Iz Upravna Svetovalnica
m (- prestavitev Upravna svetovalnica:Stvarna pristojnost organov za odločanje v občini na Stvarna pristojnost organov za odločanje v občini) |
|||
Vrstica 1: | Vrstica 1: | ||
== '''Zadeva: Stvarna pristojnost organov za odločanje v občini''' == | == '''Zadeva: Stvarna pristojnost organov za odločanje v občini''' == | ||
'''Datum odgovora:''' 24. 2. 2011<br> | '''Datum odgovora:''' 24. 2. 2011<br> | ||
== '''Vprašanje:''' == | == '''Vprašanje:''' == | ||
Vrstica 19: | Vrstica 19: | ||
V primeru, da odloča v upravnem postopku stvarno nepristojen organ (npr. župan namesto občinske uprave), je takšna odločitev izpodbojna. Omenjena kršitev se mora odpraviti v pritožbenem postopku, če je pritožba dopustna in vložena (tudi če se pritožnik na to napako ne sklicuje, saj jo mora organ preverjati ''ex offo''). Prva točka drugega odstavka [[Zak:ZUP#237._.C4.8Dlen|237. člena ZUP]] namreč določa, da gre v takem primeru za bistveno kršitev pravil upravnega postopka, kar pomeni, da se odločba odpravi, ne glede na to, ali je taka kršitev lahko vplivala na pravilnost odločitve ali ne. (Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 661) | V primeru, da odloča v upravnem postopku stvarno nepristojen organ (npr. župan namesto občinske uprave), je takšna odločitev izpodbojna. Omenjena kršitev se mora odpraviti v pritožbenem postopku, če je pritožba dopustna in vložena (tudi če se pritožnik na to napako ne sklicuje, saj jo mora organ preverjati ''ex offo''). Prva točka drugega odstavka [[Zak:ZUP#237._.C4.8Dlen|237. člena ZUP]] namreč določa, da gre v takem primeru za bistveno kršitev pravil upravnega postopka, kar pomeni, da se odločba odpravi, ne glede na to, ali je taka kršitev lahko vplivala na pravilnost odločitve ali ne. (Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 661) | ||
<br>Nadalje pa se lahko omenjeno kršitev izpodbija z izrednimi pravnimi sredstvi. Prva točka prvega odstavka [[Zak:ZUP#274._.C4.8Dlen|274. člena ZUP]] določa možnost odprave odločbe po nadzorstveni pravici (še 5 let po izdaji odločbe), če je odločbo izdal stvarno nepristojen organ. Pri tem izrednem pravnem sredstvu gre za hierarhični nadzor višjega organa nad zakonitostjo odločanja v upravnem postopku nižjega organa, pri čemer je nadzorstveni organ omejen pri samem odločanju na odpravo, odločbe pa ne more spremeniti (Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 741). Če se nihče ne pritoži, prav tako pa se odločba ne odpravi po nadzorstveni pravici, postane odločba formalno pravnomočna in zakonita. V obravnavanem primeru je možna tudi obnova postopka po 7. točki 260. člena ZUP, bodisi po uradni dolžnosti bodisi na zahtevo stranke. | <br>Nadalje pa se lahko omenjeno kršitev izpodbija z izrednimi pravnimi sredstvi. Prva točka prvega odstavka [[Zak:ZUP#274._.C4.8Dlen|274. člena ZUP]] določa možnost odprave odločbe po nadzorstveni pravici (še 5 let po izdaji odločbe), če je odločbo izdal stvarno nepristojen organ. Pri tem izrednem pravnem sredstvu gre za hierarhični nadzor višjega organa nad zakonitostjo odločanja v upravnem postopku nižjega organa, pri čemer je nadzorstveni organ omejen pri samem odločanju na odpravo, odločbe pa ne more spremeniti (Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 741). Če se nihče ne pritoži, prav tako pa se odločba ne odpravi po nadzorstveni pravici, postane odločba formalno pravnomočna in zakonita. V obravnavanem primeru je možna tudi obnova postopka po 7. točki 260. člena ZUP, bodisi po uradni dolžnosti bodisi na zahtevo stranke. | ||
| | ||
Vrstica 36: | Vrstica 36: | ||
[[Category:Stvarna_pristojnost_organov_(1._stopnja,_pritožbeni_in_nadzorni_organi)]] | [[Category:Stvarna_pristojnost_organov_(1._stopnja,_pritožbeni_in_nadzorni_organi)]] | ||
[[Kategorija:Pogoji za uradne osebe, njihova pooblastila in izločitev]] |
Redakcija: 15:19, 20. avgust 2011
Zadeva: Stvarna pristojnost organov za odločanje v občini
Datum odgovora: 24. 2. 2011
Vprašanje:
Kdo je pristojen za odločanje na prvi stopnji v občinah (npr. na področju javnih razpisov za sofinanciranje programov)? Kakšna je sankcija kršitve, ko odločbe ne podpiše pristojna uradna oseba (npr. odločbo prve stopnje podpiše pooblaščenec župana, namesto direktor občinske uprave)?
Odgovor:
Če področni predpis ne določa drugače, v skladu s 17. členom ZUP na prvi stopnji odloča o upravnih zadevah iz izvirne pristojnosti občine občinska uprava (odločbo na desni strani podpiše njen predstojnik - direktor oz. s strani njega pooblaščena uradna oseba). Smiselno enako pravilo velja tudi za drugo javnopravne zadeve - 4. člen ZUP.
Pooblastilo zaposlenim v občinski upravi za vodenje posameznih dejanj lahko v postopku pred izdajo upravne odločbe na prvi stopnji in za odločanje v upravnih zadevah iz določene vrste zadev na prvi stopnji, da samo tajnik občine oz. direktor občinske uprave (Grafenauer, O pooblastilih uradnim osebam za vodenje in odločanje v upravnih postopkih v občinah, Pravna praksa, 25. oktober 2007, letn. 26, št. 41/42, str. 22).
Na drugi stopnji kot pritožbeni organ odloča župan. S tem se strankam omogoči devolutivnost pritožbe. Pri tem ne gre le za personalno pristojnost, saj je župan ne le uradna oseba, ampak stvarno pristojen drugostopenjski organ. Enake določbe vsebuje v prvem odstavku 67. člena Zakon o lokalni samoupravi (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele) (Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 123). »Župan kot pritožbeni organ v nobenem primeru ne more biti hkrati pooblaščen za odločanje na prvi stopnji (s tem bi "padlo" ustavno in zakonsko načelo pravice do pritožbe). Če nima pravice odločati v upravnih zadevah na prvi stopnji, tudi ne more imeti pravice, da bi druge osebe pooblaščal za odločanje v zadevah, v katerih sam ne more (ne sme, ni pooblaščen) odločati. V tem smislu pa lahko po določbah drugega odstavka 30. člena ZUP pooblasti za vodenje posameznih dejanj v postopku na drugi stopnji zaposlenega v občinski upravi.« (Grafenauer, O pooblastilih uradnim osebam za vodenje in odločanje v upravnih postopkih v občinah, Pravna praksa, 25. oktober 2007, letn. 26, št. 41/42, str. 23). Velja torej, da je ZUP v razmerju do ZLS v zvezi s pristojnostjo vodenja in odločanja v upravnih postopkih (torej le glede določenega segmenta nalog občinske uprave) specialni zakon, zato se morajo upoštevati pravila ZUP (lex specialis derogat legi generali).
V primeru, da odloča v upravnem postopku stvarno nepristojen organ (npr. župan namesto občinske uprave), je takšna odločitev izpodbojna. Omenjena kršitev se mora odpraviti v pritožbenem postopku, če je pritožba dopustna in vložena (tudi če se pritožnik na to napako ne sklicuje, saj jo mora organ preverjati ex offo). Prva točka drugega odstavka 237. člena ZUP namreč določa, da gre v takem primeru za bistveno kršitev pravil upravnega postopka, kar pomeni, da se odločba odpravi, ne glede na to, ali je taka kršitev lahko vplivala na pravilnost odločitve ali ne. (Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 661)
Nadalje pa se lahko omenjeno kršitev izpodbija z izrednimi pravnimi sredstvi. Prva točka prvega odstavka 274. člena ZUP določa možnost odprave odločbe po nadzorstveni pravici (še 5 let po izdaji odločbe), če je odločbo izdal stvarno nepristojen organ. Pri tem izrednem pravnem sredstvu gre za hierarhični nadzor višjega organa nad zakonitostjo odločanja v upravnem postopku nižjega organa, pri čemer je nadzorstveni organ omejen pri samem odločanju na odpravo, odločbe pa ne more spremeniti (Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 741). Če se nihče ne pritoži, prav tako pa se odločba ne odpravi po nadzorstveni pravici, postane odločba formalno pravnomočna in zakonita. V obravnavanem primeru je možna tudi obnova postopka po 7. točki 260. člena ZUP, bodisi po uradni dolžnosti bodisi na zahtevo stranke.
Konkretno v zvezi s področjem podeljevanja sredstev v občinah velja opozoriti, da Pravilnik o postopkih za izvrševanje proračuna Republike Slovenije (PIP, Ur. l. RS, št. 50/2007 in novele) velja za občine le smiselno, pri čemer je lahko problematična določitev (prvi odstavek 218. člena PIP), da komisijo (izvedenca) imenuje »predstojnik proračunskega uporabnika«, kar pa je v primeru občine župan. Sporno pri tem je, da bi pri delu prvostopenjskega postopka sodeloval drugostopenjski organ. Zato zaradi ustavne zahteve po pritožbi in potrebe po devolutivnosti pritožbe menimo, da mora samo odločitev oz. sklep o izbiri izdati na prvi stopnji občinska uprava kot organ prve stopnje v izvirnih pristojnostih lokalne samouprave (čeprav komisijo kot izvedenca v prvostopenjskem postopku imenuje župan, ki je hkrati odločevalec na drugi stopnji). Nadalje pa pogodbo (na podlagi sklepa o izbiri) podpiše župan, saj gre v tem delu za civilnopravno razmerje (ki temelji na javnopravnem delu) med pogodbenikoma, občino (ne njenim organom, ampak občino kot lokalno skupnostjo oz. pravnim subjektom) in izbranim prosilcem.
Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.