Rok za pritožbo glede na realno dejanje organa, ki šteje za odločitev: razlika med redakcijama

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje
 
 
(3 vmesne redakcije 2 uporabnikov niso prikazane)
Vrstica 1: Vrstica 1:
== '''Zadeva: '''Rok za pritožbo glede na realno dejanje organa, ki šteje za odločitev  ==
== '''Zadeva: '''Rok za pritožbo glede na realno dejanje organa, ki šteje za odločitev  ==


'''Datum odgovora:'''&nbsp;17. 1. 2014<br>'''Status uporabnika:''' stranka v upravnem postopku  
'''Datum odgovora:'''&nbsp;17. 1. 2014, pregled 27. 12. 2022<br>'''Status uporabnika:''' stranka v upravnem postopku


== '''Vprašanje:'''  ==
== '''Vprašanje:'''  ==


Organ na zahtevo stranke za priznanje (denarne)&nbsp;pravice uvede postopek, a ga ne konča z odločbo, temveč zgolj z izplačilom na transakcijski račun stranke in obvestilom o nakazilu<span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span><span style="line-height: 1.5em;">(npr. nadomestilo plače v okviru socialnega zavarovanja)</span><span style="line-height: 1.5em;">. Upravni organ je sodeč po tem pozitivno rešil vlogo, vendar brez izdaje odločbe.&nbsp;Stranka prejme po nakazilu po navadni pošti obvestilo, v katerem organ prikaže obračun in navede, da lahko stranka zahteva izdajo odločbe, če se z izračunom ne strinja.</span>  
Organ na zahtevo stranke za priznanje (denarne) pravice uvede postopek, a ga ne konča z odločbo, temveč zgolj z izplačilom na transakcijski račun stranke in obvestilom o nakazilu <span style="line-height: 1.5em;"></span><span style="line-height: 1.5em;">(npr. nadomestilo plače v okviru socialnega zavarovanja)</span><span style="line-height: 1.5em;">. Upravni organ je sodeč po tem pozitivno rešil vlogo, vendar brez izdaje odločbe. Stranka prejme po nakazilu po navadni pošti obvestilo, v katerem organ prikaže obračun in navede, da lahko stranka zahteva izdajo odločbe, če se z izračunom ne strinja.</span>  


Ali gre v tem primeru za molk organa (fikcija negativne odločbe), čeprav je bila stranki pravica priznana?  
Ali gre v tem primeru za molk organa (fikcija negativne odločbe), čeprav je bila stranki pravica priznana?  
Vrstica 15: Vrstica 15:
V upravnem postopku je treba odločati zakonito, pri tem pa upoštevati tudi vrsto drugih temeljnih načel, med njimi pravilo, naj organ odloči o uveljavljani upravnopravni pravici s posamičnim upravnim aktom v predpisanem roku, sicer nastopi molk organa, ko stranka pridobi pravico do pritožbe, kot bi ji bil zahtevek zavrnjen. '''O upravni zadevi je treba odločiti praviloma z odločbo''', saj le ustrezno obličen akt doseže določene pravne učinke in zagotovi stranki učinkovito pravno varstvo.&nbsp;  
V upravnem postopku je treba odločati zakonito, pri tem pa upoštevati tudi vrsto drugih temeljnih načel, med njimi pravilo, naj organ odloči o uveljavljani upravnopravni pravici s posamičnim upravnim aktom v predpisanem roku, sicer nastopi molk organa, ko stranka pridobi pravico do pritožbe, kot bi ji bil zahtevek zavrnjen. '''O upravni zadevi je treba odločiti praviloma z odločbo''', saj le ustrezno obličen akt doseže določene pravne učinke in zagotovi stranki učinkovito pravno varstvo.&nbsp;  


Institut '''molka organa '''ureja četrti odstavek [[Zak:ZUP#222._.C4.8Dlen|222. člena ZUP]]. Rok za odločitev je instrukcijski, torej organ lahko odloči tudi po njegovem preteku (razen, če posebni zakon po naravi zadeve to izključuje npr. glede obračuna davka ali carine), vendar bi lahko tako arbitrarno ravnanje organa stranke v uveljavljanju njihovih pravic močno prizadelo. Zato ZUP določa pravno fikcijo, da je bil stranki zahtevek za odločitev s potekom roka za odločbo, ki je v skrajšanem ugotovitvenem postopku en mesec, v posebnem postopku pa dva meseca, od prejema popolne vloge (oz. v roku, kot ga določa področni zakon), zavrnjen, s čimer pridobi '''možnost vložitve pritožbe''' na drugostopenjski organ (po Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 619).&nbsp;<span style="line-height: 1.5em;">Stranka, ki je vložila zahtevek, lahko v takem primeru vloži pritožbo takoj po preteku (instrukcijskega) roka in kadarkoli do izdaje odločbe. Zaradi molka organa stranka ni vezana na rok pritožbe po</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span>[[Zak:ZUP#235._.C4.8Dlen|235. členu ZUP]]<span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;(15 dni od vročitve oz. v roku, kot ga določa področni zakon) in lahko pritožbo vloži organu vse, dokler molk organa traja. Čeprav je stranka vedela, da je odločba že izdana, a je rok za izdajo že potekel, ima pravico vložiti pritožbo zoper molka organa, ker ji odločba še ni bila vročena, njeni pravni učinki pa nastopijo šele z vročitvijo (po Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 619-620: sodba VS</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;Jugoslavije, Už 1373/95</span><span style="line-height: 1.5em;">).</span>  
Institut '''molka organa '''ureja četrti odstavek [[Zak:ZUP#222._.C4.8Dlen{{!}}222. člena ZUP]]. Rok za odločitev je instrukcijski, torej organ lahko odloči tudi po njegovem preteku (razen, če posebni zakon po naravi zadeve to izključuje npr. glede obračuna davka ali carine), vendar bi lahko tako arbitrarno ravnanje organa stranke v uveljavljanju njihovih pravic močno prizadelo. Zato ZUP določa pravno fikcijo, da je bil stranki zahtevek za odločitev s potekom roka za odločbo, ki je v skrajšanem ugotovitvenem postopku en mesec, v posebnem postopku pa dva meseca, od prejema popolne vloge (oz. v roku, kot ga določa področni zakon), zavrnjen, s čimer pridobi '''možnost vložitve pritožbe''' na drugostopenjski organ (po Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 619). <span style="line-height: 1.5em;">Stranka, ki je vložila zahtevek, lahko v takem primeru vloži pritožbo takoj po preteku (instrukcijskega) roka in kadarkoli do izdaje odločbe. Zaradi molka organa stranka ni vezana na rok pritožbe po </span><span style="line-height: 1.5em;"></span>[[Zak:ZUP#235._.C4.8Dlen{{!}}235. členu ZUP]] <span style="line-height: 1.5em;">(15 dni od vročitve oz. v roku, kot ga določa področni zakon) in lahko pritožbo vloži organu vse, dokler molk organa traja. Čeprav je stranka vedela, da je odločba že izdana, a je rok za izdajo že potekel, ima pravico vložiti pritožbo zoper molka organa, ker ji odločba še ni bila vročena, njeni pravni učinki pa nastopijo šele z vročitvijo (po Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 619-620: sodba VS </span><span style="line-height: 1.5em;">Jugoslavije, Už 1373/95</span><span style="line-height: 1.5em;">).</span>  


V zadevnem primeru, ko gre za izplačilo pravice (nadomestila plače) po [http://zakonodaja.gov.si/rpsi/r03/predpis_ZAKO213.html Zakonu o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju]&nbsp;(ZZVZZ,&nbsp;Ur.l. RS, št. 9/1992 in novele), ne gre za molk organa, saj je organ že odločil, čeprav ni izdal predpisane odločbe, saj izvršitev priznane pravice (tu izplačilo) pomeni realni (ne pravni kot je odločba ali sklep) akt organa, a tudi ta šteje za odločitev. '''S tem ko je organ izvršil priznano pravico, je že predhodno odločil '''(prim. o tem sodbo UpS&nbsp;<span style="line-height: 1.5em;">U I 189/2013-10 z dne 2. 10. 2013&nbsp;</span><span style="line-height: 1.5em;">o sorodni upravni zadevi, tj. prijava prebivališča zgolj z vpisom v register, brez izdaje odločbe, a gre za upravno zadevo in odločitev).</span>  
V zadevnem primeru, ko gre za izplačilo pravice (nadomestila plače) po [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO213 Zakonu o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju] (ZZVZZ, Ur.l. RS, št. 72/06 in novele), ne gre za molk organa, saj je organ že odločil, čeprav ni izdal predpisane odločbe, saj izvršitev priznane pravice (tu izplačilo) pomeni realni (ne pravni kot je odločba ali sklep) akt organa, a tudi ta šteje za odločitev. '''S tem ko je organ izvršil priznano pravico, je že predhodno odločil '''(prim. o tem sodbo UpS <span style="line-height: 1.5em;">U I 189/2013-10 z dne 2. 10. 2013 </span><span style="line-height: 1.5em;">o sorodni upravni zadevi, tj. prijava prebivališča zgolj z vpisom v register, brez izdaje odločbe, a gre za upravno zadevo in odločitev).</span>  


Stranka ima v tem primeru možnost '''pritožbe zoper vsebino''' po [[Zak:ZUP#229._.C4.8Dlen|229. členu ZUP]]&nbsp;'''in ne iz razloga molka organa'''.  
Stranka ima v tem primeru možnost '''pritožbe zoper vsebino''' po [[Zak:ZUP#229._.C4.8Dlen{{!}}229. členu ZUP]] '''in ne iz razloga molka organa'''.  


Pritožbeni rok začne teči '''od trenutka nakazila''' - odkar se je stranka seznanila z njim .&nbsp;Menimo pa, da če bi stranka zamudila rok, ima glede na poslan dopis organa, da lahko zahteva izdajo odločbo, v skladu z načelom varstva pravic strank ([[Zak:ZUP#7._.C4.8Dlen|7. člen ZUP]]), možnost '''zahtevati najprej izdajo odločbe, rok za pritožbo pa bi tako začel&nbsp;<span style="line-height: 1.5em;">teči šele o</span><span style="line-height: 1.5em;">d trenutka vročitve</span>'''<span style="line-height: 1.5em;"> '''odločbe'''. </span>  
Pritožbeni rok začne teči '''od trenutka nakazila''' - odkar se je stranka seznanila z njim. Menimo pa, da če bi stranka zamudila rok, ima glede na poslan dopis organa, da lahko zahteva izdajo odločbo, v skladu z načelom varstva pravic strank ([[Zak:ZUP#7._.C4.8Dlen{{!}}7. člen ZUP]]), možnost '''zahtevati najprej izdajo odločbe, rok za pritožbo pa bi tako začel <span style="line-height: 1.5em;">teči šele o</span><span style="line-height: 1.5em;">d trenutka vročitve</span>'''<span style="line-height: 1.5em;"> '''odločbe'''. </span>  


<span style="line-height: 1.5em;">Sklepno torej velja, da v primeru, ko se stranka z odločitvijo (nadomestilom plače) ne strinja, se lahko zoper odločitev pritoži neposredno ali pa zahteva izdajo odločbe in se nato pritoži zoper odločbo. </span>  
<span style="line-height: 1.5em;">Sklepno torej velja, da v primeru, ko se stranka z odločitvijo (nadomestilom plače) ne strinja, se lahko zoper odločitev pritoži neposredno ali pa zahteva izdajo odločbe in se nato pritoži zoper odločbo. </span>  


<span style="line-height: 1.5em;">Takšne ureditve, tj. '''odločitev organa brez izdaje odločbe, tako ZUP kot področni zakon ne predvidevata, zato bi bilo obvezno tako postopanje (če obstaja razumen razlog zanj) zakonsko urediti,&nbsp;'''da bo</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;skladno s temeljnim načelom zakonitosti (</span>[[Zak:ZUP#6._.C4.8Dlen|6. člen ZUP]]<span style="line-height: 1.5em;">) in varstvom pravic strank. Če področni zakon takega načina odločanja (le z nakazilom) izrecno ne dopušča, potem velja subsidiarna raba ZUP (v skladu s [[Zak:ZUP#3._.C4.8Dlen|3. členom ZUP]], kar izhaja tudi iz samega področnega predpisa, glej 85. člen ZZVZZ). V skladu z [[Zak:ZUP#2._.C4.8Dlen|2. členom ZUP]] gre v primeru nadomestila plače po ZZVZZ</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;za upravno zadevo (odločanje o pravici fizične ali pravne osebe na področju upravnega prava)</span><span style="line-height: 1.5em;">, zato bi bilo potrebno skladno z veljavno zakonsko ureditvijo izdati odločbo, četudi se stranki ugodi.</span>  
<span style="line-height: 1.5em;">Takšne ureditve, tj. '''odločitev organa brez izdaje odločbe, tako ZUP kot področni zakon ne predvidevata, zato bi bilo obvezno tako postopanje (če obstaja razumen razlog zanj) zakonsko urediti, '''da bo </span><span style="line-height: 1.5em;">skladno s temeljnim načelom zakonitosti (</span>[[Zak:ZUP#6._.C4.8Dlen{{!}}6. člen ZUP]]<span style="line-height: 1.5em;">) in varstvom pravic strank. Če področni zakon takega načina odločanja (le z nakazilom) izrecno ne dopušča, potem velja subsidiarna raba ZUP (v skladu s [[Zak:ZUP#3._.C4.8Dlen{{!}}3. členom ZUP]], kar izhaja tudi iz samega področnega predpisa, glej 85. člen ZZVZZ). V skladu z [[Zak:ZUP#2._.C4.8Dlen{{!}}2. členom ZUP]] gre v primeru nadomestila plače po ZZVZZ </span><span style="line-height: 1.5em;">za upravno zadevo (odločanje o pravici fizične ali pravne osebe na področju upravnega prava)</span><span style="line-height: 1.5em;">, zato bi bilo potrebno skladno z veljavno zakonsko ureditvijo izdati odločbo, četudi se stranki ugodi.</span>  


<br>  
<br>


''Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Upravna-svetovalnica:Privacy policy|Politiko zasebnosti]] in [[Upravna-svetovalnica:Splošno zanikanje odgovornosti|zanikanja odgovornosti]].''  
''Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Upravna-svetovalnica:Privacy policy{{!}}Politiko zasebnosti]] in [[Upravna-svetovalnica:Splošno zanikanje odgovornosti{{!}}zanikanja odgovornosti]].''


== '''Želite podati svoje mnenje:'''  ==
== '''Želite podati svoje mnenje:'''  ==


<comments /> &nbsp;;&nbsp;]]
<comments />


[[Kategorija:Roki]] [[Category:Pravica do pritožbe in odpoved tej pravici]] [[Category:Kdaj izdati dopis/odločbo/sklep/drugo? in vrste odločb (začasna, dopolnilna)]]
[[Kategorija:Roki]] [[Category:Pravica do pritožbe in odpoved tej pravici]]

Trenutna redakcija s časom 10:20, 13. maj 2023

Zadeva: Rok za pritožbo glede na realno dejanje organa, ki šteje za odločitev

Datum odgovora: 17. 1. 2014, pregled 27. 12. 2022
Status uporabnika: stranka v upravnem postopku

Vprašanje:

Organ na zahtevo stranke za priznanje (denarne) pravice uvede postopek, a ga ne konča z odločbo, temveč zgolj z izplačilom na transakcijski račun stranke in obvestilom o nakazilu (npr. nadomestilo plače v okviru socialnega zavarovanja). Upravni organ je sodeč po tem pozitivno rešil vlogo, vendar brez izdaje odločbe. Stranka prejme po nakazilu po navadni pošti obvestilo, v katerem organ prikaže obračun in navede, da lahko stranka zahteva izdajo odločbe, če se z izračunom ne strinja.

Ali gre v tem primeru za molk organa (fikcija negativne odločbe), čeprav je bila stranki pravica priznana?

V kolikšnem času se mora stranka pritožiti na drugostopenjski organ v primeru molka organa na prvi stopnji? Kakšni roki tečejo v tem primeru?

Odgovor:

V upravnem postopku je treba odločati zakonito, pri tem pa upoštevati tudi vrsto drugih temeljnih načel, med njimi pravilo, naj organ odloči o uveljavljani upravnopravni pravici s posamičnim upravnim aktom v predpisanem roku, sicer nastopi molk organa, ko stranka pridobi pravico do pritožbe, kot bi ji bil zahtevek zavrnjen. O upravni zadevi je treba odločiti praviloma z odločbo, saj le ustrezno obličen akt doseže določene pravne učinke in zagotovi stranki učinkovito pravno varstvo. 

Institut molka organa ureja četrti odstavek 222. člena ZUP. Rok za odločitev je instrukcijski, torej organ lahko odloči tudi po njegovem preteku (razen, če posebni zakon po naravi zadeve to izključuje npr. glede obračuna davka ali carine), vendar bi lahko tako arbitrarno ravnanje organa stranke v uveljavljanju njihovih pravic močno prizadelo. Zato ZUP določa pravno fikcijo, da je bil stranki zahtevek za odločitev s potekom roka za odločbo, ki je v skrajšanem ugotovitvenem postopku en mesec, v posebnem postopku pa dva meseca, od prejema popolne vloge (oz. v roku, kot ga določa področni zakon), zavrnjen, s čimer pridobi možnost vložitve pritožbe na drugostopenjski organ (po Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 619). Stranka, ki je vložila zahtevek, lahko v takem primeru vloži pritožbo takoj po preteku (instrukcijskega) roka in kadarkoli do izdaje odločbe. Zaradi molka organa stranka ni vezana na rok pritožbe po 235. členu ZUP (15 dni od vročitve oz. v roku, kot ga določa področni zakon) in lahko pritožbo vloži organu vse, dokler molk organa traja. Čeprav je stranka vedela, da je odločba že izdana, a je rok za izdajo že potekel, ima pravico vložiti pritožbo zoper molka organa, ker ji odločba še ni bila vročena, njeni pravni učinki pa nastopijo šele z vročitvijo (po Jerovšek et al., ZUP s komentarjem, 2004, str. 619-620: sodba VS Jugoslavije, Už 1373/95).

V zadevnem primeru, ko gre za izplačilo pravice (nadomestila plače) po Zakonu o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ, Ur.l. RS, št. 72/06 in novele), ne gre za molk organa, saj je organ že odločil, čeprav ni izdal predpisane odločbe, saj izvršitev priznane pravice (tu izplačilo) pomeni realni (ne pravni kot je odločba ali sklep) akt organa, a tudi ta šteje za odločitev. S tem ko je organ izvršil priznano pravico, je že predhodno odločil (prim. o tem sodbo UpS U I 189/2013-10 z dne 2. 10. 2013 o sorodni upravni zadevi, tj. prijava prebivališča zgolj z vpisom v register, brez izdaje odločbe, a gre za upravno zadevo in odločitev).

Stranka ima v tem primeru možnost pritožbe zoper vsebino po 229. členu ZUP in ne iz razloga molka organa.

Pritožbeni rok začne teči od trenutka nakazila - odkar se je stranka seznanila z njim. Menimo pa, da če bi stranka zamudila rok, ima glede na poslan dopis organa, da lahko zahteva izdajo odločbo, v skladu z načelom varstva pravic strank (7. člen ZUP), možnost zahtevati najprej izdajo odločbe, rok za pritožbo pa bi tako začel teči šele od trenutka vročitve odločbe.

Sklepno torej velja, da v primeru, ko se stranka z odločitvijo (nadomestilom plače) ne strinja, se lahko zoper odločitev pritoži neposredno ali pa zahteva izdajo odločbe in se nato pritoži zoper odločbo.

Takšne ureditve, tj. odločitev organa brez izdaje odločbe, tako ZUP kot področni zakon ne predvidevata, zato bi bilo obvezno tako postopanje (če obstaja razumen razlog zanj) zakonsko urediti, da bo skladno s temeljnim načelom zakonitosti (6. člen ZUP) in varstvom pravic strank. Če področni zakon takega načina odločanja (le z nakazilom) izrecno ne dopušča, potem velja subsidiarna raba ZUP (v skladu s 3. členom ZUP, kar izhaja tudi iz samega področnega predpisa, glej 85. člen ZZVZZ). V skladu z 2. členom ZUP gre v primeru nadomestila plače po ZZVZZ za upravno zadevo (odločanje o pravici fizične ali pravne osebe na področju upravnega prava), zato bi bilo potrebno skladno z veljavno zakonsko ureditvijo izdati odločbo, četudi se stranki ugodi.


Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...