Ravnanje organa/uradne osebe pri ugotavljanju procesne sposobnosti zavezanca: razlika med redakcijama

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje
Vrstica 13: Vrstica 13:
<p style="text-align: justify;">V konkretnem primeru je pooblaščenec odpovedal pooblastilo, '''dodatno pa navedel, da naj bi bil pooblastitelj poslovno nesposoben'''.&nbsp;</p>
<p style="text-align: justify;">V konkretnem primeru je pooblaščenec odpovedal pooblastilo, '''dodatno pa navedel, da naj bi bil pooblastitelj poslovno nesposoben'''.&nbsp;</p>
<p style="text-align: justify;">Skladno z [[Zak:ZUP#49. .C4.8Dlen{{!}}49. členom ZUP]] '''mora organ med postopkom ves čas po uradni dolžnosti paziti na to, ali je tisti, ki nastopa kot stranka, lahko''' stranka v postopku, in ali zastopa procesno nesposobno stranko njen zakoniti zastopnik. Da se stranka lahko udeležuje upravnega postopka in v njem samostojno nastopa, mora imeti lastnosti: pravno sposobnost, tj. sposobnost biti nosilec pravic in obveznosti, o katerih se odloča; stvarno legitimacijo, tj. da stranka uveljavlja kakšno svojo pravico ali pravno korist; procesno sposobnost, tj. da lahko stranka sama opravlja dejanja v postopku. Če je kot stranka nastopal nekdo, ki ne bi mogel biti stranka, se to v skladu z drugo točko drugega odstavka [[Zak:ZUP#237. .C4.8Dlen{{!}}237. člena ZUP]] šteje za bistveno kršitev pravil upravnega postopka (sodba UPRS [http://www.sodnapraksa.si/?doc-2015081111460158 I U 1466/2021-40] z dne 4. 11. 2021) .</p>
<p style="text-align: justify;">Skladno z [[Zak:ZUP#49. .C4.8Dlen{{!}}49. členom ZUP]] '''mora organ med postopkom ves čas po uradni dolžnosti paziti na to, ali je tisti, ki nastopa kot stranka, lahko''' stranka v postopku, in ali zastopa procesno nesposobno stranko njen zakoniti zastopnik. Da se stranka lahko udeležuje upravnega postopka in v njem samostojno nastopa, mora imeti lastnosti: pravno sposobnost, tj. sposobnost biti nosilec pravic in obveznosti, o katerih se odloča; stvarno legitimacijo, tj. da stranka uveljavlja kakšno svojo pravico ali pravno korist; procesno sposobnost, tj. da lahko stranka sama opravlja dejanja v postopku. Če je kot stranka nastopal nekdo, ki ne bi mogel biti stranka, se to v skladu z drugo točko drugega odstavka [[Zak:ZUP#237. .C4.8Dlen{{!}}237. člena ZUP]] šteje za bistveno kršitev pravil upravnega postopka (sodba UPRS [http://www.sodnapraksa.si/?doc-2015081111460158 I U 1466/2021-40] z dne 4. 11. 2021) .</p>
<p style="text-align: justify;">Z odpovedjo pooblastila, v katerem je odvetnik navedel, da je pooblastitelj poslovno nesposoben, je organ pričel dvomiti v poslovno oziroma procesno sposobnost stranke, a je ugotovil, da iz dokumentacije ne izhaja, da bi bila oseba procesno nesposobna. Okoliščine v zvezi s tem mora organ ugotoviti po uradni dolžnosti. Organ ima dolžnost, da pazi, da oseba, ki nastopa v postopku, lahko nastopa kot stranka in ne more zgolj na podlagi lastnoročno podpisanega besedila stranke, čeprav je to korektno in smiselno spisano, šteti, da je oseba procesno sposobna, če na drugi strani obstajajo okoliščine, ki vzbujajo dvom o njeni polni procesni sposobnosti. Upravni organ mora v danem primeru dodatno preveriti, ali je zavezanec sposoben razumeti pomen in posledice postopka. '''V primeru dvoma v procesno sposobnost je organ dolžan ugotoviti dejansko stanje po uradni dolžnosti, '''po potrebi tudi postavitev izvedenca medicinske stroke. Gre namreč za okoliščino, ki je bistvena za vodenje upravnega postopka (glej sodbo UPRS [http://www.sodnapraksa.si/?doc-60679 U 55/2007] z dne 8. 12. 2008).</p>
<p style="text-align: justify;">Z odpovedjo pooblastila, v katerem je odvetnik navedel, da je pooblastitelj poslovno nesposoben, je organ pričel dvomiti v poslovno oziroma procesno sposobnost stranke, a je ugotovil, da iz dokumentacije ne izhaja, da bi bila oseba procesno nesposobna. Okoliščine v zvezi s tem mora organ ugotoviti po uradni dolžnosti. Organ ima dolžnost, da pazi, da oseba, ki nastopa v postopku, lahko nastopa kot stranka in ne more zgolj na podlagi lastnoročno podpisanega besedila stranke, čeprav je to korektno in smiselno spisano, šteti, da je oseba procesno sposobna, če na drugi strani obstajajo okoliščine, ki vzbujajo dvom o njeni polni procesni sposobnosti. Upravni organ '''mora v danem primeru dodatno preveriti, ali je zavezanec sposoben razumeti pomen in posledice postopka.''' V primeru, da upravni organ podvomi v poslovno sposobnost stranke (glej sodbo UPRS U[http://www.sodnapraksa.si/?doc-60679 55/2007]z dne 8. 12. 2008) ali ugotovi/oceni, da obstajajo okoliščine, ki vplivajo na poslovno sposobnost posameznika, torej, da posameznik res ni sposoben razumeti pomena in pravnih posledic postopka, je organ po [https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO7556 275. členu Družinskega zakonika](DZ, Ur. l. RS, št. 15/17 in nasl.) '''nemudoma dolžan obvestiti Center za socialno delo (CSD) in v našem primeru postopek prekiniti.'''</p>
<p style="text-align: justify;">Upravni organ bi moral tako glede zdravstvenega stanja razlastitvenega zavezanca pridobiti podatke od njegovega zdravnika. Uradna oseba lahko skladno s petim odstavkom [[Zak:ZUP#139. .C4.8Dlen{{!}}139. člena ZUP]] za potrebe ugotavljanja dejanskega stanja pridobiva zdravstvene osebne podatke o stranki iz uradnih evidenc, pod pogojem, če tako določa zakon ali na podlagi izrecne pisne privolitve stranke oziroma osebe, na katero se ti podatki nanašajo. Brez zakonske podlage ali izrecne pisne privolitve je sicer zbiranje takšnih podatkov nezakonito. Iz primera izhaja, da je razlastitveni zavezanec podal organu izrecno pisno privolitev za pridobitev njegovih zdravstvenih podatkov.</p>
<p style="text-align: justify;">'''O presojanju razsodnosti je pristojno sodišče.''' Slednje je pristojna, da osebo, ki zaradi motnje v duševnem razvoju ali težav v duševnem zdravju ali drugega vzroka, ki vpliva na zmožnost razsojanja, da oseba brez škode sama ni sposobna poskrbeti za svoje pravice in koristi, postavi pod skrbništvo in ji imenuje skrbnika [https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO7556 (262. člen DZ)]. To pomeni, da lahko le sodišče odloča o poslovni sposobnosti stranke, CSD&nbsp; pa predlaga uvedbo postopka za postavitev odrasle osebe pod skrbništvo.</p>
<p style="text-align: justify;">'''Dokler organ ne prejme zahtevanih podatkov, pa je dolžan osebo šteti kot polno poslovno in procesno sposobno''' in na takšen način z njo tudi poslovati.</p>
<p style="text-align: justify;">Po [https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO7879 57. členu Zakona o nepravdnem postopku](ZNP-1, Ur. l. RS, št.16/19) je CSD lahko predlagatelj postopka za postavitev odrasle osebe pod skrbništvo ali pa sodišču sporoči okoliščine, na podlagi katerih sodišče sproži nepravdni postopek za postavitev odrasle oseb pod skrbništvo.</p>
<p style="text-align: justify;">V primeru, da upravni organ prejme od zdravnika informacije, da obstajajo okoliščine, ki vplivajo na poslovno sposobnost posameznika, torej, da posameznik res ni sposoben razumeti pomena in pravnih posledic postopka, je organ nemudoma dolžan obvestiti Center za socialno delo (CSD) in mu predlagati, da postavi osebi, zaradi varstva njenih pravic in koristi skrbnika za poseben primer. Po&nbsp;[https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO7879&print=1&tab=osnovni 57. členu Zakona o nepravdnem postopku] (ZNP-1, Ur. l. RS, št.16/19) je CSD lahko predlagatelj postopka za postavitev odrasle osebe pod skrbništvo ali pa sodišču sporoči okoliščine, na podlagi katerih sodišče sproži nepravdni postopek za postavitev odrasle oseb pod skrbništvo. Upravni organ ne more biti predlagatelj te vrste postopka. Skladno z [https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO7556 268. členom Družinskega zakonika] (DZ, Ur. l. RS, št. 15/17 in nasl.), ima '''organ, pred katerim poteka postopek tudi pristojnost imenovati skrbnika za poseben primer, '''pri čemer mora o tem obvestiti takoj CSD.</p>
<p style="text-align: justify;">Skladno z [https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO7556 267. členom DZ] '''organ ne sme imenovati skrbnika za poseben primer,''' ko so podani pogoji za postavitev odrasle osebe pod skrbništvo, razen če bi zakon določal drugače.</p>
<p style="text-align: justify;">Z vidika načela varstva pravic je dodatno nujno ločiti začasnega zastopnika po [[Zak:ZUP#51. .C4.8Dlen{{!}}51. členu ZUP]] ZUP in skrbnika za poseben primer na podlagi Družinskega zakonika (po Kovač in Jerovšek, 2023, Upravni postopek in upravni spor, str. 115). Upravni organ v konkretnem primeru '''ne bi pravilno postopal po določbah, ki veljajo za začasnega zastopnika,''' saj ta institut namenjen primerom, kjer postavitev zastopnika narekuje nujnost izvedbe postopka in gre le za posamezno dejanje v postopku, tu pa je vprašanje celotna zadeva in gre za celovito varstvo pravic in koristi posameznika, kar omogoča Družinski zakonik.&nbsp;</p>
<p style="text-align: justify;">
<p style="text-align: justify;">
<br>[[Category:Lastnost stranke]]
<br>[[Category:Lastnost stranke]]

Redakcija: 21:56, 23. april 2024

Zadeva: Ravnanje organa/uradne osebe pri ugotavljanju procesne sposobnosti zavezanca - V USKLAJEVANJU

Datum odgovora: 19. 4. 2024
Status uporabnika:  uradna oseba, ki vodi upravni postopek

Vprašanje: 

Upravni organ vodi postopek po uradni dolžnosti (npr. razlastitev). Zavezanca je zastopal pooblaščenec, ki je pred izdajo končne odločbe odpovedal pooblastilo, ker naj bi bil, po njegovih navedbah, pooblastitelj opravilno nesposoben iz zdravstvenih razlogov. Upravni organ je pooblastitelja, razlastitvenega zavezanca, seznanil z odpovedjo pooblastila s strani pooblaščenca ter ga pozval k opredelitvi glede njegove sposobnosti nadaljnjega sodelovanja v postopku, ta pa je v koherentnem jeziku navedel, da je v slabem zdravstvenem stanju, a iz dokumentacije ne izhaja, da bi bila oseba procesno nesposobna, je pa kot argument navedel, da lahko organ vpogleda v zdravstveno mapo pri njegovem osebnem zdravniku.

Ali lahko upravni organ že na podlagi navedbe o domnevni sposobnosti stranke kljub obratnim trditvam bivšega pooblaščenca šteje, da je stranka procesno sposobna ali pa naj upravni organ v postopek pritegne skrbstveni organ ali ali imenuje izvedenca, ki bi ugotovil resnost strankinega zdravstvenega stanja?

Odgovor:

Skladno s prvim odstavkom 58. člena ZUP se lahko pooblaščenec pooblastilu ob vsakem času, razen v med dejanjem v postopku odpove. V danem primeru je bil pooblaščenec odvetnik stranke, ki je odpoved pooblastila ustrezno naznanil organu. Upravni organ je odpoved pooblastila sprejel, pri čemer je odpoved pooblastila pričela veljati od trenutka naznanitve oz. od trenutka, ko je odpoved upravni organ naznanil tudi stranki z nasprotnim interesom, ki je bila udeležena v postopku kot stranka z nasprotnim interesom (v tem primeru razlastitvenemu upravičencu). Razloga za odpoved pooblastila pooblaščenec v skladu z ZUP ni dolžan navajati.

V konkretnem primeru je pooblaščenec odpovedal pooblastilo, dodatno pa navedel, da naj bi bil pooblastitelj poslovno nesposoben

Skladno z 49. členom ZUP mora organ med postopkom ves čas po uradni dolžnosti paziti na to, ali je tisti, ki nastopa kot stranka, lahko stranka v postopku, in ali zastopa procesno nesposobno stranko njen zakoniti zastopnik. Da se stranka lahko udeležuje upravnega postopka in v njem samostojno nastopa, mora imeti lastnosti: pravno sposobnost, tj. sposobnost biti nosilec pravic in obveznosti, o katerih se odloča; stvarno legitimacijo, tj. da stranka uveljavlja kakšno svojo pravico ali pravno korist; procesno sposobnost, tj. da lahko stranka sama opravlja dejanja v postopku. Če je kot stranka nastopal nekdo, ki ne bi mogel biti stranka, se to v skladu z drugo točko drugega odstavka 237. člena ZUP šteje za bistveno kršitev pravil upravnega postopka (sodba UPRS I U 1466/2021-40 z dne 4. 11. 2021) .

Z odpovedjo pooblastila, v katerem je odvetnik navedel, da je pooblastitelj poslovno nesposoben, je organ pričel dvomiti v poslovno oziroma procesno sposobnost stranke, a je ugotovil, da iz dokumentacije ne izhaja, da bi bila oseba procesno nesposobna. Okoliščine v zvezi s tem mora organ ugotoviti po uradni dolžnosti. Organ ima dolžnost, da pazi, da oseba, ki nastopa v postopku, lahko nastopa kot stranka in ne more zgolj na podlagi lastnoročno podpisanega besedila stranke, čeprav je to korektno in smiselno spisano, šteti, da je oseba procesno sposobna, če na drugi strani obstajajo okoliščine, ki vzbujajo dvom o njeni polni procesni sposobnosti. Upravni organ mora v danem primeru dodatno preveriti, ali je zavezanec sposoben razumeti pomen in posledice postopka. V primeru, da upravni organ podvomi v poslovno sposobnost stranke (glej sodbo UPRS U55/2007z dne 8. 12. 2008) ali ugotovi/oceni, da obstajajo okoliščine, ki vplivajo na poslovno sposobnost posameznika, torej, da posameznik res ni sposoben razumeti pomena in pravnih posledic postopka, je organ po 275. členu Družinskega zakonika(DZ, Ur. l. RS, št. 15/17 in nasl.) nemudoma dolžan obvestiti Center za socialno delo (CSD) in v našem primeru postopek prekiniti.

O presojanju razsodnosti je pristojno sodišče. Slednje je pristojna, da osebo, ki zaradi motnje v duševnem razvoju ali težav v duševnem zdravju ali drugega vzroka, ki vpliva na zmožnost razsojanja, da oseba brez škode sama ni sposobna poskrbeti za svoje pravice in koristi, postavi pod skrbništvo in ji imenuje skrbnika (262. člen DZ). To pomeni, da lahko le sodišče odloča o poslovni sposobnosti stranke, CSD  pa predlaga uvedbo postopka za postavitev odrasle osebe pod skrbništvo.

Po 57. členu Zakona o nepravdnem postopku(ZNP-1, Ur. l. RS, št.16/19) je CSD lahko predlagatelj postopka za postavitev odrasle osebe pod skrbništvo ali pa sodišču sporoči okoliščine, na podlagi katerih sodišče sproži nepravdni postopek za postavitev odrasle oseb pod skrbništvo.

Skladno z 267. členom DZ organ ne sme imenovati skrbnika za poseben primer, ko so podani pogoji za postavitev odrasle osebe pod skrbništvo, razen če bi zakon določal drugače.


Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti inzanikanja odgovornosti

.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...