Zastaranje upravnih aktov in poseg v pridobljene pravice: razlika med redakcijama

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje
(Redakcija 38552 uporabnika PoloncaKovac (pogovor) razveljavljena)
Oznaka: razveljavitev
 
(25 vmesnih redakcij 3 uporabnikov ni prikazanih)
Vrstica 10: Vrstica 10:
== '''Odgovor:'''  ==
== '''Odgovor:'''  ==


<div style="text-align: justify;">»Državljan ima pravico zaupati v veljavno pravo in skladno z njim uravnavati ravnanja ter računati na pravne posledice, ki izhajajo iz tega.« (Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 1). Pridobljene pravice (smiselno velja tudi za določene obveznosti) predstavljajo pravna stanja, ki niso varovana zgolj z upravnimi akti, temveč so taka, ki so varovana pred posegi zakonodajalca, ker uživajo ustavno varstvo (v zvezi s tem načelo pravne varnosti, predvidljivosti in zaupanja v pravo) in kot taka niso časovno omejena, temveč trajna in zato nepreklicna (o tem Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 1).</div>
<div style="text-align: justify;">Upravne odločbe so kot posamični upravni akt vir pravic in obveznosti. Izdane upravne '''odločbe dobijo veljavo oz. pravne učinke, kot izhajajo iz izreka z vročitvijo stranki,''' pri čemer se lahko v primerih napak, ki so v ZUP definirani kot podlaga za odpravo ali razveljavitev oz. spremembo odločb te ustrezno sanirajo. Tudi nezakonite odločbe pa torej z izdajo (vročitvijo) začnejo učinkovati, razen če vsebujejo ključne napake, ki konstituirajo določbo, kot sta izrek in podpis uradne osebe, ki odloča (več Kovač in Jerovšek, Upravni ostopek in upravni spor, 2023, str. 220 in nasl.), ali če so storjene napake, ki so razlog za ničnost.&nbsp;
<div style="text-align: justify;"><br></div>
<div style="text-align: justify;">Temeljno načelo upravnih postopkov (in nasploh vseh pravnih razmerij) predstavlja zlasti načelo zakonitosti, skladno s katerim mora vsako ravnanje upravnega organa temeljiti na zakonu. oz. na njem sprejetem podzakonskem predpisu. Pravni predpisi, ki odsevajo javni interes, tako predstavljajo temelj vsakega (u)pravnega postopka zato vsekakor njihova veljavnost pomembno vpliva na upravno odločanje. Upravni organ mora pri vsakršnem odločanju&nbsp; upoštevati veljavne predpise, ki določeno pravno področje urejajo ter skladno z veljavnimi predpisi izdati ustrezne (u)pravne akte, ki posledično (kadar govorimo o upravnih postopkih torej skladno z ZUP – glej člene [[Zak:ZUP#224. .C4.8Dlen{{!}}224.]], [[Zak:ZUP#224a. .C4.8Dlen{{!}}224.a]] in [[Zak:ZUP#225. .C4.8Dlen{{!}}225. ZUP]]) pridobijo status dokončnosti, pravnomočnosti in izvršljivosti.&nbsp;</div>
<div style="text-align: justify;"><br></div>
<div style="text-align: justify;">Ob tem je treba izpostaviti, da načelo pravne varnosti (več o tem glej komentar k 2. členu [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=USTA1 Ustave Republike Slovenije] (URS, Ur. l. RS, št. 33/91-I in nasl.) in Avbelj, Komentar Ustave Republike Slovenije, 2019) in nadrejeni javni interes zahtevata, da so pravice in obveznosti, nastale v okviru upravnih razmerij, jasno opredeljene in predvidljive, kar zagotavlja zanesljivost pravnega reda. Takšna trdnost pravnih razmerij preprečuje arbitrarno spreminjanje ali časovne omejitve, ki bi lahko ogrozile osnovna načela pravne države. V zvezi z vašim vprašanjem to pomeni, da '''praviloma velja, da pravice oziroma obveznosti v upravnih razmerjih zaradi nadrejenega javnega interesa nimajo časovne veljavnosti in le-te ne zastarajo.'''</div>
<div style="text-align: justify;"><br></div>
<div style="text-align: justify;">Specifična vprašanja in elementi glede vodenja upravnih postopkov so sicer lahko za različna upravna področja (npr. davki, šolstvo, socialne zadeve, inšpekcije…) v področnih zakonih urejena drugače, kot so le ta urejena v splošnem ZUP-u. Pri tem je potrebno poudariti, da mora '''za razlikovanje od splošno predpisanih pravil iz ZUP obstajati razumen razlog, ki takšno spremembo splošnih pravil postopka utemeljuje''' ([[Zak:ZUP#3. .C4.8Dlen{{!}}3. člen ZUP]] kot odraz 2. člena Ustave RS glede pravne varnosti ter 22. člena Ustave RS glede enakega varstva pravic; več o tem tudi Kerševan in Kovač (ur)., ZUP s komentarjem, 1. knjiga, 2020, str. 76-81). Konkretno to pomeni, da se na posameznih upravnih področjih, za katera je z zakonom predpisan poseben upravni postopek, postopa po določbah posebnega (področnega) zakona. Po določbah ZUP pa se postopa v vseh vprašanjih, ki niso urejena s posebnim zakonom (drugi odstavek 3. člena ZUP, ki določa subsidiarno rabo ZUP).</div>
<div style="text-align: justify;"><br></div>
<div style="text-align: justify;">Vezano na vaše vprašanje to pomeni, da bi '''v primerih, ko bi področni zakon sicer določal drugačna pravila glede izvršitve, dokončnosti ali pravnomočnosti upravnega akta oz. tega, ali pridobljene pravice oz. dodeljene obveznosti izgubijo svojo veljavnost (t.i. zastarajo), taka (specialna) pravila nadredila splošna pravila iz ZUP '''(t.i. načelo lex specialis derogat legi generali). Primeroma je to moč zaslediti na področjih davkov, ko pravica do odmere davka zastara v petih letih od dneva, ko bi bilo treba davek napovedati, obračunati, odtegniti in odmeriti (glej 125. člen [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO4703 Zakona o davčnem postopku] (ZDavP-2, Ur. l. RS, št. 13/11 in nasl.)).</div>
<div style="text-align: justify;"><br></div>
<div style="text-align: justify;">Če torej preteče veljavnost predpisa na podlagi katerega je bil upravni akt izdan (brez posebnih specialnih določil), to '''splošno ne pomeni, da bi s tem pretekla tudi veljavnost oz. pravna veljava izdanega (u)pravnega akta.''' V takšnem primeru pravni učinki (u)pravnega akta tako veljajo naprej, kljub spremembi/razveljavitvi pravnega predpisa na podlagi katerega je bil (u)pravni akt izdan.&nbsp;</div>
<div style="text-align: justify;"><br></div>
<div style="text-align: justify;" >Da bi bil sploh takšen poseg oblasti dopusten, torej, da bi se s pravnim predpisom (npr. zakonom) poseglo v utrjena pravna stanja posameznikov (poseg v pridobljene pravice oz. določene obveznosti z upravnim aktom), bi morali za to, da bi bil takšen poseg zakonit in dopusten, skupno (kumulativno) veljati sicer naslednji pogoji (glej Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 9-12):<br>
<div style="text-align: justify;" ><br></div></div>
<div style="text-align: justify;">1. '''V družbi bi moralo priti do spremenjenih družbenih vrednot in s tem spremenjen javni interes, ki bi predstavljal zadosten razlog za drugačno regulacijo na nekem področju''' (tj. zastaranje pravice oz. obveznosti). Namreč ena izmed funkcij upravnega postopka je prav (pre)tehtanje kolizije javnega in zasebnega interesa, kar bi pomenilo, da bi bil v primerih, ko se javni interes spremeni, poseg v že pridobljene pravice lahko opravičen (če sta seveda izpolnjena druga dva pogoja).</div>
<div style="text-align: justify;">2. '''Poseg bi moral biti sorazmeren.''' Torej zgornja zagotovitev in krepitev javnega interesa bi se morala zagotoviti z najmilejšim posegom v že pridobljene pravice in utrjena pravna stanja.</div>
<div style="text-align: justify;" >3. '''Strankam v teh postopkih bi morala biti zagotovljena možnost pravnega varstva '''(npr. pritožbe oz. upravnega spora) '''oz. odškodnine.'''


<div style="text-align: justify;" ><br></div>
Odločbe torej učinkujejo od izdaje (vročitve) do roka, ki je navaden v izreku, če gre za po področnem zakonu časovno omejene pravice oz. obveznosti (npr. štipendijo, vezano na šolsko leto, več o t. i. temporarnih odločbah glej v Kovač in Kerševan (ur.), Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga). Sicer pa je '''glede "veljavnosti" odločb pomembna ureditev dokončnosti, pravnomočnosti in zlasti izvršljivosti odločb''' ([[Zak:ZUP#224. .C4.8Dlen{{!}}224.člen ZUP]], [[Zak:ZUP#225. .C4.8Dlen{{!}}225. člen ZUP]] in [[Zak:ZUP#282. .C4.8Dlen{{!}}282. člen ZUP]]), saj slednji učinek predstavlja podlago, od kdaj do kdaj se pravica ali obveznost izvrši/uje.
<div style="text-align: justify;" ></div></div>
<div style="text-align: justify;" >V tem kontekstu ima preklic (veljavnosti) pravnomočnih upravnih aktov pomemben vpliv na več ustavnih načel, med drugim na načelo zakonitosti, pravne varnosti, zaupanja v pravo ter zagotavljanja pravic in svoboščin, kot jih določa ustava. Vsaka takšna sprememba bi morala biti utemeljena na izrecnih določbah zakona, pri čemer bi zakonodajalec moral opraviti temeljito tehtanje različnih interesov ob hkratnem spoštovanju načela pravne varnosti. S tem je '''preklic veljavnosti upravnih aktov bolj izjema kot pravilo '''(Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 10).<br>
<div style="text-align: justify;" ><br></div>
<div style="text-align: justify;" ></div></div>
<div style="text-align: justify;">(U)pravni akti in iz njih izhajajoče pravice ter obveznosti so ustvarjeni z namenom dolgoročne veljavnosti in stabilnosti, kar zagotavlja, da se '''(zlasti v upravnih razmerjih) te pravice in obveznosti ohranjajo skozi čas in niso podvržene samodejnemu zastaranju. '''Takšna trdnost (u)pravnih razmerij je ključna za zagotavljanje pravne varnosti in predvidljivosti, ki predstavljata temelj pravne države. Kljub temu&nbsp; obstajajo pri tem tudiizjeme (npr. na davčnem področju), ko posebni zakoni, prilagojeni specifičnim potrebam in okoliščinam določenih pravnih področij, določajo drugačne pogoje glede trajanja in veljavnosti pravnih aktov. Takšne izjeme pa morajo skladno z ustavnimi načeli biti razumne, potrebne in utemeljene.&nbsp;</div>


<br>
Glede omejitve veljave pa načeloma v upravnih zadevah velja, da '''zastaranje zaradi javnega interesa ne nastopi, razen''' če tako določa področni zakon (npr. glej 125. člen [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO4703 Zakona o davčnem postopku] (ZDavP-2, Ur. l. RS, št. 13/11-UPB in nasl.). V primerih, ko bi področni zakon sicer določal drugačna pravila glede izvršitve, dokončnosti ali pravnomočnosti upravnega akta oz. tega, ali pridobljene pravice oz. dodeljene obveznosti izgubijo svojo veljavnost oz. zastarajo), bi taka (specialna) pravila nadredila splošna pravila iz ZUP (načelo ''lex specialis derogat legi generali''). Specifična vprašanja in elementi glede vodenja upravnih postopkov so sicer lahko za različna upravna področja (npr. davki, šolstvo, socialne zadeve, inšpekcije…) v področnih zakonih urejena drugače, kot so le ta urejena v splošnem ZUP. Pri tem je potrebno poudariti, da mora za razlikovanje od splošno predpisanih pravil iz ZUP obstajati razumen razlog, ki takšno spremembo splošnih pravil postopka utemeljuje ([[Zak:ZUP#3. .C4.8Dlen{{!}}3. člen ZUP]] kot odraz 2. člena Ustave RS glede pravne varnosti ter 22. člena Ustave RS glede enakega varstva pravic; več o tem tudi Kerševan in Kovač (ur)., Komentar ZUP, 1. knjiga, 2020, str. 76-81). T pomeni, da se na posameznih upravnih področjih, za katera je z zakonom predpisan poseben upravni postopek, postopa po določbah posebnega (področnega) zakona. Po določbah ZUP pa se postopa v vseh vprašanjih, ki niso urejena s posebnim zakonom.
<br>''Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Pomoč:Politika_zasebnosti{{!}}Politiko zasebnosti]] in [[Pomoč:Splošno_zanikanje_odgovornosti{{!}}zanikanja odgovornosti]].''
 
Ob tem je treba izpostaviti, da '''načelo pravne varnosti''' (več o tem 2. člen [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=USTA1 Ustave Republike Slovenije] (URS, Ur. l. RS, št. 33/91-I in nasl.) in Avbelj (ur.) Komentar URS, 2019, komentarji k 2. in 158. členu URS) in nadrejeni javni interes zahtevata, da so pravice in obveznosti, nastale v okviru upravnih razmerij, jasno opredeljene in predvidljive, kar zagotavlja zanesljivost pravnega reda. Takšna trdnost pravnih razmerij preprečuje arbitrarno spreminjanje ali časovne omejitve, ki bi lahko ogrozile osnovna načela pravne države. To pomeni, da '''praviloma velja, da po ZUP pravice oz. obveznosti v upravnih razmerjih zaradi nadrejenega javnega interesa in pravnomočnosti nimajo omejene časovne veljavnosti in ne zastarajo.''' '''Izjema '''so z URS in zakonom določeni posegi v učinkujoče odločbe tako s (i) posamičnimi (drugimi odločbami) kot s (ii) splošnimi akti (predpisi).&nbsp;
 
'''(i) Kolikor imajo odločbe napake, ki pomenijo uporabo pravnih sredstev '''<span style="text-decoration: underline;">v posamičnih zadevah</span>, pa se vanje posega in se jih spreminja, razveljavlja, odpravlja ali ugotavlja kot nične, kot določa ZUP (glej
[[Zak:ZUP#237. .C4.8Dlen{{!}}237.člen ZUP]], [[Zak:ZUP#260. .C4.8Dlen{{!}}260.člen ZUP]], [[Zak:ZUP#273. .C4.8Dlen{{!}}273.člen ZUP]], [[Zak:ZUP#274. .C4.8Dlen{{!}}274.člen ZUP]], [[Zak:ZUP#278. .C4.8Dlen{{!}}278.člen ZUP]], [[Zak:ZUP#279. .C4.8Dlen{{!}}279.člen ZUP]]; več v Kovač in Jerovšek, 2023, str. 232 in nasl.). Nadalje je poseg v posamičnih upravnih razmerjih v že izdane določbe seveda možen tudi v sodnih postopkih, kot so določeni za kontrolo nad zakonitostjo posamičnih upravnih aktov, to je '''v upravnem oz. socialnem sporu ali prek ustavne pritožbe''', kot določajo [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO4732 ZUS-1], [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO3657 ZDDS-1] in [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO325 ZUstS].
 
'''(ii) Pridobljene pravice,''' kar smiselno velja tudi za določene obveznosti, pa predstavljajo pravna stanja, ki niso varovana zgolj z upravnimi akti, temveč so taka, ki so''' varovana pred posegi zakonodajalca''', torej <span style="text-decoration: underline;">s splošnimi akti</span>, ker uživajo ustavno varstvo (v zvezi s tem načelo pravne varnosti, predvidljivosti in zaupanja v pravo) in kot taka niso časovno omejena, temveč trajna in zato nepreklicna (o tem Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 1: »Državljan ima pravico zaupati v veljavno pravo in skladno z njim uravnavati ravnanja ter računati na pravne posledice, ki izhajajo iz tega.«). To pomeni, da''' se v izvršljive oz. pravnomočne odločbe ne posega niti z naknadno spremembo ali razveljavitvijo predpisov,''' ki so bili podlaga za izdajo teh posamičnih upravnih aktov. Če torej predpis, na podlagi katerega je bil upravni akt izdan, preneha veljati, to splošno ne pomeni, da bi s tem pretekla tudi veljavnost oz. učinkovanje (izvršljivost) izdanega (u)pravnega akta. V takšnem primeru pravni učinki (u)pravnega akta tako veljajo naprej kljub spremembi ali razveljavitvi pravnega predpisa, na podlagi katerega je bil (u)pravni akt izdan.
 
Da pa bi se s pravnim predpisom (npr. celo zakonom) poseglo v utrjena, tj. pravnomočna pravna stanja posameznikov bi morali za to,''' da bi bil takšen poseg ustaven (glej 158. člen Ustave RS) in zakonit, skupno (kumulativno) veljati sicer naslednji pogoji''' (po Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 9-12):&nbsp;</div>
<div style="text-align: justify;">1. V družbi bi moralo priti do spremenjenih družbenih vrednot in s tem spremenjen javni interes, ki bi predstavljal zadosten razlog za drugačno regulacijo na nekem področju (tj. zastaranje pravice oz. obveznosti). Namreč ena izmed funkcij upravnega postopka je prav (pre)tehtanje kolizije javnega in zasebnega interesa, kar bi pomenilo, da bi bil v primerih, ko se javni interes spremeni, poseg v že pridobljene pravice lahko opravičen, če sta izpolnjena tudi nadaljnja pogoja.</div>
<div style="text-align: justify;">2. Poseg bi moral biti sorazmeren. Torej zagotovitev javnega interesa bi se morala zagotoviti z najmilejšim posegom v že pridobljene pravice in utrjena pravna stanja.</div>
<div style="text-align: justify;">3. Strankam v teh postopkih bi morala biti zagotovljena možnost pravnega varstva (npr. pritožbe oz. upravnega spora) oz. odškodnine.
 
Vsaka takšna sprememba bi morala biti utemeljena na izrecnih določbah zakona, pri čemer bi zakonodajalec moral opraviti temeljito tehtanje različnih interesov ob hkratnem spoštovanju načela pravne varnosti; s tem je preklic veljavnosti upravnih aktov (velika) izjema in ne pravilo.
 
 
''Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej [[Pomoč:Politika_zasebnosti{{!}}Politiko zasebnosti]] in [[Pomoč:Splošno_zanikanje_odgovornosti{{!}}zanikanja odgovornosti]].''</div>


== '''Želite podati svoje mnenje:'''  ==
== '''Želite podati svoje mnenje:'''  ==

Trenutna redakcija s časom 12:42, 27. december 2023

Zadeva: Veljava in zastaranje posamičnih upravnih aktov ter poseg v pridobljene pravice

Datum odgovora: 26. 12. 2023
Status uporabnika: stranka v upravnem postopku in uradna oseba, ki vodi postopek

Vprašanje:

Ali imajo izdani upravni akti (oz. v njih pridobljene pravice oz. določene obveznosti) časovno veljavnost, če ta ni določena izrecno v izreku določbe, oz. ali le te kdaj zastarajo? Katera je pravna podlaga za veljavnost, izvršljivost oz. zastaranje teh aktov?
Ali v primeru, ko bi predpis, na katerem odločba temelji, prenehal veljati, tudi odločba kot posamični upravni akt prenehal veljati?'

Odgovor:

Upravne odločbe so kot posamični upravni akt vir pravic in obveznosti. Izdane upravne odločbe dobijo veljavo oz. pravne učinke, kot izhajajo iz izreka z vročitvijo stranki, pri čemer se lahko v primerih napak, ki so v ZUP definirani kot podlaga za odpravo ali razveljavitev oz. spremembo odločb te ustrezno sanirajo. Tudi nezakonite odločbe pa torej z izdajo (vročitvijo) začnejo učinkovati, razen če vsebujejo ključne napake, ki konstituirajo določbo, kot sta izrek in podpis uradne osebe, ki odloča (več Kovač in Jerovšek, Upravni ostopek in upravni spor, 2023, str. 220 in nasl.), ali če so storjene napake, ki so razlog za ničnost. 

Odločbe torej učinkujejo od izdaje (vročitve) do roka, ki je navaden v izreku, če gre za po področnem zakonu časovno omejene pravice oz. obveznosti (npr. štipendijo, vezano na šolsko leto, več o t. i. temporarnih odločbah glej v Kovač in Kerševan (ur.), Komentar ZUP, 2020, 2. knjiga). Sicer pa je glede "veljavnosti" odločb pomembna ureditev dokončnosti, pravnomočnosti in zlasti izvršljivosti odločb (224.člen ZUP, 225. člen ZUP in 282. člen ZUP), saj slednji učinek predstavlja podlago, od kdaj do kdaj se pravica ali obveznost izvrši/uje.

Glede omejitve veljave pa načeloma v upravnih zadevah velja, da zastaranje zaradi javnega interesa ne nastopi, razen če tako določa področni zakon (npr. glej 125. člen Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2, Ur. l. RS, št. 13/11-UPB in nasl.). V primerih, ko bi področni zakon sicer določal drugačna pravila glede izvršitve, dokončnosti ali pravnomočnosti upravnega akta oz. tega, ali pridobljene pravice oz. dodeljene obveznosti izgubijo svojo veljavnost oz. zastarajo), bi taka (specialna) pravila nadredila splošna pravila iz ZUP (načelo lex specialis derogat legi generali). Specifična vprašanja in elementi glede vodenja upravnih postopkov so sicer lahko za različna upravna področja (npr. davki, šolstvo, socialne zadeve, inšpekcije…) v področnih zakonih urejena drugače, kot so le ta urejena v splošnem ZUP. Pri tem je potrebno poudariti, da mora za razlikovanje od splošno predpisanih pravil iz ZUP obstajati razumen razlog, ki takšno spremembo splošnih pravil postopka utemeljuje (3. člen ZUP kot odraz 2. člena Ustave RS glede pravne varnosti ter 22. člena Ustave RS glede enakega varstva pravic; več o tem tudi Kerševan in Kovač (ur)., Komentar ZUP, 1. knjiga, 2020, str. 76-81). T pomeni, da se na posameznih upravnih področjih, za katera je z zakonom predpisan poseben upravni postopek, postopa po določbah posebnega (področnega) zakona. Po določbah ZUP pa se postopa v vseh vprašanjih, ki niso urejena s posebnim zakonom.

Ob tem je treba izpostaviti, da načelo pravne varnosti (več o tem 2. člen Ustave Republike Slovenije (URS, Ur. l. RS, št. 33/91-I in nasl.) in Avbelj (ur.) Komentar URS, 2019, komentarji k 2. in 158. členu URS) in nadrejeni javni interes zahtevata, da so pravice in obveznosti, nastale v okviru upravnih razmerij, jasno opredeljene in predvidljive, kar zagotavlja zanesljivost pravnega reda. Takšna trdnost pravnih razmerij preprečuje arbitrarno spreminjanje ali časovne omejitve, ki bi lahko ogrozile osnovna načela pravne države. To pomeni, da praviloma velja, da po ZUP pravice oz. obveznosti v upravnih razmerjih zaradi nadrejenega javnega interesa in pravnomočnosti nimajo omejene časovne veljavnosti in ne zastarajo. Izjema so z URS in zakonom določeni posegi v učinkujoče odločbe tako s (i) posamičnimi (drugimi odločbami) kot s (ii) splošnimi akti (predpisi). 

(i) Kolikor imajo odločbe napake, ki pomenijo uporabo pravnih sredstev v posamičnih zadevah, pa se vanje posega in se jih spreminja, razveljavlja, odpravlja ali ugotavlja kot nične, kot določa ZUP (glej 237.člen ZUP, 260.člen ZUP, 273.člen ZUP, 274.člen ZUP, 278.člen ZUP, 279.člen ZUP; več v Kovač in Jerovšek, 2023, str. 232 in nasl.). Nadalje je poseg v posamičnih upravnih razmerjih v že izdane določbe seveda možen tudi v sodnih postopkih, kot so določeni za kontrolo nad zakonitostjo posamičnih upravnih aktov, to je v upravnem oz. socialnem sporu ali prek ustavne pritožbe, kot določajo ZUS-1, ZDDS-1 in ZUstS.

(ii) Pridobljene pravice, kar smiselno velja tudi za določene obveznosti, pa predstavljajo pravna stanja, ki niso varovana zgolj z upravnimi akti, temveč so taka, ki so varovana pred posegi zakonodajalca, torej s splošnimi akti, ker uživajo ustavno varstvo (v zvezi s tem načelo pravne varnosti, predvidljivosti in zaupanja v pravo) in kot taka niso časovno omejena, temveč trajna in zato nepreklicna (o tem Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 1: »Državljan ima pravico zaupati v veljavno pravo in skladno z njim uravnavati ravnanja ter računati na pravne posledice, ki izhajajo iz tega.«). To pomeni, da se v izvršljive oz. pravnomočne odločbe ne posega niti z naknadno spremembo ali razveljavitvijo predpisov, ki so bili podlaga za izdajo teh posamičnih upravnih aktov. Če torej predpis, na podlagi katerega je bil upravni akt izdan, preneha veljati, to splošno ne pomeni, da bi s tem pretekla tudi veljavnost oz. učinkovanje (izvršljivost) izdanega (u)pravnega akta. V takšnem primeru pravni učinki (u)pravnega akta tako veljajo naprej kljub spremembi ali razveljavitvi pravnega predpisa, na podlagi katerega je bil (u)pravni akt izdan.

Da pa bi se s pravnim predpisom (npr. celo zakonom) poseglo v utrjena, tj. pravnomočna pravna stanja posameznikov bi morali za to, da bi bil takšen poseg ustaven (glej 158. člen Ustave RS) in zakonit, skupno (kumulativno) veljati sicer naslednji pogoji (po Šinkovec, Pridobljene pravice, 1994, str. 9-12): 
1. V družbi bi moralo priti do spremenjenih družbenih vrednot in s tem spremenjen javni interes, ki bi predstavljal zadosten razlog za drugačno regulacijo na nekem področju (tj. zastaranje pravice oz. obveznosti). Namreč ena izmed funkcij upravnega postopka je prav (pre)tehtanje kolizije javnega in zasebnega interesa, kar bi pomenilo, da bi bil v primerih, ko se javni interes spremeni, poseg v že pridobljene pravice lahko opravičen, če sta izpolnjena tudi nadaljnja pogoja.
2. Poseg bi moral biti sorazmeren. Torej zagotovitev javnega interesa bi se morala zagotoviti z najmilejšim posegom v že pridobljene pravice in utrjena pravna stanja.
3. Strankam v teh postopkih bi morala biti zagotovljena možnost pravnega varstva (npr. pritožbe oz. upravnega spora) oz. odškodnine.

Vsaka takšna sprememba bi morala biti utemeljena na izrecnih določbah zakona, pri čemer bi zakonodajalec moral opraviti temeljito tehtanje različnih interesov ob hkratnem spoštovanju načela pravne varnosti; s tem je preklic veljavnosti upravnih aktov (velika) izjema in ne pravilo.


Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...