Učinki revizije na dokončnost, pravnomočnost in izvršljivost odločbe: razlika med redakcijama

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje
 
(8 vmesnih redakcij 2 uporabnikov ni prikazanih)
Vrstica 1: Vrstica 1:
== '''Zadeva: '''Učinki revizije na dokončnost, pravnomočnost in izvršljivost odločbe ==
== '''Zadeva: '''Učinki revizije na dokončnost, pravnomočnost in izvršljivost odločbe - v usklajevanju ==


'''Datum odgovora: '''31. 5. 2009, pregled 13. 12. 2022
'''Datum odgovora: '''31. 5. 2009, pregled 13. 12. 2022, dopolnjeno 19. 6. 2024
 
'''Status uporabnika''': uradna oseba, ki vodi upravni postopek


== '''Vprašanje:''' ==
== '''Vprašanje:''' ==


Kdaj postane odločba izvršljiva, dokončna in pravnomočna v primeru, da področna zakonodaja (npr. Zakon o vojnih veteranih, ZVV, Ur. l. RS, št. 63/1995 in novele) določa, da je obvezna revizija odločbe s strani ministrstva, ki ima suspenzivni učinek?  
Kdaj postane odločba izvršljiva, dokončna in pravnomočna, če področna zakonodaja določa obvezno revizijo odločbe s strani ministrstva, ki ima suspenzivni učinek? Kaj v tem primeru pomeni revizija?


== '''Odgovor:'''  ==
== '''Odgovor:'''  ==


Če področna zakonodaja posebej ureja pravno sredstvo (npr. revizijo) in določa, da slednje zadrži izvršitev odločbe, potem postane taka odločba izvršljiva šele '''z vročitvijo (revizijske) odločbe ministrstva'''. V zvezi z dokončnostjo in pravnomočnostjo pa veljajo splošna pravila ZUP. Odločba postane dokončna v skladu s splošnimi pravili po [[Zak:ZUP#224._.C4.8Dlen|224. členu ZUP]] (ko se vroči stranki, če pritožba ni dovoljena, oz. ko preteče rok za pritožbo, če pritožba ni bila vložena, oz. ko se stranki vroči odločba organa druge stopnje, s katero se pritožba zavrne, ali sklep, s katerim se pritožba zavrže, oz. ko se pravici do pritožbe odpovedo vse stranke).    
<p style="text-align: justify;">Poseben zakon lahko posamezna procesna vprašanja uredi drugače kot ZUP, če za to obstaja <strong style="color: #000000; font-family: sans-serif; font-size: 14.4px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; text-decoration-thickness: initial; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" >razumen razlog razlikovanja</strong>, kar izhaja iz 22. člena [https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=USTA1 Ustave RS] (URS, Ur. l. RS, št. 33/91-I in novele) o enakem varstvu pravic. Med temi vprašanji je tudi določitev dodatnih pravnih sredstev, npr. revizije. Pri tem je treba celostno kombinirati specialna pravila in določbe ZUP.&nbsp;</p>
                                                                                                       
<p style="text-align: justify;">Če poseben zakon določa '''revizijo''', in hkrati predpisuje, da slednja '''zadrži izvršitev odločbe''', potem taka odločba ne postane izvršljiva takoj. To pomeni, da se izvršitev prvotne odločbe odloži in se ne more udejanjiti, dokler pristojno ministrstvo ne izda in '''vroči revizijske odločbe'''. V zvezi z dokončnostjo in pravnomočnostjo pa veljajo splošna pravila ZUP.</p>
Pravnomočna pa odločba postane, ko odločitve ni več mogoče izpodbijati niti s tožbo. V navedenem primeru torej področni zakon drugače kot ZUP ureja le izvršljivost, zato revizija ne vpliva na dokončnost in pravnomočnost in je odločba lahko že dokončna in pravnomočna, a še ni izvršljiva.<br>  
<p style="text-align: justify;">Odločba torej postane '''dokončna''', ko je ni več moč izpodbijati s pritožbo kot '''rednim pravnim sredstvom'''. Dokončnost nastopi z vročitvijo, če pritožba ni dovoljena, oz. z dnem poteka pritožbenega roka oz. z dnem, ko se zadnja stranka odpove pritožbi, in z vročitvijo drugostopenjske odločitve, s katero je pritožba zavržena ali zavrnjena. '''Izvršljiva''' postane praviloma '''sočasno z dokončnostjo'''. V kolikor zakon določi, da pritožba ne zadrži izvršitve, tedaj postane odločba izvršljiva že z vročitvijo (torej še pred dokončnostjo). Zakon pa lahko uredi tudi, da izvršljivost nastopi po dokončnosti, in sicer [[Zak:ZUP#224. .C4.8Dlen{{!}}224. člen ZUP]] določa, da ko gre za odločbe, ki nalagajo obveznosti, slednje postanejo izvršljive šele po preteku izpolnitvenega ali paricijskega roka (po ZUP velja splošni paricijski rok, tj. 15 dni) od dokončnosti. Prav tako pa je možna situacija, ko področni zakon v posebnem upravnem postopku veže nastanek izvršljivosti na pravnomočnost. '''Pravnomočnost pa nastopi po dokončnosti''', kajti odločba postane pravnomočna, ko je ni več mogoče izpodbijati '''v upravnem sporu''', niti '''v drugem sodnem postopku'''. (glej Androjna in Kerševan, Upravno procesno pravo, 2006, str. 437-439).</p>
 
<p style="text-align: justify;">'''Revizija je institut ''sui generis'', katerega cilj je predvsem varovanje javnega interesa''' in '''katere predmet je običajno kontrolo višine dodeljene pravice ali obveznosti '''in&nbsp; s tem na splošno.&nbsp;</p>
<br>  
<p style="text-align: justify;">Primer tovrstne ureditve gre zaslediti npr. v [https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO6280 Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju] ('''ZPIZ-2''', Ur. l. RS, št. 48/22 – uradno prečiščeno besedilo in nasl.), kjer se lahko odločba prve stopnje, s katero je osebi priznana pravica po tem zakonu, predloži v revizijo organu druge stopnje po načelu naključne izbire. Revizija se v tem primeru opravi '''po uradni dolžnosti,''' a po ZPIZ-2 ne zadrži izvršitve odločbe. ZPIZ-2 še določa, da se lahko v reviziji odločba prve stopnje potrdi, spremeni, odpravi ali razveljavi. Z revizijo pa se v tem primeru ne presoja zakonitosti odločbe glede pripada pravice oziroma naložitve obveznosti, temveč slednja predstavlja notranjo kontrolo pravilnosti izračuna pokojnine. Revizijo navadno opravi organ druge stopnje, pritožbeni organ (npr. na primeru ZPIZ enota na sedežu Zavoda).&nbsp;</p>
 
<p style="text-align: justify;">
Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Upravna-svetovalnica:Privacy policy|Politiko zasebnosti]] in [[Upravna-svetovalnica:Splošno zanikanje odgovornosti|Zanikanje odgovornosti]].
<br>Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Upravna-svetovalnica:Privacy policy{{!}}Politiko zasebnosti]] in [[Upravna-svetovalnica:Splošno zanikanje odgovornosti{{!}}Zanikanje odgovornosti]].</p>


== '''Želite podati svoje mnenje:''' ==
== '''Želite podati svoje mnenje:''' ==

Trenutna redakcija s časom 19:12, 29. junij 2024

Zadeva: Učinki revizije na dokončnost, pravnomočnost in izvršljivost odločbe - v usklajevanju

Datum odgovora: 31. 5. 2009, pregled 13. 12. 2022, dopolnjeno 19. 6. 2024

Status uporabnika: uradna oseba, ki vodi upravni postopek

Vprašanje:

Kdaj postane odločba izvršljiva, dokončna in pravnomočna, če področna zakonodaja določa obvezno revizijo odločbe s strani ministrstva, ki ima suspenzivni učinek? Kaj v tem primeru pomeni revizija?

Odgovor:

Poseben zakon lahko posamezna procesna vprašanja uredi drugače kot ZUP, če za to obstaja razumen razlog razlikovanja, kar izhaja iz 22. člena Ustave RS (URS, Ur. l. RS, št. 33/91-I in novele) o enakem varstvu pravic. Med temi vprašanji je tudi določitev dodatnih pravnih sredstev, npr. revizije. Pri tem je treba celostno kombinirati specialna pravila in določbe ZUP. 

Če poseben zakon določa revizijo, in hkrati predpisuje, da slednja zadrži izvršitev odločbe, potem taka odločba ne postane izvršljiva takoj. To pomeni, da se izvršitev prvotne odločbe odloži in se ne more udejanjiti, dokler pristojno ministrstvo ne izda in vroči revizijske odločbe. V zvezi z dokončnostjo in pravnomočnostjo pa veljajo splošna pravila ZUP.

Odločba torej postane dokončna, ko je ni več moč izpodbijati s pritožbo kot rednim pravnim sredstvom. Dokončnost nastopi z vročitvijo, če pritožba ni dovoljena, oz. z dnem poteka pritožbenega roka oz. z dnem, ko se zadnja stranka odpove pritožbi, in z vročitvijo drugostopenjske odločitve, s katero je pritožba zavržena ali zavrnjena. Izvršljiva postane praviloma sočasno z dokončnostjo. V kolikor zakon določi, da pritožba ne zadrži izvršitve, tedaj postane odločba izvršljiva že z vročitvijo (torej še pred dokončnostjo). Zakon pa lahko uredi tudi, da izvršljivost nastopi po dokončnosti, in sicer 224. člen ZUP določa, da ko gre za odločbe, ki nalagajo obveznosti, slednje postanejo izvršljive šele po preteku izpolnitvenega ali paricijskega roka (po ZUP velja splošni paricijski rok, tj. 15 dni) od dokončnosti. Prav tako pa je možna situacija, ko področni zakon v posebnem upravnem postopku veže nastanek izvršljivosti na pravnomočnost. Pravnomočnost pa nastopi po dokončnosti, kajti odločba postane pravnomočna, ko je ni več mogoče izpodbijati v upravnem sporu, niti v drugem sodnem postopku. (glej Androjna in Kerševan, Upravno procesno pravo, 2006, str. 437-439).

Revizija je institut sui generis, katerega cilj je predvsem varovanje javnega interesa in katere predmet je običajno kontrolo višine dodeljene pravice ali obveznosti in  s tem na splošno. 

Primer tovrstne ureditve gre zaslediti npr. v Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2, Ur. l. RS, št. 48/22 – uradno prečiščeno besedilo in nasl.), kjer se lahko odločba prve stopnje, s katero je osebi priznana pravica po tem zakonu, predloži v revizijo organu druge stopnje po načelu naključne izbire. Revizija se v tem primeru opravi po uradni dolžnosti, a po ZPIZ-2 ne zadrži izvršitve odločbe. ZPIZ-2 še določa, da se lahko v reviziji odločba prve stopnje potrdi, spremeni, odpravi ali razveljavi. Z revizijo pa se v tem primeru ne presoja zakonitosti odločbe glede pripada pravice oziroma naložitve obveznosti, temveč slednja predstavlja notranjo kontrolo pravilnosti izračuna pokojnine. Revizijo navadno opravi organ druge stopnje, pritožbeni organ (npr. na primeru ZPIZ enota na sedežu Zavoda). 


Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in Zanikanje odgovornosti.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...