× O projektu Rešeni primeri Postavite vprašanje Kontakt

Rešen primer

Št. 246
Zadeva: Ne/priznavanje bolonjskih diplom 1. stopnje pri zahtevani izobrazbi za vodenje in odločanje v specialnih postopkih
Datum odgovora: 20. 10. 2011, pregled 27. 11. 2022
Status uporabnika:   -
Vprašanje
Pri upravnem organu se v zvezi s preizkusom znanja za vodenje in odločanje v postopku (npr. v Policiji v prekrškovnem ali inšpekcijskem upravnem postopku) pojavlja dilema glede predpisane izobrazbe. Področni zakon, tj. tretji odstavek 49. člena Zakon o prekrških (ZP-1, Ur. l. RS, št. 7/03 in novele) določa, da mora imeti pooblaščena uradna oseba za izdajanje odločb najmanj sedmo stopnjo izobrazbe. Uredba, ki podrobneje ureja izobrazbo, tj. 3. člen Uredbe o vrsti izobrazbe, strokovnem usposabljanju in preizkusu znanja za vodenje in odločanje v prekrškovnem postopku (Ur. l. RS, št. 42/04) prav tako določa za vodenje in izdajo odločbe v prekrškovnem postopku najmanj sedmo (VII.) stopnjo izobrazbe (univerzitetne ali visoke strokovne). Ali to pomeni, da kandidati s pridobljeno visokošolsko izobrazbo po bolonjski deklaraciji (1. stopnja), ki šteje po starih programih za stopnjo VI/2 in ne VII, nimajo ustrezne izobrazbe za vodenje in odločanje v postopku; npr. prekrškovnem postopku, enako po Zakonu o inšpekcijskem nadzoru (ZIN, Ur. l. RS, št. 43/07-UPB1)? Ali bi bilo potrebno v tem delu spremeniti področni zakon (npr. ZP-1, ZIN) oziroma izvedbene akte teh zakonov?
Odgovor
Drži, da diplomanti bolonjskih študijskih programov (VS ali UN) pridobijo izobrazbo, ki se po Zakonu o visokem šolstvu (ZVis, Ur.l. RS, št. 32/12 – uradno prečiščeno besedilo, 40/12 – ZUJF, 57/12 – ZPCP-2D, 109/12, 85/14, 75/16, 61/17 – ZUPŠ, 65/17, 175/20 – ZIUOPDVE, 57/21 – odl. US, 54/22 – ZUPŠ-1 in 100/22 – ZSZUN) in Uredbi o uvedbi in uporabi klasifikacijskega sistema izobraževanja in usposabljanja (Ur. l. RS, št. 46/06 in 8/17) šteje za VI/2, zato v primerih, če specialnejši zakon (npr. ZP-1, Zakon o prekrških, Ur. l. RS, št. 29/11 – uradno prečiščeno besedilo, 21/13, 111/13, 74/14 – odl. US, 92/14 – odl. US, 32/16, 15/17 – odl. US, 73/19 – odl. US, 175/20 – ZIUOPDVE in 5/21 – odl. US in novele; ali ZIN, Zakon o inšpekcijskem nadzoru, Ur. l. RS, št. 43/07 – uradno prečiščeno besedilo in 40/14) zahteva še po starejši terminologiji VII. stopnjo izobrazbe.
Diplomanti bolonjskih prvostopenjskih programov nimajo zadostne stopnje izobrazbe (ne morejo pristopiti k strokovnemu prekrškovnemu izpitu za VII. stopnjo izobrazbe, temveč le za V. stopnjo izobrazbe) (glej Prilogo 2 k Uredbi o vrsti izobrazbe, strokovnem usposabljanju in preizkusu znanja za vodenje in odločanje v prekrškovnem postopku (Ur. l. RS, št. 75/13 in 29/14) pa so vendarle diplomanti VI. in VII. stopnje izenačeni po Uredbi o izobrazbi, ki jo morajo imeti zaposleni za vodenje in odločanje v upravnem postopku in o strokovnem izpitu iz upravnega postopka (Uradni list RS, št. 12/13 in 61/19), tako da do razlik prihaja le pri specialnejših postopkih, ne po ZUP.

Za vodenje prekrškovnih postopkov pred izdajo odločbe o prekršku ter za izdajo plačilnega naloga je lahko pooblaščena le oseba, ki ima najmanj V. stopnjo izobrazbe (srednja splošna ali srednja strokovna izobrazba). Prekrškovni postopek lahko vodi in izda odločbo o prekršku pooblaščena oseba, ki ima najmanj VII. stopnjo izobrazbe, ki je predpisana za izvrševanje predpisov na področju, ki ga nadzoruje (to pomeni univerzitetna ali visoka strokovna izobrazba po starih programih; analogno torej 2. bolonjska stopnja po novih programih (glej Prilogo 1 k Uredbi o uvedbi in uporabi klasifikacijskega sistema izobraževanja in usposabljanja (Ur. l. RS, št. 46/06 in 8/17)).

Do takšne neusklajene ureditve stopnje izobrazbe za odločanje v določenih postopkih je prišlo zaradi sprejema področnih predpisov pred spremembo, ki je visokošolske nazive in programe prenovila. Delovnopravna zakonodaja in predpisi o pogojih za vodenje in odločanje tako (še) niso usklajeni z ZVis. Če naj bi diplomanti po bolonjskih programih 1. stopnje imeli priznano ustrezno izobrazbo, bi bilo nujno treba uskladiti področno zakonodajo (npr. ZP-1) z ZVis oz. potrebno bi bilo spremeniti vsaj uredbo, ki podrobneje ureja posamezni področni zakon v zvezi s predpisano izobrazbo.
Kategorije
1.2   Ne/raba ZUP v neupravnih javnopravnih zadevah (šolstvo, prekrški)
2.7   Pogoji za uradne osebe, njihova pooblastila in izločitev



Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glejte Politiko zasebnosti in Zanikanje odgovornosti.

Upravna svetovalnica 2024. Vse pravice pridržane. Politika piškotkov