Izmenjava podatkov iz evidenc po ZUP v uslužbenskih razmerjih?: razlika med redakcijama

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje
 
(8 vmesnih redakcij 3 uporabnikov ni prikazanih)
Vrstica 1: Vrstica 1:
== '''Zadeva: '''Izmenjava podatkov iz evidenc po ZUP v uslužbenskih razmerjih?<br>  ==
== '''Zadeva: '''Izmenjava podatkov iz evidenc po ZUP v uslužbenskih razmerjih?<br>  ==


'''Datum odgovora:'''&nbsp;1. 3. 2014<br> '''Datum pregleda:'''&nbsp;27.11.2022'''Status uporabnika:'''&nbsp; uradna oseba, ki vodi upravni postopek <br>
'''Datum odgovora:'''&nbsp;1. 3. 2014, pregled 27. 11. 2022 <br>
'''Status uporabnika:'''&nbsp; uradna oseba, ki vodi upravni postopek <br>


== '''Vprašanje:'''  ==
== '''Vprašanje:'''  ==
Vrstica 9: Vrstica 10:
== '''Odgovor:'''  ==
== '''Odgovor:'''  ==


V nekaterih upravnopravnih primerih se ZUP uporablja smiselno in to velja tudi v uslužbenskih razmerjih po [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO3177 Zakonu o javnih uslužbencih] (ZJU, Ur. l. RS, RS, št. 63/07 – uradno prečiščeno besedilo, 65/08, 69/08 – ZTFI-A, 69/08 – ZZavar-E, 40/12 – ZUJF, 158/20 – ZIntPK-C, 203/20 – ZIUPOPDVE, 202/21 – odl. US in 3/22 – ZDeb). Npr. po 24., 39., 60. in 155. členu ZJU se ZUP uporablja v okviru procesnih dejanj, ko gre zlasti za vročanje, pravno varstvo oz. javni natečaj, v zvezi z odpovedjo pogodbe pa (le) glede vročitve aktov iz postopka (več o omejeni rabi ZUP po ZJU prim. Jerovšek in Kovač, Posebni upravni postopki, 2007, str. 280-286).&nbsp;  
V nekaterih upravnopravnih primerih se ZUP uporablja smiselno in to velja tudi v uslužbenskih razmerjih po [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO3177 Zakonu o javnih uslužbencih] (ZJU, Ur. l. RS, RS, št. 56/02 in novele). Npr. po 24., 39., 60. in 155. členu ZJU se ZUP uporablja v okviru procesnih dejanj, ko gre zlasti za vročanje, pravno varstvo oz. javni natečaj, v zvezi z odpovedjo pogodbe pa (le) glede vročitve aktov iz postopka (več o omejeni rabi ZUP po ZJU prim. Jerovšek in Kovač, Posebni upravni postopki, 2007, str. 280-286).&nbsp;  


Ko se postavi vprašanje '''o rabi ZUP v neupravni zadevi, je treba presojati prejkone restriktivno, glede na cilje in vrednote''', kot jih zasleduje področna zakonodaja.&nbsp;[[Zak:ZUP#4._.C4.8Dlen|4. člen ZUP]]<span style="line-height: 1.5em;">&nbsp; se nanaša na smiselno uporabo ZUP v drugih javnopravnih zadevah, ki nimajo narave upravne zadeve, torej pri katerih ne gre za odločanje o pravici, obveznosti ali pravni koristi s področja upravnega prava (na primer odločanje o izvolitvah, imenovanjih in razrešitvah določenih vrst nosilcev javnih funkcij). Uporaba ZUP je v drugih javnopravnih stvareh praviloma smiselna, kar pomeni, da se</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span>'''pravila splošnega upravnega postopka v takšnih stvareh uporabljajo le, če odločanje ni urejeno s posebnim postopkom'''<span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;oz. zakonom (po Breznik, Štucin in Marflak et al., Zakon o splošnem upravnem postopku s komentarjem, 2004, str. 57-58).</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span>  
Ko se postavi vprašanje '''o rabi ZUP v neupravni zadevi, je treba presojati prejkone restriktivno, glede na cilje in vrednote''', kot jih zasleduje področna zakonodaja.&nbsp;[[Zak:ZUP#4._.C4.8Dlen|4. člen ZUP]]<span style="line-height: 1.5em;">&nbsp; se nanaša na smiselno uporabo ZUP v drugih javnopravnih zadevah, ki nimajo narave upravne zadeve, torej pri katerih ne gre za odločanje o pravici, obveznosti ali pravni koristi s področja upravnega prava (na primer odločanje o izvolitvah, imenovanjih in razrešitvah določenih vrst nosilcev javnih funkcij). Uporaba ZUP je v drugih javnopravnih stvareh praviloma smiselna, kar pomeni, da se</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span>'''pravila splošnega upravnega postopka v takšnih stvareh uporabljajo le, če odločanje ni urejeno s posebnim postopkom'''<span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;oz. zakonom (po Breznik, Štucin in Marflak et al., Zakon o splošnem upravnem postopku s komentarjem, 2004, str. 57-58).</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span>  


<span style="line-height: 1.5em;">Za javne uslužbence se v primeru prenehanja pogodbe o zaposlitvi sočasno uporabljata tako ZJU in</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span>[http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO5944 Zakon o delovnih razmerjih]<span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span><span style="line-height: 1.5em;">(ZDR-1, Ur. l. RS, št. 21/13, 78/13 – popr., 47/15 – ZZSDT, 33/16 – PZ-F, 52/16, 15/17 – odl. US, 22/19 – ZPosS, 81/19, 203/20 – ZIUPOPDVE, 119/21 – ZČmIS-A, 202/21 – odl. US, 15/22 in 54/22 – ZUPŠ-1). ZJU se uporablja kot primarni zakon, ki vodi k subsidiarni uporabi ZDR, kadar sam eksplicitno ne ureja nekega vprašanja.</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span>'''Za pridobivanje informacij o javnem uslužbencu je pomemben 33a. člen ZJU,'''<span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span><span style="line-height: 1.5em;">ki določa da predstojnik lahko pridobi informacije o javnem uslužbencu v primeru, ko obstajajo razlogi za sum, da javni uslužbenec zlorablja svojo pravico do zadržanosti z dela do 30 delovnih dni zaradi poškodbe ali bolezni. V tem primeru lahko predstojnik pooblasti enega ali več javnih uslužbencev za ugotovitev dejanskega stanja, ki imajo pravico do zbiranja teh informacij le od javnih uslužbencev, zaposlenih v organu in od tretjih oseb. Še pred pričetkom izvajanja nadzora mora predstojnik javnega uslužbenca opozoriti, da obstajajo razlogi za sum o zlorabi ter mu omogočiti, da se o tem izjasni.</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span><span style="line-height: 1.5em;">48. člen ZDR-1 določa, da se osebni podatki se lahko zbirajo, obdelujejo, uporabljajo in posredujejo tretjim osebam samo, če je to določeno s tem ali drugim zakonom ali če je to potrebno zaradi uresničevanja pravic in obveznosti iz delovnega razmerja ali v zvezi z delovnim razmerjem.</span>  
<span style="line-height: 1.5em;">Za javne uslužbence se v primeru prenehanja pogodbe o zaposlitvi sočasno uporabljata tako ZJU in</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span>[http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO5944 Zakon o delovnih razmerjih]<span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span><span style="line-height: 1.5em;">(ZDR-1, Ur. l. RS, št. 21/13 in novele). ZJU se uporablja kot primarni zakon, ki vodi k subsidiarni uporabi ZDR, kadar sam eksplicitno ne ureja nekega vprašanja.</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span>'''Za pridobivanje informacij o javnem uslužbencu je pomemben 33a. člen ZJU,'''<span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span><span style="line-height: 1.5em;">ki določa da predstojnik lahko pridobi informacije o javnem uslužbencu v primeru, ko obstajajo razlogi za sum, da javni uslužbenec zlorablja svojo pravico do zadržanosti z dela do 30 delovnih dni zaradi poškodbe ali bolezni. V tem primeru lahko predstojnik pooblasti enega ali več javnih uslužbencev za ugotovitev dejanskega stanja, ki imajo pravico do zbiranja teh informacij le od javnih uslužbencev, zaposlenih v organu in od tretjih oseb. Še pred pričetkom izvajanja nadzora mora predstojnik javnega uslužbenca opozoriti, da obstajajo razlogi za sum o zlorabi ter mu omogočiti, da se o tem izjasni.</span><span style="line-height: 1.5em;">&nbsp;</span><span style="line-height: 1.5em;">48. člen ZDR-1 določa, da se osebni podatki se lahko zbirajo, obdelujejo, uporabljajo in posredujejo tretjim osebam samo, če je to določeno s tem ali drugim zakonom ali če je to potrebno zaradi uresničevanja pravic in obveznosti iz delovnega razmerja ali v zvezi z delovnim razmerjem.</span>  


'''Varstvo osebnih podatkov je poleg tega ustavno zagotovljena pravica '''opredeljena v&nbsp; [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=USTA1 38. členu Ustave RS] (URS; Ur. l. RS, št. 33/91-I, 42/97 – UZS68, 66/00 – UZ80, 24/03 – UZ3a, 47, 68, 69/04 – UZ14, 69/04 – UZ43, 69/04 – UZ50, 68/06 – UZ121,140,143, 47/13 – UZ148, 47/13 – UZ90,97,99, 75/16 – UZ70a in 92/21 – UZ62a), podrobneje pa jo ureja [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO3906 Zakon o varstvu osebnih podatkov] (ZVOP-1,&nbsp;Ur. l. RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo in 177/20). Vsako zbiranje, obdelava in uporaba osebnih podatkov se šteje kot poseg v 38. člen URS. Takšen poseg je dopusten le, če je v zakonu opredeljeno, kateri podatki se smejo obdelovati, jasno pa mora biti razviden tudi namen obdelave osebnih podatkov ter zagotovljeno ustrezno varstvo in varovanje.<br>  
'''Varstvo osebnih podatkov je poleg tega ustavno zagotovljena pravica '''opredeljena v&nbsp; 38. členu [http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=USTA1 Ustave RS] (URS; Ur. l. RS, št. 33/91-I in novele), podrobneje pa jo ureja [https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2022-01-4187?sop=2022-01-4187 Zakon o varstvu osebnih podatkov] (ZVOP-2, Ur. l. RS, št. 163/22). Vsako zbiranje, obdelava in uporaba osebnih podatkov se šteje kot poseg v 38. člen URS. Takšen poseg je dopusten le, če je v zakonu opredeljeno, kateri podatki se smejo obdelovati, jasno pa mora biti razviden tudi namen obdelave osebnih podatkov ter zagotovljeno ustrezno varstvo in varovanje.<br>  


Po določbi&nbsp; [[Zak:ZUP#34a._.C4.8Dlen|34a. člena ZUP]] so upravljavci zbirk osebnih podatkov, ki razpolagajo s podatki, ki so potrebni za ugotovitev dejstev v zvezi z vodenjem in odločanjem v upravnem postopku, dolžni na podlagi obrazložene zahteve organa, brezplačno, najkasneje v roku 15 dni, posredovati zahtevane podatke. Zahteva mora vsebovati navedbo zahtevanih podatkov, pravno podlago za posredovanje, namen njihove uporabe in številko upravne zadeve. Zasebni upravljavec zbirk osebnih podatkov (na primer zasebno podjetje) je dolžan posredovati zahtevane osebne podatke, v kolikor je izkazan upravičen namen uporabe teh podatkov v konkretni upravni zadevi  
Po določbi&nbsp;[[Zak:ZUP#34._.C4.8Dlen|34a.člena ZUP]] so upravljavci zbirk osebnih podatkov, ki razpolagajo s podatki, ki so potrebni za ugotovitev dejstev v zvezi z vodenjem in odločanjem v upravnem postopku, dolžni na podlagi obrazložene zahteve organa, brezplačno, najkasneje v roku 15 dni, posredovati zahtevane podatke. Zahteva mora vsebovati navedbo zahtevanih podatkov, pravno podlago za posredovanje, namen njihove uporabe in številko upravne zadeve. Zasebni upravljavec zbirk osebnih podatkov (na primer zasebno podjetje) je dolžan posredovati zahtevane osebne podatke, v kolikor je izkazan upravičen namen uporabe teh podatkov v konkretni upravni zadevi  


Torej se podatke od upravljavca zasebne zbirke podatkov (tu delodajalca iz zasebnega sektorja) lahko pridobi, če o konkretni zadevi teče upravni postopek, '''ne pa v predmetni uslužbenski zadevi, ko področni zakoni urejajo isto procesno vprašanje posebej in bi tudi uporaba določb ZUP (o izmenjavi podatkov) ne bila v skladu z namenom in mejami rabe ZUP po ZJU, samem [[Zak:ZUP#4._.C4.8Dlen|4. členu ZUP]] in nenazadnje URS.&nbsp;'''  
Torej se podatke od upravljavca zasebne zbirke podatkov (tu delodajalca iz zasebnega sektorja) lahko pridobi, če o konkretni zadevi teče upravni postopek, '''ne pa v predmetni uslužbenski zadevi, ko področni zakoni urejajo isto procesno vprašanje posebej in bi tudi uporaba določb ZUP (o izmenjavi podatkov) ne bila v skladu z namenom in mejami rabe ZUP po ZJU, samem [[Zak:ZUP#4._.C4.8Dlen|4.členu ZUP]] in nenazadnje URS.&nbsp;'''  


<br>  
<br>  
Vrstica 31: Vrstica 32:
&nbsp;  
&nbsp;  


[[Category:Listine,_potrdila,_upravne_overitve_in_izmenjava_podatkov_iz_uradnih_evidenc]] [[Category:Ne/raba_ZUP_v_neupravnih_javnopravnih_zadevah_(šolstvo,_prekrški_…)]]
[[Category:Listine,_potrdila,_upravne_overitve_in_izmenjava_podatkov_iz_uradnih_evidenc]]  
[[Category:Ne/raba ZUP v neupravnih javnopravnih zadevah (šolstvo, prekrški)]]

Trenutna redakcija s časom 09:05, 14. maj 2023

Zadeva: Izmenjava podatkov iz evidenc po ZUP v uslužbenskih razmerjih?

Datum odgovora: 1. 3. 2014, pregled 27. 11. 2022
Status uporabnika:  uradna oseba, ki vodi upravni postopek

Vprašanje:

Ali lahko delodajalec v javnem sektorju pridobi podatke o zaposlenem od delodajalca v zasebnem sektorju (z namenom odpovedi pogodbe o zaposlitvi, če ta npr. opravlja konkurenčno delo) po določbi 34.a člena ZUP, če upoštevamo, da se v uslužbenskih razmerjih ZUP uporablja smiselno?

Odgovor:

V nekaterih upravnopravnih primerih se ZUP uporablja smiselno in to velja tudi v uslužbenskih razmerjih po Zakonu o javnih uslužbencih (ZJU, Ur. l. RS, RS, št. 56/02 in novele). Npr. po 24., 39., 60. in 155. členu ZJU se ZUP uporablja v okviru procesnih dejanj, ko gre zlasti za vročanje, pravno varstvo oz. javni natečaj, v zvezi z odpovedjo pogodbe pa (le) glede vročitve aktov iz postopka (več o omejeni rabi ZUP po ZJU prim. Jerovšek in Kovač, Posebni upravni postopki, 2007, str. 280-286). 

Ko se postavi vprašanje o rabi ZUP v neupravni zadevi, je treba presojati prejkone restriktivno, glede na cilje in vrednote, kot jih zasleduje področna zakonodaja. 4. člen ZUP  se nanaša na smiselno uporabo ZUP v drugih javnopravnih zadevah, ki nimajo narave upravne zadeve, torej pri katerih ne gre za odločanje o pravici, obveznosti ali pravni koristi s področja upravnega prava (na primer odločanje o izvolitvah, imenovanjih in razrešitvah določenih vrst nosilcev javnih funkcij). Uporaba ZUP je v drugih javnopravnih stvareh praviloma smiselna, kar pomeni, da se pravila splošnega upravnega postopka v takšnih stvareh uporabljajo le, če odločanje ni urejeno s posebnim postopkom oz. zakonom (po Breznik, Štucin in Marflak et al., Zakon o splošnem upravnem postopku s komentarjem, 2004, str. 57-58). 

Za javne uslužbence se v primeru prenehanja pogodbe o zaposlitvi sočasno uporabljata tako ZJU in Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1, Ur. l. RS, št. 21/13 in novele). ZJU se uporablja kot primarni zakon, ki vodi k subsidiarni uporabi ZDR, kadar sam eksplicitno ne ureja nekega vprašanja. Za pridobivanje informacij o javnem uslužbencu je pomemben 33a. člen ZJU, ki določa da predstojnik lahko pridobi informacije o javnem uslužbencu v primeru, ko obstajajo razlogi za sum, da javni uslužbenec zlorablja svojo pravico do zadržanosti z dela do 30 delovnih dni zaradi poškodbe ali bolezni. V tem primeru lahko predstojnik pooblasti enega ali več javnih uslužbencev za ugotovitev dejanskega stanja, ki imajo pravico do zbiranja teh informacij le od javnih uslužbencev, zaposlenih v organu in od tretjih oseb. Še pred pričetkom izvajanja nadzora mora predstojnik javnega uslužbenca opozoriti, da obstajajo razlogi za sum o zlorabi ter mu omogočiti, da se o tem izjasni. 48. člen ZDR-1 določa, da se osebni podatki se lahko zbirajo, obdelujejo, uporabljajo in posredujejo tretjim osebam samo, če je to določeno s tem ali drugim zakonom ali če je to potrebno zaradi uresničevanja pravic in obveznosti iz delovnega razmerja ali v zvezi z delovnim razmerjem.

Varstvo osebnih podatkov je poleg tega ustavno zagotovljena pravica opredeljena v  38. členu Ustave RS (URS; Ur. l. RS, št. 33/91-I in novele), podrobneje pa jo ureja Zakon o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2, Ur. l. RS, št. 163/22). Vsako zbiranje, obdelava in uporaba osebnih podatkov se šteje kot poseg v 38. člen URS. Takšen poseg je dopusten le, če je v zakonu opredeljeno, kateri podatki se smejo obdelovati, jasno pa mora biti razviden tudi namen obdelave osebnih podatkov ter zagotovljeno ustrezno varstvo in varovanje.

Po določbi 34a.člena ZUP so upravljavci zbirk osebnih podatkov, ki razpolagajo s podatki, ki so potrebni za ugotovitev dejstev v zvezi z vodenjem in odločanjem v upravnem postopku, dolžni na podlagi obrazložene zahteve organa, brezplačno, najkasneje v roku 15 dni, posredovati zahtevane podatke. Zahteva mora vsebovati navedbo zahtevanih podatkov, pravno podlago za posredovanje, namen njihove uporabe in številko upravne zadeve. Zasebni upravljavec zbirk osebnih podatkov (na primer zasebno podjetje) je dolžan posredovati zahtevane osebne podatke, v kolikor je izkazan upravičen namen uporabe teh podatkov v konkretni upravni zadevi

Torej se podatke od upravljavca zasebne zbirke podatkov (tu delodajalca iz zasebnega sektorja) lahko pridobi, če o konkretni zadevi teče upravni postopek, ne pa v predmetni uslužbenski zadevi, ko področni zakoni urejajo isto procesno vprašanje posebej in bi tudi uporaba določb ZUP (o izmenjavi podatkov) ne bila v skladu z namenom in mejami rabe ZUP po ZJU, samem 4.členu ZUP in nenazadnje URS. 


Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...