Iz Upravna Svetovalnica
Vrstica 36: | Vrstica 36: | ||
<div style="text-align: justify;"><br></div> | <div style="text-align: justify;"><br></div> | ||
<div style="text-align: justify;">Vrhovno sodišče ugotavlja tudi, da [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED4352 Uredba] meril za ugotavljanje izpolnjevanja pogoja materialne in socialne varnosti '''izrecno ne predpisuje'''. V prvem odstavku 3. člena določa le, da se kot sredstvo, ki zagotavlja materialno in socialno varnost iz 4. točke prvega odstavka 10. člena [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS], šteje, če prosilec vsaj dve leti pred vložitvijo prošnje za naturalizacijo neprekinjeno prejema enega izmed v nadaljevanju naštetih prejemkov. Na podlagi tega je mogoče posredno sklepati na uporabljena merila, in sicer na merilo vrste premoženja (prejemki, ki jih prosilec prejema na eni od naštetih pravnih podlag) in specifikam tega premoženja podrejeno merilo rednosti (kontinuiranosti) oziroma periodičnosti pridobivanja dohodka v dveletnem časovnem obdobju pred vložitvijo prošnje (ibid., 19. točka obrazložitve). | <div style="text-align: justify;">Vrhovno sodišče ugotavlja tudi, da [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED4352 Uredba] meril za ugotavljanje izpolnjevanja pogoja materialne in socialne varnosti '''izrecno ne predpisuje'''. V prvem odstavku 3. člena določa le, da se kot sredstvo, ki zagotavlja materialno in socialno varnost iz 4. točke prvega odstavka 10. člena [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS], šteje, če prosilec vsaj dve leti pred vložitvijo prošnje za naturalizacijo neprekinjeno prejema enega izmed v nadaljevanju naštetih prejemkov. Na podlagi tega je mogoče posredno sklepati na uporabljena merila, in sicer na merilo vrste premoženja (prejemki, ki jih prosilec prejema na eni od naštetih pravnih podlag) in specifikam tega premoženja podrejeno merilo rednosti (kontinuiranosti) oziroma periodičnosti pridobivanja dohodka v dveletnem časovnem obdobju pred vložitvijo prošnje (ibid., 19. točka obrazložitve). | ||
</div> | </div> | ||
<div style="text-align: justify;">[http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED4352 Uredba] torej na podlagi izkazanega neprekinjenega prejemanja enega izmed naštetih prejemkov v določenem časovnem obdobju pred vložitvijo prošnje '''vzpostavlja domnevo obstoja potrebnih sredstev za preživljanje''' in s tem izpolnjevanje pogoja iz 4. točke prvega odstavka 10. člena [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS]. Bistvo domneve je namreč, da kot resnično predpostavlja nekaj, kar je verjetno resnično. '''Smisel domnev v pravu je tako v olajšanju dokazovanja, pri čemer mora stranka dokazati okoliščine, na katerih temelji pravna domneva.''' To pomeni, da se določba [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED4352 Uredbe] o izkazanem neprekinjenem prejemanju enega izmed naštetih prejemkov v določenem časovnem obdobju pred vložitvijo prošnje uporablja za namen določene pravne domneve v zvezi s taksativno naštetimi prejemki prosilca za sprejem v državljanstvo. Pomeni pa tudi, da '''prosilcu, ki izkaže okoliščine iz 3. člena '''[http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED4352 Uredbe]''', ni treba dodatno dokazovati izpolnjevanja obravnavanega zakonskega pogoja, saj že Uredba nalaga sklepanje, da ima potrebna sredstva.''' Po navedenem [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED4352 Uredba] z določitvijo časovnega obdobja prejemanja denarnih sredstev pred vložitvijo vloge '''ne določa dodatnega pogoja za sprejem v državljanstvo''' (ibid, 20. točka obrazložitve). </div> | <div style="text-align: justify;">[http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED4352 Uredba] torej na podlagi izkazanega neprekinjenega prejemanja enega izmed naštetih prejemkov v določenem časovnem obdobju pred vložitvijo prošnje '''vzpostavlja domnevo obstoja potrebnih sredstev za preživljanje''' in s tem izpolnjevanje pogoja iz 4. točke prvega odstavka 10. člena [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO13 ZDRS]. Bistvo domneve je namreč, da kot resnično predpostavlja nekaj, kar je verjetno resnično. '''Smisel domnev v pravu je tako v olajšanju dokazovanja, pri čemer mora stranka dokazati okoliščine, na katerih temelji pravna domneva.''' To pomeni, da se določba [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED4352 Uredbe] o izkazanem neprekinjenem prejemanju enega izmed naštetih prejemkov v določenem časovnem obdobju pred vložitvijo prošnje uporablja za namen določene pravne domneve v zvezi s taksativno naštetimi prejemki prosilca za sprejem v državljanstvo. Pomeni pa tudi, da '''prosilcu, ki izkaže okoliščine iz 3. člena '''[http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED4352 Uredbe]''', ni treba dodatno dokazovati izpolnjevanja obravnavanega zakonskega pogoja, saj že Uredba nalaga sklepanje, da ima potrebna sredstva.''' Po navedenem [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED4352 Uredba] z določitvijo časovnega obdobja prejemanja denarnih sredstev pred vložitvijo vloge '''ne določa dodatnega pogoja za sprejem v državljanstvo''' (ibid, 20. točka obrazložitve). </div> | ||
<div style="text-align: justify;"></div> | <div style="text-align: justify;"></div> |
Redakcija: 12:05, 8. marec 2024
Zadeva: vneseš besedilo zadeve
Datum odgovora: 8. 3. 2023
Status uporabnika: stranka v upravnem postopku
Vprašanje:
Kako se ugotavljajo pravno relevantna dejstva in presoja izpolnjevanje pogojev splošno po ZUP in s specifikami po področnem zakonu (na primer po Zakonu o državljanstvu (ZDRS, Ur. l. RS, št. 24/07 in nasl., v nadaljevanju: ZDRS) v postopku pridobitve državljanstva Republike Slovenije z naturalizacijo za slovenskega izseljenca in njegovega potomca do četrtega kolena v ravni črti glede pogoja zagotovljenih sredstev, ki zagotavljajo materialno in socialno varnost in pogoja dejanskega življenja v Republiki Sloveniji?
Odgovor:
Začetku oziroma uvedbi upravnega postopka kot podfazi sledita ugotovitveni in dokazni postopek, ki se nanašata na zbiranje in preverjanje resničnosti dejstev, na podlagi katerih bo nadalje sprejeta odločitev v zadevi (glej Jerovšek in Kovač, Upravni postopek in upravni spor, 2020, str. 170). Ključen namen postopka do izdaje odločbe je v vodenju postopka na način, da se zadosti temeljnim načelom ZUP. Med slednjimi izstopata načeli materialne resnice in zaslišanja stranke (glej Kovač v Kovač in Kerševan (ur.), Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga, str. 78-80).
Na podlagi 138. člena ZUP je potrebno v ugotovitvenem postopku nujno ugotoviti vsa dejstva in okoliščine, ki so pomembne za odločitev o glavnem in postranskih vprašanjih. Za zbiranje, izvedbo in presojo dokazov oziroma za ugotovitev dejstev je odgovorna uradna oseba, ki vodi upravni postopek in jih mora v skladu s 139. členom ZUP pravilno ugotoviti oziroma dokazati, saj so pomembna za odločitev po materialnem zakonu – načelo proste presoje dokazov (glej Kovač v Kovač in Kerševan (ur.), Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga, str. 90-91 in Pirnat v Kovač in Kerševan (ur.), prav tam, str. 206-207). Če se vsa dejstva ne ugotovijo ali se ugotovijo napačno, gre za samostojni pritožbeni razlog po 237. členu ZUP oziroma tudi podlago za uporabo izrednih pravnih sredstev (glej Kovač v Kovač in Kerševan (ur.), Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga, str. 78).
Pravila upravnega postopka, ki jih vsebuje ZUP, so po svoji naravi splošna, zato ni ovir za uporabo teh pravil pri odločanju v konkretnih upravnih zadevah na vseh upravnih področjih. Vendar so upravna področja mnogovrstna in za vsa upravna področja oziroma za vsa pravna razmerja na teh področjih zaradi njihovih različnosti in posebnosti ni mogoče vpeljati istega načina dela, zato so dovoljena odstopanja od pravil splošnega upravnega postopka. (glej Androjna in Kerševan, Upravno procesno pravo, 2006, str. 33, glej tudi Dokazovanje po pravilih materialnega predpisa).
V primeru tujca, ki zaprosi za pridobitev državljanstva Republike Slovenije z naturalizacijo, mora upravni organ za pravilno ugotovitev dejstev in okoliščin upoštevati določbe ZDRS, ki nadalje urejajo materialne pogoje za pridobitev državljanstva z naturalizacijo.
Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.