Iz Upravna Svetovalnica
(Redakcija 38552 uporabnika PoloncaKovac (pogovor) razveljavljena) Oznaka: razveljavitev |
|||
Vrstica 10: | Vrstica 10: | ||
== '''Odgovor:''' == | == '''Odgovor:''' == | ||
<div style="text-align: justify;">»Državljan ima pravico zaupati v veljavno pravo in skladno z njim uravnavati ravnanja ter računati na pravne posledice, ki izhajajo iz tega.« (Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 1). Pridobljene pravice (smiselno velja tudi za določene obveznosti) predstavljajo pravna stanja, ki niso varovana zgolj z upravnimi akti, temveč so taka, ki so varovana pred posegi zakonodajalca, ker uživajo ustavno varstvo (v zvezi s tem načelo pravne varnosti, predvidljivosti in zaupanja v pravo) in kot taka niso časovno omejena, temveč trajna in zato nepreklicna (o tem Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 1).</div> | <div style="text-align: justify;"> | ||
Upravne odločbe so kot posamični upravni akt vir pravic in obveznosti. Izdane upravne odločbe dobijo veljavo oz. pravne učinke, kot izhajajo iz izteka z vročitvijo stranki, pri čemer se lahko v primerih napak, ki so v ZUP definirani kot podlaga za odpravo ali razveljavitev oz. spremembo odločb te ustrezno sanirajo. Tudi nezakonite odločbe pa torej z izdajo (vročitvijo) začnejo veljati (več Kovač in Jerovšek, Upravni ostopek in upravni spor, 2023), razen če vsebujejo ključne napake, ki konstituirajo določbo, kot sta izrek in podpis uradne osebe, ki odloča. | |||
Odločbe torej veljajo od izdaje (vročitve) do roka, ki je navaden v izreku, če gre za po področnem zakonu časovno omejene pravice oz. obveznosti (npr. štipendijo, vezano na šolsko leto, več o t. i. temporarnih odločbah glej v Kovač in Kerševan (ur.), Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga). Sicer pa je glede "veljavnosti" odločb pomembna ureditev dokončnosti, pravnomočnosti in zlasti izvršljivosti odločb. »Državljan ima pravico zaupati v veljavno pravo in skladno z njim uravnavati ravnanja ter računati na pravne posledice, ki izhajajo iz tega.« (Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 1). Pridobljene pravice (smiselno velja tudi za določene obveznosti) predstavljajo pravna stanja, ki niso varovana zgolj z upravnimi akti, temveč so taka, ki so varovana pred posegi zakonodajalca, ker uživajo ustavno varstvo (v zvezi s tem načelo pravne varnosti, predvidljivosti in zaupanja v pravo) in kot taka niso časovno omejena, temveč trajna in zato nepreklicna (o tem Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 1).</div> | |||
<div style="text-align: justify;"><br></div> | <div style="text-align: justify;"><br></div> | ||
<div style="text-align: justify;">Temeljno načelo upravnih postopkov (in nasploh vseh pravnih razmerij) predstavlja zlasti načelo zakonitosti, skladno s katerim mora vsako ravnanje upravnega organa temeljiti na zakonu. oz. na njem sprejetem podzakonskem predpisu. Pravni predpisi, ki odsevajo javni interes, tako predstavljajo temelj vsakega (u)pravnega postopka zato vsekakor njihova veljavnost pomembno vpliva na upravno odločanje. Upravni organ mora pri vsakršnem odločanju upoštevati veljavne predpise, ki določeno pravno področje urejajo ter skladno z veljavnimi predpisi izdati ustrezne (u)pravne akte, ki posledično (kadar govorimo o upravnih postopkih torej skladno z ZUP – glej člene [[Zak:ZUP#224. .C4.8Dlen{{!}}224.]], [[Zak:ZUP#224a. .C4.8Dlen{{!}}224.a]] in [[Zak:ZUP#225. .C4.8Dlen{{!}}225. ZUP]]) pridobijo status dokončnosti, pravnomočnosti in izvršljivosti. </div> | <div style="text-align: justify;">Temeljno načelo upravnih postopkov (in nasploh vseh pravnih razmerij) predstavlja zlasti načelo zakonitosti, skladno s katerim mora vsako ravnanje upravnega organa temeljiti na zakonu. oz. na njem sprejetem podzakonskem predpisu. Pravni predpisi, ki odsevajo javni interes, tako predstavljajo temelj vsakega (u)pravnega postopka zato vsekakor njihova veljavnost pomembno vpliva na upravno odločanje. Upravni organ mora pri vsakršnem odločanju upoštevati veljavne predpise, ki določeno pravno področje urejajo ter skladno z veljavnimi predpisi izdati ustrezne (u)pravne akte, ki posledično (kadar govorimo o upravnih postopkih torej skladno z ZUP – glej člene [[Zak:ZUP#224. .C4.8Dlen{{!}}224.]], [[Zak:ZUP#224a. .C4.8Dlen{{!}}224.a]] in [[Zak:ZUP#225. .C4.8Dlen{{!}}225. ZUP]]) pridobijo status dokončnosti, pravnomočnosti in izvršljivosti. </div> | ||
Vrstica 22: | Vrstica 26: | ||
<div style="text-align: justify;">Če torej preteče veljavnost predpisa na podlagi katerega je bil upravni akt izdan (brez posebnih specialnih določil), to '''splošno ne pomeni, da bi s tem pretekla tudi veljavnost oz. pravna veljava izdanega (u)pravnega akta.''' V takšnem primeru pravni učinki (u)pravnega akta tako veljajo naprej, kljub spremembi/razveljavitvi pravnega predpisa na podlagi katerega je bil (u)pravni akt izdan. </div> | <div style="text-align: justify;">Če torej preteče veljavnost predpisa na podlagi katerega je bil upravni akt izdan (brez posebnih specialnih določil), to '''splošno ne pomeni, da bi s tem pretekla tudi veljavnost oz. pravna veljava izdanega (u)pravnega akta.''' V takšnem primeru pravni učinki (u)pravnega akta tako veljajo naprej, kljub spremembi/razveljavitvi pravnega predpisa na podlagi katerega je bil (u)pravni akt izdan. </div> | ||
<div style="text-align: justify;"><br></div> | <div style="text-align: justify;"><br></div> | ||
<div style="text-align: justify;" >Da bi bil sploh takšen poseg oblasti dopusten, torej, da bi se s pravnim predpisom (npr. zakonom) poseglo v utrjena pravna stanja posameznikov (poseg v pridobljene pravice oz. določene obveznosti z upravnim aktom), bi morali za to, da bi bil takšen poseg zakonit in dopusten, skupno (kumulativno) veljati sicer naslednji pogoji (glej Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 9-12):<br> | <div style="text-align: justify;">Da bi bil sploh takšen poseg oblasti dopusten, torej, da bi se s pravnim predpisom (npr. zakonom) poseglo v utrjena pravna stanja posameznikov (poseg v pridobljene pravice oz. določene obveznosti z upravnim aktom), bi morali za to, da bi bil takšen poseg zakonit in dopusten, skupno (kumulativno) veljati sicer naslednji pogoji (glej Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 9-12):<br> | ||
<div style="text-align: justify;" ><br></div></div> | <div style="text-align: justify;"><br></div></div> | ||
<div style="text-align: justify;">1. '''V družbi bi moralo priti do spremenjenih družbenih vrednot in s tem spremenjen javni interes, ki bi predstavljal zadosten razlog za drugačno regulacijo na nekem področju''' (tj. zastaranje pravice oz. obveznosti). Namreč ena izmed funkcij upravnega postopka je prav (pre)tehtanje kolizije javnega in zasebnega interesa, kar bi pomenilo, da bi bil v primerih, ko se javni interes spremeni, poseg v že pridobljene pravice lahko opravičen (če sta seveda izpolnjena druga dva pogoja).</div> | <div style="text-align: justify;">1. '''V družbi bi moralo priti do spremenjenih družbenih vrednot in s tem spremenjen javni interes, ki bi predstavljal zadosten razlog za drugačno regulacijo na nekem področju''' (tj. zastaranje pravice oz. obveznosti). Namreč ena izmed funkcij upravnega postopka je prav (pre)tehtanje kolizije javnega in zasebnega interesa, kar bi pomenilo, da bi bil v primerih, ko se javni interes spremeni, poseg v že pridobljene pravice lahko opravičen (če sta seveda izpolnjena druga dva pogoja).</div> | ||
<div style="text-align: justify;">2. '''Poseg bi moral biti sorazmeren.''' Torej zgornja zagotovitev in krepitev javnega interesa bi se morala zagotoviti z najmilejšim posegom v že pridobljene pravice in utrjena pravna stanja.</div> | <div style="text-align: justify;">2. '''Poseg bi moral biti sorazmeren.''' Torej zgornja zagotovitev in krepitev javnega interesa bi se morala zagotoviti z najmilejšim posegom v že pridobljene pravice in utrjena pravna stanja.</div> | ||
<div style="text-align: justify;" >3. '''Strankam v teh postopkih bi morala biti zagotovljena možnost pravnega varstva '''(npr. pritožbe oz. upravnega spora) '''oz. odškodnine.''' | <div style="text-align: justify;">3. '''Strankam v teh postopkih bi morala biti zagotovljena možnost pravnega varstva '''(npr. pritožbe oz. upravnega spora) '''oz. odškodnine.''' | ||
<div style="text-align: justify;" ><br></div> | <div style="text-align: justify;"><br></div> | ||
<div style="text-align: justify;" ></div></div> | <div style="text-align: justify;"></div></div> | ||
<div style="text-align: justify;" >V tem kontekstu ima preklic (veljavnosti) pravnomočnih upravnih aktov pomemben vpliv na več ustavnih načel, med drugim na načelo zakonitosti, pravne varnosti, zaupanja v pravo ter zagotavljanja pravic in svoboščin, kot jih določa ustava. Vsaka takšna sprememba bi morala biti utemeljena na izrecnih določbah zakona, pri čemer bi zakonodajalec moral opraviti temeljito tehtanje različnih interesov ob hkratnem spoštovanju načela pravne varnosti. S tem je '''preklic veljavnosti upravnih aktov bolj izjema kot pravilo '''(Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 10).<br> | <div style="text-align: justify;">V tem kontekstu ima preklic (veljavnosti) pravnomočnih upravnih aktov pomemben vpliv na več ustavnih načel, med drugim na načelo zakonitosti, pravne varnosti, zaupanja v pravo ter zagotavljanja pravic in svoboščin, kot jih določa ustava. Vsaka takšna sprememba bi morala biti utemeljena na izrecnih določbah zakona, pri čemer bi zakonodajalec moral opraviti temeljito tehtanje različnih interesov ob hkratnem spoštovanju načela pravne varnosti. S tem je '''preklic veljavnosti upravnih aktov bolj izjema kot pravilo '''(Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 10).<br> | ||
<div style="text-align: justify;" ><br></div> | <div style="text-align: justify;"><br></div> | ||
<div style="text-align: justify;" ></div></div> | <div style="text-align: justify;"></div></div> | ||
<div style="text-align: justify;">(U)pravni akti in iz njih izhajajoče pravice ter obveznosti so ustvarjeni z namenom dolgoročne veljavnosti in stabilnosti, kar zagotavlja, da se '''(zlasti v upravnih razmerjih) te pravice in obveznosti ohranjajo skozi čas in niso podvržene samodejnemu zastaranju. '''Takšna trdnost (u)pravnih razmerij je ključna za zagotavljanje pravne varnosti in predvidljivosti, ki predstavljata temelj pravne države. Kljub temu obstajajo pri tem tudiizjeme (npr. na davčnem področju), ko posebni zakoni, prilagojeni specifičnim potrebam in okoliščinam določenih pravnih področij, določajo drugačne pogoje glede trajanja in veljavnosti pravnih aktov. Takšne izjeme pa morajo skladno z ustavnimi načeli biti razumne, potrebne in utemeljene. </div> | <div style="text-align: justify;">(U)pravni akti in iz njih izhajajoče pravice ter obveznosti so ustvarjeni z namenom dolgoročne veljavnosti in stabilnosti, kar zagotavlja, da se '''(zlasti v upravnih razmerjih) te pravice in obveznosti ohranjajo skozi čas in niso podvržene samodejnemu zastaranju. '''Takšna trdnost (u)pravnih razmerij je ključna za zagotavljanje pravne varnosti in predvidljivosti, ki predstavljata temelj pravne države. Kljub temu obstajajo pri tem tudiizjeme (npr. na davčnem področju), ko posebni zakoni, prilagojeni specifičnim potrebam in okoliščinam določenih pravnih področij, določajo drugačne pogoje glede trajanja in veljavnosti pravnih aktov. Takšne izjeme pa morajo skladno z ustavnimi načeli biti razumne, potrebne in utemeljene. </div> | ||
Redakcija: 09:49, 27. december 2023
Zadeva: Veljava in zastaranje posamičnih upravnih aktov ter poseg v pridobljene pravice
Datum odgovora: 26. 12. 2023
Status uporabnika: stranka v upravnem postopku in uradna oseba, ki vodi postopek
Vprašanje:
Odgovor:
Upravne odločbe so kot posamični upravni akt vir pravic in obveznosti. Izdane upravne odločbe dobijo veljavo oz. pravne učinke, kot izhajajo iz izteka z vročitvijo stranki, pri čemer se lahko v primerih napak, ki so v ZUP definirani kot podlaga za odpravo ali razveljavitev oz. spremembo odločb te ustrezno sanirajo. Tudi nezakonite odločbe pa torej z izdajo (vročitvijo) začnejo veljati (več Kovač in Jerovšek, Upravni ostopek in upravni spor, 2023), razen če vsebujejo ključne napake, ki konstituirajo določbo, kot sta izrek in podpis uradne osebe, ki odloča.
Odločbe torej veljajo od izdaje (vročitve) do roka, ki je navaden v izreku, če gre za po področnem zakonu časovno omejene pravice oz. obveznosti (npr. štipendijo, vezano na šolsko leto, več o t. i. temporarnih odločbah glej v Kovač in Kerševan (ur.), Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga). Sicer pa je glede "veljavnosti" odločb pomembna ureditev dokončnosti, pravnomočnosti in zlasti izvršljivosti odločb. »Državljan ima pravico zaupati v veljavno pravo in skladno z njim uravnavati ravnanja ter računati na pravne posledice, ki izhajajo iz tega.« (Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 1). Pridobljene pravice (smiselno velja tudi za določene obveznosti) predstavljajo pravna stanja, ki niso varovana zgolj z upravnimi akti, temveč so taka, ki so varovana pred posegi zakonodajalca, ker uživajo ustavno varstvo (v zvezi s tem načelo pravne varnosti, predvidljivosti in zaupanja v pravo) in kot taka niso časovno omejena, temveč trajna in zato nepreklicna (o tem Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 1).
Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.