Zaslišanje priče v nenavzočnosti stranke: razlika med redakcijama

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje
Vrstica 1: Vrstica 1:
== '''Zadeva: '''Postopanje organa ob zahtevi priče, da se pričanja ne razkrije<br>'''Datum odgovora:'''&nbsp;26. 6. 2013<br>'''Status:''' '''v delu '''/ v usklajevanju z mentorjem / končano / v preverjanju na MJU / končano MJU <br>'''Status uporabnika:''' uradna oseba, ki vodi upravni postopek  ==
== '''Zadeva: '''Postopanje organa ob zahtevi priče, da se pričanja ne razkrije<br>'''Datum odgovora:'''&nbsp;30. 6. 2013<br>'''Status:''' '''v delu '''/ v usklajevanju z mentorjem / končano / v preverjanju na MJU / končano MJU <br>'''Status uporabnika:''' uradna oseba, ki vodi upravni postopek  ==


== '''Vprašanje:'''  ==
== '''Vprašanje:'''  ==


V PUP - postopku, ki se vodi po uradni dolžnosti, je za ugotovitev dejanskega stanja potrebno dokazovanje s pričami (družinski člani, sosedje). Upravni organ želi vsako pričo zaslišati posebej, brez navzočnosti stranke, saj bi strankina prisotnost na zaslišanju zelo vplivala na izpoved priče (gre za občutljiva vprašanja, ki se nanašajo na alkoholizem, nasilje v družini, psihološko stanje stranke, obnašanje, spolna nedotakljivost…). Kakšne bi bile posledice takega ravnanja organa, če bi pred izdajo končne (negativne) odločbe stranka bila zaslišana in bi ji bili predstavljeni vsi dokazi in dejstva o katerih bi se lahko izrekla? <br> <br>Priča na zapisnik zahteva, da se njenega pričanja, da se njenega pričanja ne razkrije stranki. Kako naj upravni organ tak dokaz upošteva pri odločanju, obrazloži v odločbi, ga predstavi stranki, če ve, da ima tako postopanje lahko negativne posledice? <br>  
Kakšne bi bile posledice ravnanja organa, če bi v upravnem postopku (gre se za kočljivo družinsko situacijo) pričo zaslišal brez navzočnosti stranke, bi pa pred izdajo končne (negativne) odločbe stranka bila zaslišana in bi ji bili predstavljeni vsi dokazi in dejstva o katerih bi se lahko izrekla?  
 
Priča na zapisnik zahteva, da se njenega pričanja, ne razkrije stranki. Kako naj upravni organ tak dokaz upošteva pri odločanju, obrazloži v odločbi, ga predstavi stranki, če ve, da ima tako postopanje lahko negativne posledice? <br>  


== <br>'''Odgovor:'''  ==
== <br>'''Odgovor:'''  ==
Vrstica 11: Vrstica 13:
V upravnem postopku velja več temeljnih načel, ki se medsebojno dopolnjujejo in ne izključujejo. To velja tudi za načelo materialne resnice ([[Zak:ZUP#8._.C4.8Dlen|8. člen ZUP]]), ki terja gotovo ugotovljena dejstva pred odločitvijo, in temeljno načelo zaslišanja stranke ([[Zak:ZUP#9._.C4.8Dlen|9. člen ZUP]]), ki daje stranki možnost braniti se oz. uveljavljati svoje interese. <br>Če upoštevamo določbe 4. odstavka [[Zak:ZUP#146._.C4.8Dlen|146. člena ZUP]] upravni organ ne sme izdati odločbe, preden ne da stranki možnosti, da se izreče o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembna za izdajo odločbe, čeprav je dejansko stanje nesporno ugotovljeno in dokazano. Če stranki sodelovanje v postopku ni omogočeno, zlasti možnost, da se izreče o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembna za izdajo odločbe, sploh njej v breme, gre za bistveno kršitev pravil postopka kot samostojen pritožbeni razlog, na katerega pazi v primeru pritožbe drugostopenjski organ po uradni dolžnosti ([[Zak:ZUP#237._.C4.8Dlen|tretja točka drugega odstavka 237. člena ZUP]] in [[Zak:ZUP#247._.C4.8Dlen|drugi odstavek 247. člena ZUP]]). Več o tem tudi v [http://www2.fu.uni-lj.si/mediawiki/index.php?title=Udele%C5%BEba_in_pravice_stranke_pri_zasli%C5%A1anju_pri%C4%8De tem primeru].  
V upravnem postopku velja več temeljnih načel, ki se medsebojno dopolnjujejo in ne izključujejo. To velja tudi za načelo materialne resnice ([[Zak:ZUP#8._.C4.8Dlen|8. člen ZUP]]), ki terja gotovo ugotovljena dejstva pred odločitvijo, in temeljno načelo zaslišanja stranke ([[Zak:ZUP#9._.C4.8Dlen|9. člen ZUP]]), ki daje stranki možnost braniti se oz. uveljavljati svoje interese. <br>Če upoštevamo določbe 4. odstavka [[Zak:ZUP#146._.C4.8Dlen|146. člena ZUP]] upravni organ ne sme izdati odločbe, preden ne da stranki možnosti, da se izreče o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembna za izdajo odločbe, čeprav je dejansko stanje nesporno ugotovljeno in dokazano. Če stranki sodelovanje v postopku ni omogočeno, zlasti možnost, da se izreče o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembna za izdajo odločbe, sploh njej v breme, gre za bistveno kršitev pravil postopka kot samostojen pritožbeni razlog, na katerega pazi v primeru pritožbe drugostopenjski organ po uradni dolžnosti ([[Zak:ZUP#237._.C4.8Dlen|tretja točka drugega odstavka 237. člena ZUP]] in [[Zak:ZUP#247._.C4.8Dlen|drugi odstavek 247. člena ZUP]]). Več o tem tudi v [http://www2.fu.uni-lj.si/mediawiki/index.php?title=Udele%C5%BEba_in_pravice_stranke_pri_zasli%C5%A1anju_pri%C4%8De tem primeru].  


Če sklepamo po sodni praksi (Sodba VS RS št. U1704/95 z dne 17.02.1999) opustitev soočenja med stranko in pričo, četudi bi bilo zahtevano, ne predstavlja kršitve pravil postopka, da v kolikor organ ne sooči priče in stranke, bistveno ne krši pravil postopka, vendar le v primeru, da ima stranka možnost, da se je pred izdajo odločbe izjasni o vseh relevantnih dejstvih in okoliščinah, na katere bo organ uprl svojo odločitev. Tako vidimo, da sta si sodna praksa in teorija neenotni.
V prvem odstavku [[Zak:ZUP#154. člen|154. člena ZUP]] je določeno, da uradna oseba, ki vodi postopek, mora razpisati ustno obravnavo v tistih zadevah, v katerih sta udeleženi dve ali več strank z nasprotnimi interesi ali kadar je treba opraviti ogled, ali zaslišati priče in izvedence.<br>V situaciji, ko priča ne želi pričati v navzočnosti stranke, pričanje pa je nujno za ugotovitev dejanskega stanja, lahko upravni organ ravna drugače, kot je navedeno v ZUP vendar le v izjemnih okoliščinah (npr. ko gre za občutljiva vprašanja, ki se nanašajo na alkoholizem, nasilje v družini, psihološko stanje stranke, obnašanje, spolna nedotakljivost), ki opravičujejo odstop od stališča [[Zak:ZUP#154. člen|154. člena ZUP]]<br>
 
Če sklepamo po sodni praksi (Sodba VS RS št. U1704/95 z dne 17.02.1999) opustitev soočenja med stranko in pričo, četudi bi bilo zahtevano, ne predstavlja kršitve pravil postopka, da v kolikor organ ne sooči priče in stranke, bistveno ne krši pravil postopka, vendar le v primeru, da ima stranka možnost, da se je pred izdajo odločbe izjasni o vseh relevantnih dejstvih in okoliščinah, na katere bo organ uprl svojo odločitev.&nbsp;
 
 


V primeru, da priča zahteva, da se njenega pričanja oz. podatka o tem, kdo je pričal ne razkrije, bi bilo izjemoma smiselno uporabiti primerjavo s kazenskim pravom, ki pozna institut t.i. varovane priče. Pri samem odločanju nam ni relavantno dejstvo kdo je nekaj izjavil, pač pa kaj je izjavil. Menimo, da je v upravnem postopku potrebno upoštevati načelo materialne resnice ([[Zak:ZUP#8._.C4.8Dlen|8. člen ZUP]]), zato organ lahko pri odločanju upošteva pričanje anonimne priče, dokazna vrednost pričanja pa je stvar presoje uradne osebe po načelu proste presoje dokazov ([[Zak:ZUP#10._.C4.8Dlen|10. člen ZUP]]). <br> <br><br>  
V primeru, da priča zahteva, da se njenega pričanja oz. podatka o tem, kdo je pričal ne razkrije, bi bilo izjemoma smiselno uporabiti primerjavo s kazenskim pravom, ki pozna institut t.i. varovane priče. Pri samem odločanju nam ni relavantno dejstvo kdo je nekaj izjavil, pač pa kaj je izjavil. Menimo, da je v upravnem postopku potrebno upoštevati načelo materialne resnice ([[Zak:ZUP#8._.C4.8Dlen|8. člen ZUP]]), zato organ lahko pri odločanju upošteva pričanje anonimne priče, dokazna vrednost pričanja pa je stvar presoje uradne osebe po načelu proste presoje dokazov ([[Zak:ZUP#10._.C4.8Dlen|10. člen ZUP]]). <br> <br><br>  
Vrstica 21: Vrstica 27:
== '''Želite podati svoje mnenje:'''  ==
== '''Želite podati svoje mnenje:'''  ==


<comments />  
<comments />


[[Category:Priče,_izvedenci,_ogled,_izjava_stranke_in_druga_dokazila]] [[Category:Pravica_do_pritožbe_in_odpoved_tej_pravici]]
[[Kategorija:Priče, izvedenci, ogled, izjava stranke in druga dokazila]] [[Category:Pravica do pritožbe in odpoved tej pravici]]

Redakcija: 09:15, 29. junij 2013

Zadeva: Postopanje organa ob zahtevi priče, da se pričanja ne razkrije
Datum odgovora: 30. 6. 2013
Status: v delu / v usklajevanju z mentorjem / končano / v preverjanju na MJU / končano MJU
Status uporabnika: uradna oseba, ki vodi upravni postopek

Vprašanje:

Kakšne bi bile posledice ravnanja organa, če bi v upravnem postopku (gre se za kočljivo družinsko situacijo) pričo zaslišal brez navzočnosti stranke, bi pa pred izdajo končne (negativne) odločbe stranka bila zaslišana in bi ji bili predstavljeni vsi dokazi in dejstva o katerih bi se lahko izrekla?

Priča na zapisnik zahteva, da se njenega pričanja, ne razkrije stranki. Kako naj upravni organ tak dokaz upošteva pri odločanju, obrazloži v odločbi, ga predstavi stranki, če ve, da ima tako postopanje lahko negativne posledice?


Odgovor:

Priča je fizična oseba, ki je v preteklosti zaznala dejstvo, katero je po materialnem predpisu pomembno za odločitev v upravni zadevi. Osebe, ki morejo pričati, so dolžne pričati (182. člen ZUP). Po 154. členu ZUP, se izvedba dokaza z zaslišanjem prič opravi na ustni obravnavi. Tretji odstavek 185. člen ZUP določa, da pred vprašanjem o sami zadevi uradna oseba, ki vodi postopek pričo pouči, kdaj ji ni treba pričati in na katera vprašanja lahko odreče pričanje. V prvem odstavku 183. člen ZUP, so naštete situacije, ko priča lahko odreče pričanje. Primer odklonitve pričanja pride v poštev tedaj, ko bi priča z odgovorom spravila sebe ali sorodnika v kazenski pregon ali hudo sramoto ali večjo premoženjsko škodo. Če priča odreče pričanje, je to treba zapisati v zapisniku o ustni obravnavi. Zaradi končne presoje uspeha dokazovanja s pričo, je dobro, če priča vsaj nakaže, čemu na posamezno vprašanje ne bo odgovarjala, čeprav je zakon ne zavezuje, da bi odklonitev pričanja pojasnjevala podrobneje.,

V upravnem postopku velja več temeljnih načel, ki se medsebojno dopolnjujejo in ne izključujejo. To velja tudi za načelo materialne resnice (8. člen ZUP), ki terja gotovo ugotovljena dejstva pred odločitvijo, in temeljno načelo zaslišanja stranke (9. člen ZUP), ki daje stranki možnost braniti se oz. uveljavljati svoje interese.
Če upoštevamo določbe 4. odstavka 146. člena ZUP upravni organ ne sme izdati odločbe, preden ne da stranki možnosti, da se izreče o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembna za izdajo odločbe, čeprav je dejansko stanje nesporno ugotovljeno in dokazano. Če stranki sodelovanje v postopku ni omogočeno, zlasti možnost, da se izreče o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembna za izdajo odločbe, sploh njej v breme, gre za bistveno kršitev pravil postopka kot samostojen pritožbeni razlog, na katerega pazi v primeru pritožbe drugostopenjski organ po uradni dolžnosti (tretja točka drugega odstavka 237. člena ZUP in drugi odstavek 247. člena ZUP). Več o tem tudi v tem primeru.

V prvem odstavku 154. člena ZUP je določeno, da uradna oseba, ki vodi postopek, mora razpisati ustno obravnavo v tistih zadevah, v katerih sta udeleženi dve ali več strank z nasprotnimi interesi ali kadar je treba opraviti ogled, ali zaslišati priče in izvedence.
V situaciji, ko priča ne želi pričati v navzočnosti stranke, pričanje pa je nujno za ugotovitev dejanskega stanja, lahko upravni organ ravna drugače, kot je navedeno v ZUP vendar le v izjemnih okoliščinah (npr. ko gre za občutljiva vprašanja, ki se nanašajo na alkoholizem, nasilje v družini, psihološko stanje stranke, obnašanje, spolna nedotakljivost), ki opravičujejo odstop od stališča 154. člena ZUP

Če sklepamo po sodni praksi (Sodba VS RS št. U1704/95 z dne 17.02.1999) opustitev soočenja med stranko in pričo, četudi bi bilo zahtevano, ne predstavlja kršitve pravil postopka, da v kolikor organ ne sooči priče in stranke, bistveno ne krši pravil postopka, vendar le v primeru, da ima stranka možnost, da se je pred izdajo odločbe izjasni o vseh relevantnih dejstvih in okoliščinah, na katere bo organ uprl svojo odločitev. 


V primeru, da priča zahteva, da se njenega pričanja oz. podatka o tem, kdo je pričal ne razkrije, bi bilo izjemoma smiselno uporabiti primerjavo s kazenskim pravom, ki pozna institut t.i. varovane priče. Pri samem odločanju nam ni relavantno dejstvo kdo je nekaj izjavil, pač pa kaj je izjavil. Menimo, da je v upravnem postopku potrebno upoštevati načelo materialne resnice (8. člen ZUP), zato organ lahko pri odločanju upošteva pričanje anonimne priče, dokazna vrednost pričanja pa je stvar presoje uradne osebe po načelu proste presoje dokazov (10. člen ZUP).



Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...