Začetek postopka po uradni dolžnosti, če javni interes ni ogrožen ali je ogroženost zanemarljiva: razlika med redakcijama

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje
Vrstica 9: Vrstica 9:
== '''Odgovor:'''  ==
== '''Odgovor:'''  ==


vneseš besedilo odgovora <br>
<p>Upravni postopek se začne po uradni dolžnosti zaradi zaščite javnega interesa. '''Začetek postopka lahko določi zakon ali na zakonu temelječ predpis''', s tem da opredeli dejanske okoliščine kdaj je treba začeti postopek. Postopek pa se lahko začne tudi na podlagi '''presoje uradne osebe pristojnega organa''', da je začetek postopka, glede na znano dejansko stanje, potreben zaradi zavarovanja javnega interesa (gl. 126. člen ZUP). Začetek postopka na temelju zakona ali presoje uradne osebe je pogojen z nujnostjo ugotovitve dejanskega stanja v smislu, ali določeno ravnanje osebe lahko ogroža javni interes.</p><p>Javni interes, kot temelj in pogoj za začetek postopka po uradni dolžnosti, določa materialni predpis, s katerim se na nekam upravnem področju, določi dolžno ravnanje. '''Šteje se, da je ravnanje skladno z javnim interesom, če je v skladu s predpisanimi pravili'''. In obratno. Materialni predpis določi tudi pristojni organ, ki nadzira njegovo izvrševanje in posledice v primeru odklonov od normativno določenega. Pristojni upravni organ ali organ samoupravne lokalne skupnosti v takem primeru (praviloma) vodi upravni postopek, v katerem ugotavlja dejansko stanje in presoja ali so izpolnjeni pogoji za izdajo odločbe o naložitvi obveznosti ali prepovedi, s katero se vzpostavi zakonito stanje. Če je neko odklonsko ravnanje določeno kot prekršek, ker z upravnimi ukrepi po naravi stvari ni mogoče vzpostaviti zakonitega stanja, ker je dejanje zaključno, se o tem vodi prekrškovni postopek.</p><p>Povod za začetek postopka po uradni dolžnosti so lahko pobude drugih oseb ali drugih organov ali pa lastne ugotovitve organa.</p><p>Če ne gre za normativno določene okoliščine, na temelju katerih organ mora začeti postopek po uradni dolžnosti (gl. zg.), organ presodi, ali je zaradi znanega dejanskega stanja treba začeti postopek ugotavljanja dolžnega ravnanja zavezane osebe. '''Če okoliščine kažejo na to, da je ravnanje skladno z zakonom in drugimi predpisi se postopek ne začne'''. Govorimo o primerih, ko je pobuda za začetek očitno neutemeljena ali ko organ, na podlagi že znanega dejanskega stanja presodi, da javni interes ni ogrožen, ker je ravnanje osebe normativno skladno. V takih primerih obvesti pobudnika, da ni razlogov za uvedbo postopka (prim. 17. člen UUP, v inšpekcijskih postopkih 24. člen ZIN), pri čemer odločitve ni dolžan podrobneje pojasnjevati.</p><p>Ob normativno določenem ravnanju oseb, ki se nadzirajo v upravnem postopku, organ, ki izvaja nadzor, na temelju »večje ali manjše kršitve« ne more presojati ali bo nadzor izvedel. Pristojnost spremljanja in ukrepanja mu nalaga, da v okoliščinah, ki kažejo na odklone od dolžnega ravnanja, te preuči in po potrebi ukrepa v skladu z zakonom. Samovoljno ravnanje, ki bi temeljilo na presoji, da gre za »manjšo« kršitev pomeni opustitev dolžnega ravnanja. Normativno zaščiten javni interes določi zakon ali drug predpis, zato uradna oseba ne more presojati, ali je zaščita potrebna. Težo kršitve predpisa in s tem morebitno prednostno obravnavo določenih primerov bi moral določiti predpis. Vendar so taki primeri redki, zato nekateri organi merila določajo sami (in jih tudi javno objavijo na javno dostopnih mestih in na spletu). V merilih se opredelijo primeri, ko je javni interes in s tem povezana dolžnost ukrepanja, bolj ali manj prizadeta:</p>
*- po teži kršitve za prizadete pravno zavarovane dobrine (npr. zdravje, življenje, okolje, javna varnost, delovanje pravne države) in
*- obsegu kršitev glede na obseg oziroma število prizadetih.
<p>Na tak način se znotraj organa lahko določijo prednostni kriteriji za način obravnave določenih situacij (ang. risk-based supervision). Seveda s takšnimi (internimi) usmeritvami pobude (razlogi) za začetek postopka razvrstijo po vrstnem redu ne moremo pa se izključiti, saj bi bilo to v direktnem nasprotju s predpisom, ki opredeljuje javni interes.</p>


<br>
<br>
 
<br>''Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Pomoč:Politika_zasebnosti{{!}}Politiko zasebnosti]] in [[Pomoč:Splošno_zanikanje_odgovornosti{{!}}zanikanja odgovornosti]].''
''Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Pomoč:Politika_zasebnosti|Politiko zasebnosti]] in [[Pomoč:Splošno_zanikanje_odgovornosti|zanikanja odgovornosti]].''


== '''Želite podati svoje mnenje:'''  ==
== '''Želite podati svoje mnenje:'''  ==


<comments />
<comments />

Redakcija: 14:27, 24. maj 2024

Zadeva: Začetek postopka po uradni dolžnosti, če javni interes ni ogrožen ali je ogroženost zanemarljiva

Datum odgovora: 24. 5. 2024
Status uporabnika: uradna oseba, ki vodi upravni postopek 

Vprašanje:

Kdaj se lahko postopek po uradni dolžnosti ne uvede (npr. inšpekcijski)? Ali je postopek treba uvesti, če javni interes ni ogrožen ali je stopnja ogroženosti nizka Ali se lahko organ sam določi, da pobud v takšnih primerih ne bo obravnaval?

Odgovor:

Upravni postopek se začne po uradni dolžnosti zaradi zaščite javnega interesa. Začetek postopka lahko določi zakon ali na zakonu temelječ predpis, s tem da opredeli dejanske okoliščine kdaj je treba začeti postopek. Postopek pa se lahko začne tudi na podlagi presoje uradne osebe pristojnega organa, da je začetek postopka, glede na znano dejansko stanje, potreben zaradi zavarovanja javnega interesa (gl. 126. člen ZUP). Začetek postopka na temelju zakona ali presoje uradne osebe je pogojen z nujnostjo ugotovitve dejanskega stanja v smislu, ali določeno ravnanje osebe lahko ogroža javni interes.

Javni interes, kot temelj in pogoj za začetek postopka po uradni dolžnosti, določa materialni predpis, s katerim se na nekam upravnem področju, določi dolžno ravnanje. Šteje se, da je ravnanje skladno z javnim interesom, če je v skladu s predpisanimi pravili. In obratno. Materialni predpis določi tudi pristojni organ, ki nadzira njegovo izvrševanje in posledice v primeru odklonov od normativno določenega. Pristojni upravni organ ali organ samoupravne lokalne skupnosti v takem primeru (praviloma) vodi upravni postopek, v katerem ugotavlja dejansko stanje in presoja ali so izpolnjeni pogoji za izdajo odločbe o naložitvi obveznosti ali prepovedi, s katero se vzpostavi zakonito stanje. Če je neko odklonsko ravnanje določeno kot prekršek, ker z upravnimi ukrepi po naravi stvari ni mogoče vzpostaviti zakonitega stanja, ker je dejanje zaključno, se o tem vodi prekrškovni postopek.

Povod za začetek postopka po uradni dolžnosti so lahko pobude drugih oseb ali drugih organov ali pa lastne ugotovitve organa.

Če ne gre za normativno določene okoliščine, na temelju katerih organ mora začeti postopek po uradni dolžnosti (gl. zg.), organ presodi, ali je zaradi znanega dejanskega stanja treba začeti postopek ugotavljanja dolžnega ravnanja zavezane osebe. Če okoliščine kažejo na to, da je ravnanje skladno z zakonom in drugimi predpisi se postopek ne začne. Govorimo o primerih, ko je pobuda za začetek očitno neutemeljena ali ko organ, na podlagi že znanega dejanskega stanja presodi, da javni interes ni ogrožen, ker je ravnanje osebe normativno skladno. V takih primerih obvesti pobudnika, da ni razlogov za uvedbo postopka (prim. 17. člen UUP, v inšpekcijskih postopkih 24. člen ZIN), pri čemer odločitve ni dolžan podrobneje pojasnjevati.

Ob normativno določenem ravnanju oseb, ki se nadzirajo v upravnem postopku, organ, ki izvaja nadzor, na temelju »večje ali manjše kršitve« ne more presojati ali bo nadzor izvedel. Pristojnost spremljanja in ukrepanja mu nalaga, da v okoliščinah, ki kažejo na odklone od dolžnega ravnanja, te preuči in po potrebi ukrepa v skladu z zakonom. Samovoljno ravnanje, ki bi temeljilo na presoji, da gre za »manjšo« kršitev pomeni opustitev dolžnega ravnanja. Normativno zaščiten javni interes določi zakon ali drug predpis, zato uradna oseba ne more presojati, ali je zaščita potrebna. Težo kršitve predpisa in s tem morebitno prednostno obravnavo določenih primerov bi moral določiti predpis. Vendar so taki primeri redki, zato nekateri organi merila določajo sami (in jih tudi javno objavijo na javno dostopnih mestih in na spletu). V merilih se opredelijo primeri, ko je javni interes in s tem povezana dolžnost ukrepanja, bolj ali manj prizadeta:

  • - po teži kršitve za prizadete pravno zavarovane dobrine (npr. zdravje, življenje, okolje, javna varnost, delovanje pravne države) in
  • - obsegu kršitev glede na obseg oziroma število prizadetih.

Na tak način se znotraj organa lahko določijo prednostni kriteriji za način obravnave določenih situacij (ang. risk-based supervision). Seveda s takšnimi (internimi) usmeritvami pobude (razlogi) za začetek postopka razvrstijo po vrstnem redu ne moremo pa se izključiti, saj bi bilo to v direktnem nasprotju s predpisom, ki opredeljuje javni interes.



Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...