Pravna narava mnenj po 43. členu GZ-1 in standard obrazloženosti teh mnenj v upravnem postopku izdaje gradbenega dovoljenja: razlika med redakcijama

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje
Vrstica 12: Vrstica 12:


<p>'''Mnenja in soglasja so običajno akcesorni tip akta. Toda pri tem je treba biti zelo pazljiv, saj področni zakon''' (''lex specialis'') lahko uporabi določen pojem, katerega pravna narava pa je lahko drugačna po sistemskih pravilih ali drugem zakonu, čeprav se uporablja isti termin.&nbsp;&nbsp;</p>
<p>'''Mnenja in soglasja so običajno akcesorni tip akta. Toda pri tem je treba biti zelo pazljiv, saj področni zakon''' (''lex specialis'') lahko uporabi določen pojem, katerega pravna narava pa je lahko drugačna po sistemskih pravilih ali drugem zakonu, čeprav se uporablja isti termin.&nbsp;&nbsp;</p>
Ko v področni zakonodaji naletimo na termin mnenje ali analogno soglasje, moramo na splošno pazljivo ločiti dva položaja: (1) mnenje ali soglasje se zahteva kot breme stranke v smislu priloge k vlogi v drugem postopku, kot je mnenje ali soglasje izdano (najprej teče prvi postopek izdaje mnenja, nato se v drugem postopku to mnenje priloži v novem postopku k vlogi) ali (2) gre za postopek skupnega odločanja, ko mora mnenje ali soglasje pridobiti organ izdajatelj od drugega organa. Le drugi primeri se štejejo za akcesorne akte in končna odločba za zbirno (po Jerovšek in drugi, ZUP s komentarjem, 2004, primerjaj Kovač in Kerševan, Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga, komentar k 208. in nadaljnjim členom). V prvem primeru se mnenje ali soglasje šteje kot druge priloge k vlogi in [[Zak:ZUP#208 . .C4.8Dlen{{!}}208. člen ZUP]] in nadaljnji ne obravnavajo, saj je mnenje ali soglasje samostojen akt, včasih ''sui generis'' akt, tj. "mnenje" ali tudi odločba po [[Zak:ZUP#210 . .C4.8Dlen{{!}}210. členu ZUP]], ki je hkrati priloga k vlogi v novem postopku. Če bi stranka takega soglasja ob vložitvi zahteve za izdajo gradbenega dovoljenja ne priložila, bi moral pristojni organ vlogo obravnavati kot nepopolno. Nekateri zakoni pa terjajo od stranke tudi soglasja, ki jih ne izdajajo upravni in drugi oblastni organi/zacije, temveč privatne osebe, takrat seveda tako soglasje bremeni zopet stranko in ne organ, ki izdaja odločbo (npr. pri prijavi prebivališča mora stranka zahtevi priložiti soglasje lastnika stanovanja, če ni sama lastnik oziroma najemnik). Pod črto je treba področni zakon natančno brati, da se razbere pristojnost in oravna narava določenega mnenja ali soglasja in s tem ustrezen postopek in pravno varstvo stranke.&nbsp;


Ko v področni zakonodaji naletimo na termin mnenje ali analogno soglasje, moramo&nbsp; na splošno pazljivo ločiti dva položaja. Prvič, mnenje ali soglasje se zahteva kot breme stranke v smislu priloge k vlogi, ali drugič, gre za postopek skupnega odločanja, ko mora mnenje ali soglasje pridobiti organ izdajatelj od drugega organa. Le drugi primeri se štejejo za akcesorne akte in končna odločba za zbirno (po Jerovšek in drugi, ZUP s komentarjem, 2004, primerjaj Kovač in Kerševan, Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga, komentar k 208. in nadaljnjim členom). V prvem primeru se soglasje šteje kot druge priloge k vlogi in ga&nbsp;
Iz določb 43. člena [http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO8244 Gradbenega zakona] (GZ-1, Ur. l. RS, št. 199/21 in nasl.) izhaja, da gradbeno dovoljenje kot odločbo izdaja praviloma pristojna upravna enota, pri čemer pa investitor pred vložitvijo zahteve za izdajo gradbenega dovoljenja pridobi mnenja pristojnih mnenjedajalcev (več v Koval in Sodja (ur.), Komentar GZ-1, 2023, str. 256 in nasl.).&nbsp;






 
je<strong style="color: #000000; font-family: sans-serif; font-size: 14.4px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; text-decoration-thickness: initial; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" >&nbsp;dolžnost mnenjedajalca, da se jasno opredeli do predlagane gradnje</strong> in da svojo opredelitev obrazloži, tako glede sprejemljivosti kot tudi glede uporabljene pravne podlage za njegovo stališče.<span> To</span> stališče, izraženo v mnenju, mora izhajati iz uporabe relevantnih določb predpisa iz pristojnosti mnenjedajalca.<span> Če</span> mnenjedajalec meni, da dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja ni skladna s predpisom iz njegove pristojnosti, takrat v mnenju '''obrazloži in pravno utemelji tudi v nasprotju, s katero pravno normo nameravana gradnja ni skladna'''. Torej, '''mnenjedajalec po GZ-1 NE izdaja zavrnilne odločbe''', ampak v takšnem primeru izda (negativno) '''mnenje kot akcesorni akt''', v katerem z uporabo relevantnih pravnih norm pojasni, da dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja ni skladna s posameznimi/posamezno določbami/določbo predpisa iz njegove pristojnosti. Mnenje ni odločanje o nečem, ampak zgolj '''zavzemanje stališča do nečesa, strokovno stališče oziroma pojasnjevanje'''. Z mnenjem, ki ga investitor v skladu s prvim odstavkom 43. člena GZ-1 pridobi pred vložitvijo zahteve za izdajo gradbenega dovoljenja, se torej ne odloča o pravici, obveznosti ali pravni koristi fizične ali pravne osebe oziroma druge stranke na področju upravnega prava (prim. sodba UPRS [http://www.sodnapraksa.si/?doc-2015081111442799 I U 890/2018-12] z dne 22. 1. 2020, sklep UPRS [http://www.sodnapraksa.si/?doc-2015081111449413 I U 1941/2019-8] z dne 13. 2. 2020 in sklep UPRS [http://www.sodnapraksa.si/?doc-2015081111454670 I U 53/2020-36] z dne 1. 10. 2020). Eden od pogojev za izdajo gradbenega dovoljenja (upravna odločba) je tudi ta, da so k nameravani gradnji pridobljena mnenja v skladu s četrtim odstavkom 43. člena GZ-1 oz., da upravni organ v skladu s prvim, tretjim in četrtim odstavkom 47. člena navedenega zakona ugotovi, da je nameravana gradnja skladna s predpisi, ki so podlaga za izdajo mnenj (2. točka prvega odstavka 52. člena GZ-1). V kolikor ta pogoj ni izpolnjen, upravni organ z odločbo zahtevo za gradbeno dovoljenje zavrne. &nbsp;<br>
 
ta člen ne obravnava; v poštev pridejo določbe o vlogi (členi 63-69). Soglasje se tukaj ne šteje kot akcesorni akt h končni odločbi, temveč kot samostojen akt. Področna zakonodaja v teh primerih določa, da mora stranka soglasje predložiti hkrati z zahtevo za uvedbo postopka. Da gre za samostojne akte, sledi predvsem iz zahteve, da mora ta soglasja in še kaka druga dovoljenja stranka pridobiti oz. izposlovati sama ter ne bremenijo organa, ki odloča v postopku, kjer je sicer soglasje potrebno za odločitev o glavni zadevi. Soglasje mora stranka pridobiti še pred vložitvijo zahteve. Če bi stranka takega soglasja ob vložitvi zahteve za izdajo gradbenega dovoljenja ne priložila, bi moral pristojni organ vlogo obravnavati kot nepopolno. Ker je soglasje izdano na strankino zahtevo, se vroči stranki, zoper njo tudi učinkuje, ona lahko uveljavlja pravna sredstva. Ker gre za samostojen akt, je treba - ne glede na poimenovanje - o izdanih odločbah voditi samostojno upravno statistiko. Izdajatelj soglasja torej odloča na zahtevo stranke samostojno v posebnem upravnem postopku, gl. denimo soglasje za različne posege po 50. členu Zakona o graditvi objektov (Uradni list RS, št. 110/02, 97/03-OdlUS, 41/04, 45/04, 47/04, 62/04-OdlUS, ZGO). Soglasje se po ZGO izda v obliki klavzule na projektnih pogojih ali s posebnim aktom - klasično upravno odločbo. ZGO v tem smislu zbirno ureja celo vrsto različnih soglasij in soglasjedajalcev, kot jih v zvezi z graditvijo objektov določa področna zakonodaja (gl. 206. člen - npr. zakon o nadzoru državne meje, zakon o grobiščih in grobovih borcev, zakon o varstvu kulturne dediščine, zakon o varstvu narave, zakon o varnosti v železniškem prometu, pomorski zakonik, zakon o veterinarstvu, zakon o varstvu pred požarom, zakon o obrambi, carinski zakon, zakon o vodah, energetski zakon itd. in določbe vseh podzakonskih predpisov in občinskih odlokov, izdanih na podlagi zgoraj navedenih zakonov, ki določajo, da državni organ, organ lokalne skupnosti ali nosilec javnega pooblastila daje pogoje, soglasja in mnenja za gradnjo določenega objekta na določeni lokaciji). Ti področni predpisi sami podrobno urejajo, pod kakšnimi pogoji in kako se soglasje izda, npr. 52. člen Zakona o izvajanju carinskih predpisov ES (Uradni list RS, št. 25/04). Prim. sodno prakso, npr. sodbo VS RS U 699/92-4, po kateri konkretna odločba ni zbirna odločba, če je izdajatelj ni izdal v soglasju z drugim (upravnim) organom, čeprav je bilo zanjo potrebno soglasje, a soglasje kot samostojni akt, npr. soglasje hišnega sveta po zakonu o stanovanjskih razmerjih. Nekateri zakoni terjajo od stranke tudi soglasja, ki jih ne izdajajo upravni in drugi oblastni organi/zacije, temveč privatne osebe, takrat seveda tako soglasje bremeni zopet stranko in ne organ, ki izdaja odločbo - npr. po Zakonu o prijavi prebivališča (Uradni list RS, št. 9/01) mora stranka zahtevi priložiti soglasje lastnika stanovanja, če ni sama lastnik oz. najemnik. Primer soglasja kot bremena pristojnega organa, kot akcesornega akta, je predhodno soglasje o sevalni in jedrski varnosti, ki ga mora pristojni organ za izdajo okoljevarstvenega soglasja pridobiti v postopku za izdajo dovoljenja za poseg v prostor od ministrstva, pristojnega za okolje, kot določa 67. člen Zakona o varstvu pred ionizirajočimi sevanji in jedrski varnosti (Uradni list RS, št. 102/04-UPB). Enako mora soglasje po uradni dolžnosti pridobiti organ, ki vodi postopek izdaje gradbenega dovoljenja, če gre za posege v varovalnem pasu ceste po zakonu, ki ureja javne ceste (sodba UP RS U 677/2002).
 
 
 
Iz navedenih določb izhaja, da je''' dolžnost mnenjedajalca, da se jasno opredeli do predlagane gradnje''' in da svojo opredelitev obrazloži tako glede sprejemljivosti kot tudi glede uporabljene pravne podlage za njegovo stališče. Glede na zgoraj citirani določbi četrtega odstavka 43. člena [http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO8244 Gradbenega zakona] (GZ-1, Ur. l. RS, št. 199/21 in nasl.), mora stališče, izraženo v mnenju, izhajati iz uporabe relevantnih določb predpisa iz pristojnosti mnenjedajalca. V kolikor mnenjedajalec meni, da dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja ni skladna s predpisom iz njegove pristojnosti, takrat v mnenju '''obrazloži in pravno utemelji tudi v nasprotju s katero pravno normo nameravana gradnja ni skladna'''. Torej, '''mnenjedajalec ne izdaja zavrnilne odločbe''', ampak v takšnem primeru izda (negativno) '''mnenje''', v katerem z uporabo relevantnih pravnih norm pojasni, da dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja ni skladna s posameznimi/posamezno določbami/določbo predpisa iz njegove pristojnosti. Mnenje ni odločanje o nečem, ampak zgolj '''zavzemanje stališča do nečesa, strokovno stališče oziroma pojasnjevanje'''. Z mnenjem, ki ga investitor v skladu s prvim odstavkom 43. člena GZ-1 pridobi pred vložitvijo zahteve za izdajo gradbenega dovoljenja, se torej ne odloča o pravici, obveznosti ali pravni koristi fizične ali pravne osebe oziroma druge stranke na področju upravnega prava (prim. sodba UPRS [http://www.sodnapraksa.si/?doc-2015081111442799 I U 890/2018-12] z dne 22. 1. 2020, sklep UPRS [http://www.sodnapraksa.si/?doc-2015081111449413 I U 1941/2019-8] z dne 13. 2. 2020 in sklep UPRS [http://www.sodnapraksa.si/?doc-2015081111454670 I U 53/2020-36] z dne 1. 10. 2020). Eden od pogojev za izdajo gradbenega dovoljenja (upravna odločba) je tudi ta, da so k nameravani gradnji pridobljena mnenja v skladu s četrtim odstavkom 43. člena GZ-1 oz., da upravni organ v skladu s prvim, tretjim in četrtim odstavkom 47. člena navedenega zakona ugotovi, da je nameravana gradnja skladna s predpisi, ki so podlaga za izdajo mnenj (2. točka prvega odstavka 52. člena GZ-1). V kolikor ta pogoj ni izpolnjen, upravni organ z odločbo zahtevo za gradbeno dovoljenje zavrne. &nbsp;<br>
<br>''Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Pomoč:Politika_zasebnosti{{!}}Politiko zasebnosti]] in [[Pomoč:Splošno_zanikanje_odgovornosti{{!}}zanikanja odgovornosti]].''
<br>''Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Pomoč:Politika_zasebnosti{{!}}Politiko zasebnosti]] in [[Pomoč:Splošno_zanikanje_odgovornosti{{!}}zanikanja odgovornosti]].''



Redakcija: 08:01, 30. avgust 2023

Zadeva: Pravna narava mnenj po 43. členu GZ-1 in standard obrazloženosti teh mnenj v upravnem postopku izdaje gradbenega dovoljenja

Datum odgovora: 26. 8. 2023
Status uporabnika: uradna oseba, ki vodi upravni postopek

Vprašanje:

Kakšna je pravna narava mnenja in kaj mora ta obsegati po določbah 43. člena GZ-1?

Ali se mnenje občine izda v obliki odločbe, če nameravana gradnja ni skladna s predpisi iz njene pristojnosti? 

Odgovor:

Mnenja in soglasja so običajno akcesorni tip akta. Toda pri tem je treba biti zelo pazljiv, saj področni zakon (lex specialis) lahko uporabi določen pojem, katerega pravna narava pa je lahko drugačna po sistemskih pravilih ali drugem zakonu, čeprav se uporablja isti termin.  

Ko v področni zakonodaji naletimo na termin mnenje ali analogno soglasje, moramo na splošno pazljivo ločiti dva položaja: (1) mnenje ali soglasje se zahteva kot breme stranke v smislu priloge k vlogi v drugem postopku, kot je mnenje ali soglasje izdano (najprej teče prvi postopek izdaje mnenja, nato se v drugem postopku to mnenje priloži v novem postopku k vlogi) ali (2) gre za postopek skupnega odločanja, ko mora mnenje ali soglasje pridobiti organ izdajatelj od drugega organa. Le drugi primeri se štejejo za akcesorne akte in končna odločba za zbirno (po Jerovšek in drugi, ZUP s komentarjem, 2004, primerjaj Kovač in Kerševan, Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga, komentar k 208. in nadaljnjim členom). V prvem primeru se mnenje ali soglasje šteje kot druge priloge k vlogi in 208. člen ZUP in nadaljnji ne obravnavajo, saj je mnenje ali soglasje samostojen akt, včasih sui generis akt, tj. "mnenje" ali tudi odločba po 210. členu ZUP, ki je hkrati priloga k vlogi v novem postopku. Če bi stranka takega soglasja ob vložitvi zahteve za izdajo gradbenega dovoljenja ne priložila, bi moral pristojni organ vlogo obravnavati kot nepopolno. Nekateri zakoni pa terjajo od stranke tudi soglasja, ki jih ne izdajajo upravni in drugi oblastni organi/zacije, temveč privatne osebe, takrat seveda tako soglasje bremeni zopet stranko in ne organ, ki izdaja odločbo (npr. pri prijavi prebivališča mora stranka zahtevi priložiti soglasje lastnika stanovanja, če ni sama lastnik oziroma najemnik). Pod črto je treba področni zakon natančno brati, da se razbere pristojnost in oravna narava določenega mnenja ali soglasja in s tem ustrezen postopek in pravno varstvo stranke. 

Iz določb 43. člena Gradbenega zakona (GZ-1, Ur. l. RS, št. 199/21 in nasl.) izhaja, da gradbeno dovoljenje kot odločbo izdaja praviloma pristojna upravna enota, pri čemer pa investitor pred vložitvijo zahteve za izdajo gradbenega dovoljenja pridobi mnenja pristojnih mnenjedajalcev (več v Koval in Sodja (ur.), Komentar GZ-1, 2023, str. 256 in nasl.). 


je dolžnost mnenjedajalca, da se jasno opredeli do predlagane gradnje in da svojo opredelitev obrazloži, tako glede sprejemljivosti kot tudi glede uporabljene pravne podlage za njegovo stališče. To stališče, izraženo v mnenju, mora izhajati iz uporabe relevantnih določb predpisa iz pristojnosti mnenjedajalca. Če mnenjedajalec meni, da dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja ni skladna s predpisom iz njegove pristojnosti, takrat v mnenju obrazloži in pravno utemelji tudi v nasprotju, s katero pravno normo nameravana gradnja ni skladna. Torej, mnenjedajalec po GZ-1 NE izdaja zavrnilne odločbe, ampak v takšnem primeru izda (negativno) mnenje kot akcesorni akt, v katerem z uporabo relevantnih pravnih norm pojasni, da dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja ni skladna s posameznimi/posamezno določbami/določbo predpisa iz njegove pristojnosti. Mnenje ni odločanje o nečem, ampak zgolj zavzemanje stališča do nečesa, strokovno stališče oziroma pojasnjevanje. Z mnenjem, ki ga investitor v skladu s prvim odstavkom 43. člena GZ-1 pridobi pred vložitvijo zahteve za izdajo gradbenega dovoljenja, se torej ne odloča o pravici, obveznosti ali pravni koristi fizične ali pravne osebe oziroma druge stranke na področju upravnega prava (prim. sodba UPRS I U 890/2018-12 z dne 22. 1. 2020, sklep UPRS I U 1941/2019-8 z dne 13. 2. 2020 in sklep UPRS I U 53/2020-36 z dne 1. 10. 2020). Eden od pogojev za izdajo gradbenega dovoljenja (upravna odločba) je tudi ta, da so k nameravani gradnji pridobljena mnenja v skladu s četrtim odstavkom 43. člena GZ-1 oz., da upravni organ v skladu s prvim, tretjim in četrtim odstavkom 47. člena navedenega zakona ugotovi, da je nameravana gradnja skladna s predpisi, ki so podlaga za izdajo mnenj (2. točka prvega odstavka 52. člena GZ-1). V kolikor ta pogoj ni izpolnjen, upravni organ z odločbo zahtevo za gradbeno dovoljenje zavrne.  

Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.

'

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...