS, št. 51/07 in nasl., v nadaljevanju: Uredba) tako v 2. členu določa merila za ugotavljanje pogoja dejanskega življenja, v 3. členu pa nadalje določa tudi merila za ugotavljanje pogoja sredstev, ki zagotavljajo materialno in socialno varnost. Pri ureditvi teh vprašanj je vlada v skladu z legalitetnim načelom iz drugega odstavka 120. člena Ustave vezana na razloženi zakonski okvir, kar pomeni, da s svojim predpisom, ki je izdan za izvrševanje zakona, ne sme samostojno urejati pravic in obveznosti in jih tudi ne spreminjati. Tako Uredba z določbami, ki urejajo način izvajanja ZDRS, tudi ne sme ožiti upravičenj, ki izhajajo iz zakonskih določb, med drugim možnosti dokazovanja izpolnjevanja zakonskega pogoja (sodba VSRS X Ips 41/2021, 18. točka obrazložitve).
Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.