Način podelitve javnega pooblastila kot podlaga rabe ZUP in stvarne pristojnosti organa

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje

Zadeva: Način podelitve javnega pooblastila kot podlaga rabe ZUP in stvarne pristojnosti organa

Datum odgovora: 24. 3. 2010, pregled 24. 11. 2022

Vprašanje:

Na kakšen način je lahko podeljeno javno pooblastilo organizaciji (ali posamezniku), da ta nadalje izdaja splošne in posamične upravne akte - z zakonom ali na tudi podlagi zakona? Ali mora biti neposredno v zakonu navedeno, da gre za javno pooblastilo, in na kateri subjekt se le-ta nanaša, ter predmet pooblastila (npr. odločanje v upravnih zadevah)?

Odgovor:

Javno pooblastilo je pooblastilo države ali občine subjektu, ki je statusno samostojen in organizacijsko ni vključen v državno ali občinsko upravo, za opravljanje nalog uprave. Ustava RS (Ur. l. RS, št. 33/1991-I in novele) v drugem odstavku 121. člena določa, da lahko z zakonom samoupravne skupnosti, podjetja in druge organizacije ter posamezniki dobijo javno pooblastilo za opravljanje nekaterih funkcij državne uprave. Enako določata za državno upravo Zakon o državni upravi (ZDU-1, Ur. l. RS; 52/02 in novele) in Zakon o lokalni samoupravi (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele).

Namen podelitve javnega pooblastila je zagotoviti večjo racionalnost in učinkovitost ter politično nevtralnost izvajanja upravnih nalog. Javno pooblastilo se zaupa subjektom, ki so strokovno usposobljeni oziroma kadrovsko in tehnično opremljeni za izvajanje določene upravne naloge (glej Virant, Pravna ureditev javne uprave, 2004, str. 117, več Kovač, Pravni in sociološki vidiki javnih pooblastil, 2006).

Javno pooblastilo se lahko v skladu z drugim odstavkom 121. člena Ustave podeli z zakonom, po spremembah Ustave v l. 2006 pa tudi na podlagi zakona. Javno pooblastilo se lahko načeloma podeli subjektu javnega ali zasebnega prava. Iz navedenega izhaja, da se lahko podeli javno pooblastilo:

  • iz državne pristojnosti tako, da se z zakonom neposredno podeli pooblastilo konkretni osebi (npr. Rdečemu križu kot društvu) ali
  • se z zakonom ustanovi osebo javnega prava (npr. tako Obrtno-podjetniška zbornica ali javna agencija za energijo), katere naloge iz državne pristojnosti so med drugimi tudi izvrševanje v zakonu določenih javnih pooblastil ali
  • se v zadevah državne pristojnosti z zakonom določi le pogoje, ki jih mora nosilec izpolnjevati, kateri organ bo določil nosilca in po katerem postopku (praviloma z upravno odločbo po ZUP, tako npr. registrske organizacije v cestnem prometu ali veterinarske organizacije);
  • v izvirnih zadevah lokalne samouprave velja analogno enako, le da se podeli pooblastilo z odlokom sveta.

V vsakem primeru se z zakonom (ali odlokom) določno in jasno predpiše javna pooblastila (kaj je predmet prenosa nalog, npr. izdaja splošnih aktov o določenih vprašanjh ali odločanje v upravnih zadevah o določenih pravicah), da potem delujejo kot upravni organi po 1. členu ZUP.

Vsi nosilci javnih pooblastil imajo podlago za svoje delovanje v zakonu, veže jih načelo zakonitosti. To načelo ima zanje povsem enako vsebino kot za upravne organe v razmerju do strank.


Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...