Rešen primer
Status uporabnika: Uradna oseba, ki vodi postopek oz. odloča v njem
Ali je pritožba zoper odločbo, ki je sicer takse prosta, oproščena plačila takse po ZUT? Kako se navede pouk o pravnem sredstvu v takem primeru?
Kaj pa velja glede plačila takse za pritožbo zoper sklep o popravi pomote?
Če je na izdano odločbo dovoljena pritožba, mora biti to jasno navedeno v pouku o pravnem sredstvu. Skladno z 215. členom ZUP mora pouk vsebovati naslednje ključne informacije: organ, na katerega se pritožba vloži, rok za vložitev pritožbe, obveznost plačila takse in njena vrednost (oziroma če je ni, navedemo, da je ni) ter način vložitve pritožbe.
Takse se plačujejo samo za dokumente, ki jih določa taksna tarifa Zakona o upravnih taksah (ZUT, Ur. l. RS, št. 8/00in nasl.). Po ZUT poznamo več možnosti oprostitve taks:
- po kriteriju zadeve (vsebine), ki jih določa 28. člen ZUT,
- po načinu vložitve vloge,
- po lastnostih vložnika, ki jih določa 24. člen ZUT.
Po 15. členu ZUT mora biti v dokumentih, ki se izdajo brez takse navedeno, po kateri določbi zakona so oproščeni plačila takse.
V zgoraj naštetih primerih obstajajo različne možnosti načina vložitve oziroma lastnosti vložnikov (na primer pritožbo lahko vloži invalid, društvo v javnem interesu, oseba, ki se šola, ali pa se zoper isti prvostopenjski akt pritoži oseba, ki ni invalid itd.), zato na splošno ne velja, da oprostitev takse na odločbe pomeni tudi oprostitev takse na pritožbo zoper tako odločbo.
Vendar je ob navedenem treba vzeti v obzir pravila o oprostitvah, ki jih ureja 28. člen ZUT. V njih se pogosto uporabljajo besedne zveze "vloge in drugi dokumenti in dejanja v zvezi" ali "dokumenti in dejanja," kar tako v smislu jezikovnega pomena pravne norme, kot tudi njenega namena, odkazuje na oprostitev plačila upravne takse za celoten upravni postopek, tudi taks v zvezi s pritožbo. V takšnih primerih je pravilo, da se v pouk o pravnem sredstvu zapiše, da se za pritožbo ne plača upravna taksa oziroma da je pritožba oproščena plačila upravne takse. Kadar ne gre za take primere, se v pouku zapiše splošno pravilo, da se za pritožbo plača taksa, kot velja na pri vseh odločbah.
Če pa dejansko vloži pritožbo kdo, ki je oproščen plačila upravne takse (npr. invalid), te ne plača oziroma se mu že plačana taksa vrne po 17. členu ZUT. Organizacije, ki izvršujejo javna pooblastila, dobrodelne organizacije, organizacije, ki delujejo v javnem interesu, sindikati, invalid, osebe z nizkimi prihodki in nekatere druge so po 24. členu ZUT oproščeni plačila takse na podlagi lastnosti, ki pritičejo njihovi dejavnosti ali položaju. Uradne osebe morajo po uradni dolžnosti preverjati upravičenost za uveljavljanje taksne oprostitve. V danem primeru bi bila torej v pouku o pravnem sredstvu navedena obveznost plačila takse, vendar bi bili omenjeni pritožniki, na podlagi dokazil o statusu takse oproščeni oziroma bi se že plačana taksa vrnila po 17. členu ZUT.
28. člen ZUT v peti točki tudi izrecno določa, da so taks oproščeni dokumenti in dejanja v postopku za popravo napak v odločbah, drugih listinah in uradnih evidencah, kar velja tudi za sklep o popravku po 223. členu ZUP. Glede plačila upravne takse pri pritožbi zoper sklep, s katerim se izdana odločba popravi, velja, da je zato pritožba oproščena plačila takse zaradi vsebine zadeve (glej zgoraj).
Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glejte Politiko zasebnosti in Zanikanje odgovornosti.