Kritje stroškov tolmača v postopku, ki je bil začet na predlog stranke: razlika med redakcijama

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje
Vrstica 15: Vrstica 15:
<p>'''[[Zak:ZUP#113. .C4.8Dlen{{!}}113. člen ZUP]]'''nalaga stranki v primeru, da je postopek''' začet na zahtevo, da sama pokrije stroške tolmača,''' ki so nastali tekom upravnega postopka (glej Sklep VSL [https://www.iusinfo.si/sodna-praksa/vsl-sklep-ii-cp-127-2021/ II Cp 127/2021] z dne 15.2.2021''')''''''. '''V prvem odstavku [[Zak:ZUP#119. .C4.8Dlen{{!}}119. člena ZUP]] je določeno, da imajo tolmači pravico do plačila za opravljeno storitev. Pokritje takih stroškov je bolj podrobno določeno v 19. členu [https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=PRAV6987 Pravilnika o stroških v upravnem postopku] (Uradni list RS, št.&nbsp;86/05), ki navaja, da se v postopkih, ki so začeti na zahtevo stranke in je le ta vplačala predujem predvidenih stroškov, stroški tolmača izplačajo iz tega zneska, preostanek pa se po končnem obračunu skupnih stroškov vrne stranki (glej primer: [https://upravna-svetovalnica.fu.uni-lj.si/index.php/Postavitev_izvedenca_in_breme_predujma_njegovih_stro%C5%A1kov Postavitev izvedenca in breme predujma njegovih stroškov]).</p>
<p>'''[[Zak:ZUP#113. .C4.8Dlen{{!}}113. člen ZUP]]'''nalaga stranki v primeru, da je postopek''' začet na zahtevo, da sama pokrije stroške tolmača,''' ki so nastali tekom upravnega postopka (glej Sklep VSL [https://www.iusinfo.si/sodna-praksa/vsl-sklep-ii-cp-127-2021/ II Cp 127/2021] z dne 15.2.2021''')''''''. '''V prvem odstavku [[Zak:ZUP#119. .C4.8Dlen{{!}}119. člena ZUP]] je določeno, da imajo tolmači pravico do plačila za opravljeno storitev. Pokritje takih stroškov je bolj podrobno določeno v 19. členu [https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=PRAV6987 Pravilnika o stroških v upravnem postopku] (Uradni list RS, št.&nbsp;86/05), ki navaja, da se v postopkih, ki so začeti na zahtevo stranke in je le ta vplačala predujem predvidenih stroškov, stroški tolmača izplačajo iz tega zneska, preostanek pa se po končnem obračunu skupnih stroškov vrne stranki (glej primer: [https://upravna-svetovalnica.fu.uni-lj.si/index.php/Postavitev_izvedenca_in_breme_predujma_njegovih_stro%C5%A1kov Postavitev izvedenca in breme predujma njegovih stroškov]).</p>
<p>Povračilo&nbsp; stroškov morajo zahtevati tolmači po tolmačenju, sicer pravico izgubijo. Uradna oseba, ki vodi postopek jih mora na to opozoriti. '''Znesek povračil s sklepom ugotovi organ, ki vodi postopek.''' Hkrati tudi določi, kdo jih mora plačati. Zoper ta sklep je dovoljena pritožba.&nbsp;</p>
<p>Povračilo&nbsp; stroškov morajo zahtevati tolmači po tolmačenju, sicer pravico izgubijo. Uradna oseba, ki vodi postopek jih mora na to opozoriti. '''Znesek povračil s sklepom ugotovi organ, ki vodi postopek.''' Hkrati tudi določi, kdo jih mora plačati. Zoper ta sklep je dovoljena pritožba.&nbsp;</p>
<p>Pri presoji upravičenosti do povračila stroškov tolmačenja organ upošteva, ali je bila oseba postavljena kot tolmač (gl. zg.). Če oseba '''ni bila postavljena za tolmača, do povračila stroškov ni upravičena''', zato je njen zahtevek treba celo '''zavreči'''. Ob tem je sicer treba upoštevati situacije, ko kot tolmač ne nastopa oseba, ki je postavljena za tolmača, vendar pa nezakonito postopanje organa, ki osebe ne imenuje za tolmača, hkrati pa dopušča, da opravlja tolmačenje na enak način, kot bi ga opravljal s sklepom postavljen tolmač, da je s tem dejansko opravljala tolmačenje, zato bi bil zahtevek za povračilo stroškov praviloma upravičen.&nbsp;</p>
<p>Pri presoji upravičenosti do povračila stroškov tolmačenja organ upošteva, ali je bila oseba postavljena kot tolmač (gl. zg.). Če oseba '''ni bila postavljena za tolmača, do povračila stroškov ni upravičena''', zato je njen zahtevek treba celo '''zavreči'''. Ob tem je sicer treba upoštevati posebne situacije, ko kot tolmač ne nastopa oseba, ki je postavljena za tolmača, vendar pa nezakonito postopanje organa, ki osebe ne imenuje za tolmača, hkrati pa dopušča, da opravlja tolmačenje na enak način, kot bi ga opravljal s sklepom postavljen tolmač, da je s tem dejansko opravljala tolmačenje, zato bi bil zahtevek za povračilo stroškov praviloma upravičen. O zahtevku za povračilo stroškov tolmačenja je treba odločiti s sklepom, zato odgovor v obliki dopisa ni dopusten.&nbsp;</p>


<br>''Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Pomoč:Politika_zasebnosti{{!}}Politiko zasebnosti]] in [[Pomoč:Splošno_zanikanje_odgovornosti{{!}}zanikanja odgovornosti]].''
<br>''Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Pomoč:Politika_zasebnosti{{!}}Politiko zasebnosti]] in [[Pomoč:Splošno_zanikanje_odgovornosti{{!}}zanikanja odgovornosti]].''

Redakcija: 14:05, 2. april 2024

Zadeva: Kritje stroškov tolmača v postopku, ki je bil začet na predlog stranke 

Datum odgovora: 2. 4. 2024
Status uporabnika: uradna oseba, ki vodi upravni postopek

Vprašanje:

Stranka si je na ustno obravnavo, ki je bila začeta na predlog le-te, pripeljala tolmača. Tolmač je po obravnavi račun izdal upravnemu organu. Ali je potrebno račun zavrniti s sklepom, ali zadostuje le dopis?

Odgovor:

62. člen ZUP v 7. odstavku določa, da imajo stranke in drugi udeleženci postopka, ki ne znajo jezika, v katerem teče postopek, pravico spremljati potek postopka po tolmaču. Organ jih je dolžan o tem poučiti.

Za tolmače se uporabljajo določbe ZUP, ki veljajo za izvedence (198. člen ZUP). Tolmači v upravnem postopku delujejo kot izvedenci za jezik, ki ga stranka ne zna oziroma ne more razumeti. Tolmači tekom postopka ne nudijo vsebinske pomoči uradnim osebam, pač pa je njihova naloga prevajanje ali tolmačenje iz slovenskega jezika v tuj jezik in obratno. Za razliko od izvedenstva, ki je v pravni teoriji dokazno sredstvo, se tolmačenje kategorizira le kot strokovno pomoč v postopku (Kovač in Kerševan (ur.), Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga, str. 365). Glej primer:  Vloga tolmača v upravnem postopku.

Upravni postopek se skladno z 125. členom ZUP lahko začne pred pristojnim organom po uradni dolžnosti ali na zahtevo stranke. Razlika med enim in drugim je v tem, da se v upravnem postopku lahko odloča tako o pravicah in pravnih interesih, kot tudi o obveznostih strank v upravnih zadevah in drugih javnopravnih stvareh (prav tam, str. 13). V kolikor stranka (fizična ali pravna oseba), želi v upravnem postopku uveljavljati posamezno javnopravno pravico oziroma interes, se bo tak postopek praviloma začel na zahtevo stranke, saj je uveljavljanje te pravice, strankina odločitev.

Prvi odstavek 190. člena ZUP narekuje, da tolmača določi uradna oseba, ki vodi postopek, po uradni dolžnosti ali na predlog stranke. O določitvi tolmača je treba izdati pisni sklep. Organ s tolmačem ne sklene pogodbe, ampak je pravno razmerje, iz katerega izhajajo pravice in obveznosti v zvezi s tolmačenjem, vzpostavljeno z omenjenim sklepom. Na predpisan način postavljen tolmač je v vlogi strokovnega pomočnika organa, ne stranke. Zato kot tolmača ne moremo šteti osebe, ki jo stranka pripelje s seboj kot pomoč pri komunikaciji, če jo organ s sklepom ne določi kot tolmača (takrat bi bila kvečjemu v vlogi strokovnega pomočnika stranke (gl. 61. člen ZUP), vendar bi organ moral stranko opozoriti na pravico, da postopek "uradno" spremlja po tolmaču). V tretjem odstavku 190. člena  ZUP pa je določeno, da mora stranka imeti možnost, da se sama izjavi o tem, kdo naj bo izvedenec oziroma tolmač, vendar tega pravila ne gre razumeti na način, da stranka izbira kdo bo tolmač. Odločitev o tem je v pristojnosti organa oziroma uradne osebe, ki mora pri tem upoštevati strokovno znanje osebe kot tudi morebitne okoliščine, ki bi vplivale na objektivnost.  

Tolmača lahko v upravni postopek povabi tudi stranka sama, vendar ga mora, kot rečeno, organ postaviti v položaj tolmača s  sklepom (prav tam, str. 367).

'113. člen ZUPnalaga stranki v primeru, da je postopek začet na zahtevo, da sama pokrije stroške tolmača, ki so nastali tekom upravnega postopka (glej Sklep VSL II Cp 127/2021 z dne 15.2.2021)'. V prvem odstavku 119. člena ZUP je določeno, da imajo tolmači pravico do plačila za opravljeno storitev. Pokritje takih stroškov je bolj podrobno določeno v 19. členu Pravilnika o stroških v upravnem postopku (Uradni list RS, št. 86/05), ki navaja, da se v postopkih, ki so začeti na zahtevo stranke in je le ta vplačala predujem predvidenih stroškov, stroški tolmača izplačajo iz tega zneska, preostanek pa se po končnem obračunu skupnih stroškov vrne stranki (glej primer: Postavitev izvedenca in breme predujma njegovih stroškov).

Povračilo  stroškov morajo zahtevati tolmači po tolmačenju, sicer pravico izgubijo. Uradna oseba, ki vodi postopek jih mora na to opozoriti. Znesek povračil s sklepom ugotovi organ, ki vodi postopek. Hkrati tudi določi, kdo jih mora plačati. Zoper ta sklep je dovoljena pritožba. 

Pri presoji upravičenosti do povračila stroškov tolmačenja organ upošteva, ali je bila oseba postavljena kot tolmač (gl. zg.). Če oseba ni bila postavljena za tolmača, do povračila stroškov ni upravičena, zato je njen zahtevek treba celo zavreči. Ob tem je sicer treba upoštevati posebne situacije, ko kot tolmač ne nastopa oseba, ki je postavljena za tolmača, vendar pa nezakonito postopanje organa, ki osebe ne imenuje za tolmača, hkrati pa dopušča, da opravlja tolmačenje na enak način, kot bi ga opravljal s sklepom postavljen tolmač, da je s tem dejansko opravljala tolmačenje, zato bi bil zahtevek za povračilo stroškov praviloma upravičen. O zahtevku za povračilo stroškov tolmačenja je treba odločiti s sklepom, zato odgovor v obliki dopisa ni dopusten. 


Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...