Iz Upravna Svetovalnica
Vrstica 13: | Vrstica 13: | ||
Stvarno pristojnost organov samoupravnih lokalnih skupnosti (npr. občin) določa [[Zak:ZUP#17. člen{{!}}17. člen ZUP]], ki določa, da je na prvi stopnji za odločanje o upravnih zadevah iz izvirne pristojnosti samoupravne lokalne skupnosti pristojna uprava te skupnosti, če zakon ne določa drugače. Enako velja za pristojnost v primeru prenesene pristojnosti države na samoupravno lokalno skupnost. Pristojnost občinske uprave določa tudi 49. člen [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO307 Zakona o lokalni samoupravi] (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele), ki med drugim pravi, da občinsko upravo usmerja in nadzira župan, delo pa vodi tajnik občine ali v drugem nazivu direktor občinske uprave. Glede na omenjeni zakon se lahko določene upravne naloge iz pristojnosti občinske uprave z občinskim predpisom podeli javno pooblastilo javnemu podjetju, javnemu zavodu, javni agenciji, javnemu skladu, drugi pravni osebi ali posamezniku, če se s tem omogoči učinkovitejše in smotrnejše opravljanje nalog zlasti, če se v celoti ali pretežno financirajo s plačili uporabnikov, ne pa med uradi uprave, saj je to v nasprotju z [[Zak:ZUP#18. člen{{!}}18. členom ZUP]], ki govori o prepovedi prenosa pristojnosti.<br>'''V tem primeru je tako sprejet podzakonski splošni akt (odlok) nezakonit, če je z določitvijo stvarne pristojnosti v direktnem nasprotju z ZUP in ZLS''', saj je med drugim že hierarhično nižji kot zakon, zato pristojnosti ne more določati drugače, niti brez zakonske izvršilne klavzule podrobneje kot zakon/i. Občina sicer določa pristojnost v izvirnih zadevah, ampak ne ''contra legem ("proti zakonu")''. V občinah je poleg tega posebna ureditev, po kateri občinski svet izda odlok o notranji organizaciji uprave, župan pa na tej osnovi izda poseben akt o sistemizaciji delovnih mest. Potemtakem, če bi lahko župan, kot sicer v posamičnih zadevah drugostopenjski organ izvirno določal pristojnost (stvarno in personalno), bi na koncu lahko prišli celo do kršitve načel delitve oblasti, kar je neustavno. | Stvarno pristojnost organov samoupravnih lokalnih skupnosti (npr. občin) določa [[Zak:ZUP#17. člen{{!}}17. člen ZUP]], ki določa, da je na prvi stopnji za odločanje o upravnih zadevah iz izvirne pristojnosti samoupravne lokalne skupnosti pristojna uprava te skupnosti, če zakon ne določa drugače. Enako velja za pristojnost v primeru prenesene pristojnosti države na samoupravno lokalno skupnost. Pristojnost občinske uprave določa tudi 49. člen [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO307 Zakona o lokalni samoupravi] (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele), ki med drugim pravi, da občinsko upravo usmerja in nadzira župan, delo pa vodi tajnik občine ali v drugem nazivu direktor občinske uprave. Glede na omenjeni zakon se lahko določene upravne naloge iz pristojnosti občinske uprave z občinskim predpisom podeli javno pooblastilo javnemu podjetju, javnemu zavodu, javni agenciji, javnemu skladu, drugi pravni osebi ali posamezniku, če se s tem omogoči učinkovitejše in smotrnejše opravljanje nalog zlasti, če se v celoti ali pretežno financirajo s plačili uporabnikov, ne pa med uradi uprave, saj je to v nasprotju z [[Zak:ZUP#18. člen{{!}}18. členom ZUP]], ki govori o prepovedi prenosa pristojnosti.<br>'''V tem primeru je tako sprejet podzakonski splošni akt (odlok) nezakonit, če je z določitvijo stvarne pristojnosti v direktnem nasprotju z ZUP in ZLS''', saj je med drugim že hierarhično nižji kot zakon, zato pristojnosti ne more določati drugače, niti brez zakonske izvršilne klavzule podrobneje kot zakon/i. Občina sicer določa pristojnost v izvirnih zadevah, ampak ne ''contra legem ("proti zakonu")''. V občinah je poleg tega posebna ureditev, po kateri občinski svet izda odlok o notranji organizaciji uprave, župan pa na tej osnovi izda poseben akt o sistemizaciji delovnih mest. Potemtakem, če bi lahko župan, kot sicer v posamičnih zadevah drugostopenjski organ izvirno določal pristojnost (stvarno in personalno), bi na koncu lahko prišli celo do kršitve načel delitve oblasti, kar je neustavno. | ||
To mnenje se potrdi tudi v primeru [http://www.sodisce.si/vsrs/odlocitve/17854/ sodbe VSRS, št. I Up 406/99] z dne 4. 12. 2002, in [http://www.sodisce.si/vsrs/odlocitve/18560/ sodbe | To mnenje se potrdi tudi v primeru [http://www.sodisce.si/vsrs/odlocitve/17854/ sodbe VSRS, št. I Up 406/99] z dne 4. 12. 2002, in [http://www.sodisce.si/vsrs/odlocitve/18560/ sodbe VSRS, št. I Up 82/2002] z dne 19. 5. 2004, glede odločanja nepristojnega organa in posledične nezakonitosti odločbe. | ||
Redakcija: 08:35, 23. januar 2024
Zadeva: Določitev pristojnosti s podzakonskim aktom (v občini)
Datum odgovora: 14. 10. 2009, pregled 9. 12. 2022
Vprašanje:
Izdajatelj splošnih aktov (npr. občinski svet) je sprejel akt (npr. odlok), v katerem je določil tudi upravne zadeve in pristojnost za odločanje v posameznih uradih uprave. Pristojnost je določena ne v področnem aktu, ampak splošnem, tj. v odloku o notranji organizaciji oz. sistemizaciji delovnih mest. Vendar pa je na splošno stvarna pristojnost na prvi stopnji pristojnost občinske uprave kot enovitega organa, ki je določena že z Zakonom o lokalni samoupravi (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele) in ZUP, zato z odlokom ni mogoče drugače določati pristojnosti. Ali pa?
Odgovor:
Stvarno pristojnost organov samoupravnih lokalnih skupnosti (npr. občin) določa 17. člen ZUP, ki določa, da je na prvi stopnji za odločanje o upravnih zadevah iz izvirne pristojnosti samoupravne lokalne skupnosti pristojna uprava te skupnosti, če zakon ne določa drugače. Enako velja za pristojnost v primeru prenesene pristojnosti države na samoupravno lokalno skupnost. Pristojnost občinske uprave določa tudi 49. člen Zakona o lokalni samoupravi (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele), ki med drugim pravi, da občinsko upravo usmerja in nadzira župan, delo pa vodi tajnik občine ali v drugem nazivu direktor občinske uprave. Glede na omenjeni zakon se lahko določene upravne naloge iz pristojnosti občinske uprave z občinskim predpisom podeli javno pooblastilo javnemu podjetju, javnemu zavodu, javni agenciji, javnemu skladu, drugi pravni osebi ali posamezniku, če se s tem omogoči učinkovitejše in smotrnejše opravljanje nalog zlasti, če se v celoti ali pretežno financirajo s plačili uporabnikov, ne pa med uradi uprave, saj je to v nasprotju z 18. členom ZUP, ki govori o prepovedi prenosa pristojnosti.
V tem primeru je tako sprejet podzakonski splošni akt (odlok) nezakonit, če je z določitvijo stvarne pristojnosti v direktnem nasprotju z ZUP in ZLS, saj je med drugim že hierarhično nižji kot zakon, zato pristojnosti ne more določati drugače, niti brez zakonske izvršilne klavzule podrobneje kot zakon/i. Občina sicer določa pristojnost v izvirnih zadevah, ampak ne contra legem ("proti zakonu"). V občinah je poleg tega posebna ureditev, po kateri občinski svet izda odlok o notranji organizaciji uprave, župan pa na tej osnovi izda poseben akt o sistemizaciji delovnih mest. Potemtakem, če bi lahko župan, kot sicer v posamičnih zadevah drugostopenjski organ izvirno določal pristojnost (stvarno in personalno), bi na koncu lahko prišli celo do kršitve načel delitve oblasti, kar je neustavno.
To mnenje se potrdi tudi v primeru sodbe VSRS, št. I Up 406/99 z dne 4. 12. 2002, in sodbe VSRS, št. I Up 82/2002 z dne 19. 5. 2004, glede odločanja nepristojnega organa in posledične nezakonitosti odločbe.
Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.