Določitev pristojnosti s podzakonskim aktom (v občini)

Iz Upravna Svetovalnica

Skoči na: navigacija, iskanje

Zadeva: Določitev pristojnosti s podzakonskim aktom (v občini) 

Datum odgovora: 14. 10. 2009, pregled 9. 12. 2022

Status uporabnika: uradna oseba, ki pripravlja predpis

Vprašanje:

Izdajatelj splošnih aktov (npr. občinski svet) je sprejel akt (npr. odlok), v katerem je določil tudi upravne zadeve in pristojnost za odločanje v posameznih uradih uprave. Pristojnost je določena ne v področnem aktu, ampak splošnem, tj. v odloku o notranji organizaciji oz. sistemizaciji delovnih mest. Vendar pa je na splošno stvarna pristojnost na prvi stopnji pristojnost občinske uprave kot enovitega organa, ki je določena že z Zakonom o lokalni samoupravi (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele) in ZUP, zato z odlokom ni mogoče drugače določati pristojnosti. Ali pa?

Odgovor:

Stvarno pristojnost organov samoupravnih lokalnih skupnosti (npr. občin) določa 17. člen ZUP, ki določa, da je na prvi stopnji za odločanje o upravnih zadevah iz izvirne pristojnosti samoupravne lokalne skupnosti pristojna uprava te skupnosti, če zakon ne določa drugače. Enako velja za pristojnost v primeru prenesene pristojnosti države na samoupravno lokalno skupnost. Pristojnost občinske uprave določa tudi 49. člen Zakona o lokalni samoupravi (ZLS, Ur. l. RS, št. 72/1993 in novele), ki med drugim določa, da občinsko upravo usmerja in nadzira župan, delo pa vodi tajnik občine ali v drugem nazivu direktor občinske uprave. Glede na omenjeni zakon se lahko določene upravne naloge iz pristojnosti občinske uprave z občinskim predpisom podeli javno pooblastilo javnemu podjetju, javnemu zavodu, javni agenciji, javnemu skladu, drugi pravni osebi ali posamezniku, če se s tem omogoči učinkovitejše in smotrnejše opravljanje nalog zlasti, če se v celoti ali pretežno financirajo s plačili uporabnikov, ne pa med uradi uprave, saj je to v nasprotju z 18. členom ZUP, ki govori o prepovedi prenosa pristojnosti.

V tem primeru je tako sprejet podzakonski splošni akt (odlok) nezakonit, če je z določitvijo stvarne pristojnosti v direktnem nasprotju z ZUP in ZLS, saj je med drugim že hierarhično nižji kot zakon, zato pristojnosti ne more določati drugače, niti brez zakonske izvršilne klavzule podrobneje kot zakon/i. Občina sicer določa pristojnost v izvirnih zadevah, ampak ne contra legem ("proti zakonu"). V občinah je poleg tega posebna ureditev, po kateri občinski svet izda odlok o notranji organizaciji uprave, župan pa na tej osnovi izda poseben akt o sistemizaciji delovnih mest. Potemtakem, če bi lahko župan, kot sicer v posamičnih zadevah drugostopenjski organ izvirno določal pristojnost (stvarno in personalno), bi na koncu lahko prišli celo do kršitve načel delitve oblasti, kar je neustavno.

To mnenje se potrdi tudi v primeru sodbe VSRS I Up 406/99 z dne 4. 12. 2002, in sodbe VSRS I Up 82/2002 z dne 19. 5. 2004, glede odločanja nepristojnega organa in posledične nezakonitosti odločbe.


Upravna svetovalnica je študentski projekt. Glede odgovornosti za vsebino glej Politiko zasebnosti in zanikanja odgovornosti.

Želite podati svoje mnenje:

Loading comments...