Določitev pristojnosti s podzakonskim aktom (v občini): razlika med redakcijama

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje
Vrstica 1: Vrstica 1:
== '''Zadeva: '''Določitev pristojnosti s podzakonskim aktom (v občini)   ==
== '''Zadeva: '''Določitev pristojnosti s podzakonskim aktom (v občini)   ==


'''Datum odgovora:''' 14. 10. 2009<br>
'''Datum odgovora:''' 14. 10. 2009, pregled 9. 12. 2022


<br>  
<br>  
Vrstica 11: Vrstica 11:
== '''Odgovor:'''  ==
== '''Odgovor:'''  ==


Stvarno pristojnost organov samoupravnih lokalnih skupnosti (npr. občin) določa [[Zak:ZUP#17. člen|17. člen ZUP]], kjer pravi, da je na prvi stopnji za odločanje o upravnih zadevah iz izvirne pristojnosti samoupravne lokalne skupnosti pristojna uprava te skupnosti, če zakon ne določa drugače. Enako velja za pristojnost v primeru prenešene pristojnosti države na samoupravno lokalno skupnost. Pristojnost občinske uprave določa tudi 49. člen [http://zakonodaja.gov.si/rpsi/r07/predpis_ZAKO307.html Zakona o lokalni samoupravi] (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele), ki med drugim pravi, da občinsko upravo usmerja in nadzira župan, delo pa vodi tajnik občine ali v drugem nazivu direktor občinske uprave. Glede na omenjeni zakon se lahko določene upravne naloge iz pristojnosti občinske uprave z občinskim predpisom podeli javno pooblastilo javnemu podjetju, javnemu zavodu, javni agenciji, javnemu skladu, drugi pravni osebi ali posamezniku, če se s tem omogoči učinkovitejše in smotrnejše opravljanje nalog zlasti, če se v celoti ali pretežno financirajo s plačili uporabnikov, ne pa med uradi uprave, saj je to v nasprotju z [[Zak:ZUP#18. člen|18. členom ZUP]], ki govori o prepovedi prenosa pristojnosti.<br>
Stvarno pristojnost organov samoupravnih lokalnih skupnosti (npr. občin) določa [[Zak:ZUP#17. člen|17. člen ZUP]], kjer pravi, da je na prvi stopnji za odločanje o upravnih zadevah iz izvirne pristojnosti samoupravne lokalne skupnosti pristojna uprava te skupnosti, če zakon ne določa drugače. Enako velja za pristojnost v primeru prenesene pristojnosti države na samoupravno lokalno skupnost. Pristojnost občinske uprave določa tudi 49. člen [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO307 Zakona o lokalni samoupravi] (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele), ki med drugim pravi, da občinsko upravo usmerja in nadzira župan, delo pa vodi tajnik občine ali v drugem nazivu direktor občinske uprave. Glede na omenjeni zakon se lahko določene upravne naloge iz pristojnosti občinske uprave z občinskim predpisom podeli javno pooblastilo javnemu podjetju, javnemu zavodu, javni agenciji, javnemu skladu, drugi pravni osebi ali posamezniku, če se s tem omogoči učinkovitejše in smotrnejše opravljanje nalog zlasti, če se v celoti ali pretežno financirajo s plačili uporabnikov, ne pa med uradi uprave, saj je to v nasprotju z [[Zak:ZUP#18. člen|18. členom ZUP]], ki govori o prepovedi prenosa pristojnosti.<br>


Sprejet podzakonski splošni akt (odlok) je tako nezakonit,&nbsp;če je z določitvijo stvarne pristojnosti v direktnem nasprotju z ZUP in ZLS,&nbsp;saj je med drugim že hierarhično nižji kot&nbsp;zakon, zato pristojnosti ne more določati drugače niti brez zakonske izvršilne klavzule podrobneje kot zakon/i. Občina sicer&nbsp;določa pristojnost v izvirnih zadevah, ampak ne ''contra legem''. V&nbsp;občinah je poleg tega&nbsp;posebna ureditev, po kateri&nbsp;občinski svet&nbsp; izda odlok o notranji organizaciji uprave,&nbsp;župan pa na tej osnovi izda poseben akt o sistemizaciji delovnih mest. Potemtakem, če bi lahko župan kot sicer v posamičnih zadevah drugostopenjski organ izvirno določal pristojnost (stvarno in personalno), bi na koncu lahko prišli celo kršitve načel delitve oblasti, kar&nbsp;je neustavno.<br>  
'''V tem primeru je tako sprejet podzakonski splošni akt (odlok) nezakonit''',&nbsp;če je z določitvijo stvarne pristojnosti v direktnem nasprotju z ZUP in ZLS,&nbsp;saj je med drugim že hierarhično nižji kot&nbsp;zakon, zato pristojnosti ne more določati drugače niti brez zakonske izvršilne klavzule podrobneje kot zakon/i. Občina sicer&nbsp;določa pristojnost v izvirnih zadevah, ampak ne ''contra legem''. V&nbsp;občinah je poleg tega&nbsp;posebna ureditev, po kateri&nbsp;občinski svet&nbsp; izda odlok o notranji organizaciji uprave,&nbsp;župan pa na tej osnovi izda poseben akt o sistemizaciji delovnih mest. Potemtakem, če bi lahko župan kot sicer v posamičnih zadevah drugostopenjski organ izvirno določal pristojnost (stvarno in personalno), bi na koncu lahko prišli celo kršitve načel delitve oblasti, kar&nbsp;je neustavno.<br>  


To mnenje se potrdi tudi v primeru [http://www.sodisce.si/vsrs/odlocitve/17854/ sodbe VS&nbsp;RS, št. I Up 406/99] z dne 4.12.2002, VS15227 in [http://www.sodisce.si/vsrs/odlocitve/18560/ sodbe VS RS, št. I Up 82/2002] z dne 19.5.2004, VS15933 glede odločanja nepristojnega organa in posledične nezakonitosti odločbe.
To mnenje se potrdi tudi v primeru [http://www.sodisce.si/vsrs/odlocitve/17854/ sodbe VS&nbsp;RS, št. I Up 406/99] z dne 4.12.2002, VS15227 in [http://www.sodisce.si/vsrs/odlocitve/18560/ sodbe VS RS, št. I Up 82/2002] z dne 19.5.2004, VS15933 glede odločanja nepristojnega organa in posledične nezakonitosti odločbe.

Redakcija: 15:18, 9. december 2022

Zadeva: Določitev pristojnosti s podzakonskim aktom (v občini) 

Datum odgovora: 14. 10. 2009, pregled 9. 12. 2022


Vprašanje:

Izdajatelj splošnih aktov (npr. občinski svet) je sprejel akt (npr. odlok), v katerem je določil tudi upravne zadeve in pristojnost za odločanje v posameznih uradih uprave. Pristojnost je določena ne v področnem aktu, ampak splošnem, tj. v odloku o notranji organizaciji oz. sistemizaciji delovnih mest. Vendar  pa je na splošno stvarna pristojnost na prvi stopnji pristojnost občinske uprave kot enovitega organa, ki je določena že z Zakonom o lokalni samoupravi (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele) in ZUP, zato z odlokom ni mogoče drugače določati pristojnosti. Ali pa?

Odgovor:

Stvarno pristojnost organov samoupravnih lokalnih skupnosti (npr. občin) določa 17. člen ZUP, kjer pravi, da je na prvi stopnji za odločanje o upravnih zadevah iz izvirne pristojnosti samoupravne lokalne skupnosti pristojna uprava te skupnosti, če zakon ne določa drugače. Enako velja za pristojnost v primeru prenesene pristojnosti države na samoupravno lokalno skupnost. Pristojnost občinske uprave določa tudi 49. člen Zakona o lokalni samoupravi (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele), ki med drugim pravi, da občinsko upravo usmerja in nadzira župan, delo pa vodi tajnik občine ali v drugem nazivu direktor občinske uprave. Glede na omenjeni zakon se lahko določene upravne naloge iz pristojnosti občinske uprave z občinskim predpisom podeli javno pooblastilo javnemu podjetju, javnemu zavodu, javni agenciji, javnemu skladu, drugi pravni osebi ali posamezniku, če se s tem omogoči učinkovitejše in smotrnejše opravljanje nalog zlasti, če se v celoti ali pretežno financirajo s plačili uporabnikov, ne pa med uradi uprave, saj je to v nasprotju z 18. členom ZUP, ki govori o prepovedi prenosa pristojnosti.

V tem primeru je tako sprejet podzakonski splošni akt (odlok) nezakonit, če je z določitvijo stvarne pristojnosti v direktnem nasprotju z ZUP in ZLS, saj je med drugim že hierarhično nižji kot zakon, zato pristojnosti ne more določati drugače niti brez zakonske izvršilne klavzule podrobneje kot zakon/i. Občina sicer določa pristojnost v izvirnih zadevah, ampak ne contra legem. V občinah je poleg tega posebna ureditev, po kateri občinski svet  izda odlok o notranji organizaciji uprave, župan pa na tej osnovi izda poseben akt o sistemizaciji delovnih mest. Potemtakem, če bi lahko župan kot sicer v posamičnih zadevah drugostopenjski organ izvirno določal pristojnost (stvarno in personalno), bi na koncu lahko prišli celo kršitve načel delitve oblasti, kar je neustavno.

To mnenje se potrdi tudi v primeru sodbe VS RS, št. I Up 406/99 z dne 4.12.2002, VS15227 in sodbe VS RS, št. I Up 82/2002 z dne 19.5.2004, VS15933 glede odločanja nepristojnega organa in posledične nezakonitosti odločbe.


Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...